Annons

Hjälp med att välja kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

oxido

Ny medlem
Hej
Ber om ursäkt om jag lagt tråden på fel ställe
Jag skulle vilja ha lite tips om olika Digital kameror. Jag har fotat mkt med min kodak kompakt kamera(2mp 3xdig zoom)
Nu skulle jag vilja byta upp men vet inte om jag ska ha system lr nån lite enklare. Vill kunna göra manuella inställngar men ändå så får det inte vara för avancerat. Har kollat lite på nikon d50 o den verkar vara bra även för dom som inte kan så mycket. Men jag känner att det blir så dyrt om man ska köpa olika objektiv. Tänkte om det finns nån som e "nästan system" som e bra eller ska man satsa på en d50 ?

Du kommer ju otvivelaktigt att bli mindre begränsad med en D50 än med en avancerad kompaktkamera, men det är klart att det finns kompakter som är bra.

Sen behöver man ju inte köpa alla objektiv på en gång och man måste ju inte ha de allra dyraste. :)

Det beror väl på lite vilka egenskaper du vill ha och vilket pris du kan tänka dig betala vad du ska välja för något.

Systemkamerans fördelar är total kontroll över alla parametrar om man vill, Den ger generellt bättre kvalitet (beroende på objektiv) pgr av större sensor per megapixel, bättre möjligheter för utveckling och en rad andra saker. Det finns naturligtvis "dåliga saker med systemkameror...

Kostar i regel vansinnigt mkt mera än kompakter om man ska tänka på alla saker som skall till. Objektiv skall köpas, oftast bör man ha 2-3 st för att känna att man inte går miste om tillfällen. Extern blixt skaffar många, Stativ, väskor, osv osv... Alla saker är naturligtvis inga krav och man kan köpa efter hand, men pengarna ska ut ialla fall.
Stor och otymplig i vissa situationer och tar tid att byta objektiv.

En kompaktkamera har idag en himla massa Mega pixlar på förliten sensor yta vilket ger sämre kvalitet på bilderna... även om dom klarar manuella inställningar så är det inte detta dom är gjorda för.
Men dom är onekligen mkt smidiga och lätt att alltid ha med i fickan, du slipper problemet med sensor rengöring av damm, objektivbyten och dyra inköp. Många kompakter är sk hybrider som ser ut som systemare och har ordentligt zoom objektiv som innebär super macro til 400mm super tele! onekligen smdigt.

man kan alltså säga att modellerna har sina för och naktdelar. Allt hänger på hur du fotograferar, vad du prioriterar, vad du vill fotografera osv.

Innan du köper en kamera, tänk noga igenom vad du vill med fotograferingen, vad du tycker är viktigt med kameran och oviktigt, vad du vill fotografera osv så kan nog fler hjälpa dig med att komma på ett bra system åt dig :)

Tack för tipsen. Jag kommer nog fota allt möjligt. Jag brukar fota på bilutställningar, lite i naturen och en del på min unge. Jag brukar försöka att alltid ha med kameren när jag ska nånstans. Tycker det e väldigt rolit att fota o skulle vilja lära mej lite mer avancerade grejer.

oxido skrev:
Ok då vet jag lite. Tror nog att det blir det här kitet. http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010089883
Men e det nåt mer än dom grejer som följer med som jag behöver. Läste nåt om uv filter som skyddar objektiven

Tror du kommer att bli mycket nöjd med det paketet. Är väl egentligen inget mer du "måste" ha utan verkar vettigt att börja med det där grejorna, går ju alltid komplettera med filter och blixt och sådant senare.

Lycka till med fotandet

// Jimmy

jao då tycker jag du borde satsa på en systemkamera.

En sådan kan man aldrig växa ur.. möjligheterna är oändliga. Tänk på saker som brus vid höga ISO tal. Ofta vill man fotografera med korta tider inomhus om man inte vill vräka på med blixt, då är det en klar fördel om kameran klarar höga ISO tal (ljuskänslighet) utan kraftig brusbildning. En annan viktig aspekt är hur kameran känns i handen och hur funktionerna är placerade. En kamea ska vara skön att jobba med, otrevligkamera ger få bilder. En trevlig kamera ger många bilder! :)

om jag vore du så skulle jag titta lite närmare på denna:

OLYMPUS CAMEDIA SP-350
http://www.pixmania.com/se/se/158851/art/olympus/sp-a5i.html?srcid=85

olympusen är rätt snabb i kin klass.. bra upplösning och färgåtergivning, bra blixt. (och utrymme för extern blixt)

har blivit testad i DIGITALFOTO och fått riktigt bra omdöme.

den har automatiska så väl som manuella lägen. de vanliga PASM lägena altså.

dessutom är den väldigt billig!

man måste ju inte ha en systemkamera

harryett skrev:
om jag vore du så skulle jag titta lite närmare på denna:

OLYMPUS CAMEDIA SP-350
http://www.pixmania.com/se/se/158851/art/olympus/sp-a5i.html?srcid=85

olympusen är rätt snabb i kin klass.. bra upplösning och färgåtergivning, bra blixt. (och utrymme för extern blixt)

har blivit testad i DIGITALFOTO och fått riktigt bra omdöme.

den har automatiska så väl som manuella lägen. de vanliga PASM lägena altså.

dessutom är den väldigt billig!

man måste ju inte ha en systemkamera

Är nog inte en så dum kamera det där fast du blir nog lite låst med det brännviddsomfånget 38-114mm.

nej jag tror att den är rätt bra endå.. jamenar med tanke på det priset.. det är ungefär samma som min brorsa betalade för våran coolpix 3100 år 2003 :D

Nu har jag handlat!!

Ville bara säga att jag köpt en kamera nu och det fick bli en fujifilm finepix s9500. Har bara hunnit packa upp den o ta nån bild men det verkar vara väldigt bra. Kameran e ju nästan som en sytem bara att man slippar dammrengöring o objektivbyte m.m .Visserligen inte lika bra på allt som en system men för mej som e nybörjare lär den "räcka" väldigt länge. Men tack så mkt för alla tips

Mvh Mathias

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar