Annons

Hjälp med att välja

Produkter
(logga in för att koppla)

lnu

Ny medlem
Hejsan.
Jag är på jakt efter en ny digitalkamera till min fästmö och har väl kommit fram till en av dessa tre:
http://tinyurl.com/7f42u
(Minolta Dimage Z3, Olympys C-770, Fujifilm S5500)

Krav:
>4MP
Långa videoklipp, helst med ljud.
>3 x Zoom
Möjlighet att använda vidvinkelkonverter
Möjlighet till manuella inställningar

Önskemål (lyx):
Blixtsko
RAW eller åtminstone TIFF-format
Riktigt bra macro
Bildstabilisator

Jag har läst tonvis med recensioner men jag skulle gärna vilja ha kommentarer på dessa kameror i förhållande till varann. Andra exempel på kameror som möter kraven i samma prisområde mottages också tacksamt! Vi kommer mest ta normala ögonblicksbilder, men vi vill även kunna ta lite mera genomtänkta foton.

(Nu har jag en FinePix A204 som är riktigt skräpig när jag jämför med t.ex. kort jag tagit med syrrans Sony, vilket jag tror beror på optiken...)
 
Hej,
Prova dom, det är det enda som gäller tycker jag.
Hur känns den i handen?
Går den att förstå utan manual?
Känns den tillräckligt snabb?
Fokuserar den bra inomhus?

Databladet säger kanske att den har en massa inställningsmöjligheter, men är de lätt tilllgängliga eller gömda i menyer?
Kanske är Scene modes och lätt använd EV- kompensation tillräckligt i praktiken?

Alla vill ha telezoomar, men är den nog vid
för att fota inne?

Personligen skulle jag flytta upp bildstabilisering på listan, speciellt om du letar bland kameror med långa zoomar.

/Erland
 
Tack för svaret. Zoomen är faktiskt inte det viktigaste i sammanhanget, jag är bara så trött på min gamla kameras usla lins att jag vill ha någonting bättre samt möjligheten att experimentera med lite manuella inställningar. I kameror med dessa funktioner får man oftast zoomen på köpet s.a.s.

Helst skulle jag vilja låna hem kameror och testa dem eftersom det verkar skilja mycket mellan kameror som med liknande specifikationer. Det är lite svårt att få till när man handlar på internet :)

En annan liten fråga medan jag ändå håller på: gör det någon skillnad med tanke på röda ögon etc. om den inbyggda blixten sitter lite förskjuten i förhållande till "linsaxeln"?
 
Jag ha bara erfarenhet av Z3:an.
Plus:
Bra macro
Oehört bekväm att hålla i (tycker jag iaf :)
Uppfällbar blixt, minskar röda ögon
Lång zoom
Många manuella inställningsmöjligheter
Bra antiskak

Minus:
Brusiga bilder vid högre ISO (ISO 50 är det enda jag använder)
Svårighet att fokusera i dåliga ljusförhållanden, men det går för det mesta
Taskig skärpa vid långa brännvidder, bäst skärpa finns i "mitten" på zoomen

Som jag använder den (mest utomhus men inte bara mitt på dagen) tycker jag att det är en bra kamera
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.