Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med att välja en kompakt systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

fotoaf

Avslutat medlemskap
Hej på er fotokunniga!

Jag har bestämt mig för att köpa en kompakt systemkamera men har svårt att veta vilken jag ska välja. I dagsläget har jag en Nikon D3100 som jag oftast använder ett fast 35/1,8 objektiv till. Jag har haft kameran i många år nu och kände för längesedan att jag skulle vilja prova något nytt och utvecklas vidare. Jag fotar oftast landskapsbilder och närbilder av olika motiv, alltid manuellt, i RAW. Sedan redigerar jag i Photoshop.

Nu för tiden får dock kameran oftast stanna hemma eftersom den är klumpig och väger en hel del. Därför har jag bestämt mig för att köpa en kompakt systemkamera som jag kan ta med mig överallt. Prismässigt vill jag inte lägga allt för mycket, utan tänker runt 5000.

Har kollat lite på Canon Eos M3, Olympus OM-D E-M10 och Samsung NX500.

Tar gärna emot massa tips och råd!

Mvh

Hej

En Olympus väger 390 gr och din nikon väger 505 gr. I bästa fall med en pannkaka på skulle viktvinsten bli ca 250 gr. Den skillnaden skulle jag inte betala pengar för. Jag har en D300 och en Samsung nx10 där börjar skillnaden bli någonstans runt 800 gr det tycker jag är en rätt hygglig viktvinst. Ska jag ersätta d300 med zoomen med nx10 med fyra gluggar blir viktskillnaden ungefär lika stor, däremot blir funktionaliteten lidande så jag tar oftare med mig tjockkameran, d300, för då blir fotandet bättre. Vill jag slöfota tar jag nx10 och ett objektiv så blir paketet behändigare.
Det jag vill säga är tänk igenom ditt fotande. Det är nämligen så att viktbesparingen ofta inte är så stor som man tror, man måste ändå ha en klump i form av kamera med sig och samtidigt kompromissa när det kommer till de spegellösa kamerorna, jag anser nämligen att de ännu inte kan helt ersätta en DSLR. De spegelförsedda kamerorna är kraftigt förfinade, Nikon o Canon, och det har man lite kvar att jobba med hos de andra. Det som är bättre är batteritiden, handgreppet, blixtprestanda, ergonomi, "ärligare" objektiv med det menar jag att de optiska svagheterna i objektiven inte är maskerade som de oftare är hos de spegellösa objektiven, framtidssäkrare med det menar jag att det är flera tillverkare som knappt går runt ekonomiskt och det är inte bra, exvis Samsung går dåligt, Olympus marknadsandel är runt tre procent hur de ska kunna driva sin kameradivision i framtiden vete katten de har redan givit upp småbild, 4/3 och nu satsat på m4/3 och har först efter sex år nått nollresultat. Det kan verka konstigt att väga in om företag går med vinst eller inte men jag har fotat i snart 25 år och har numer förstått värdet i att det finns grejer att köpa eller sälja om några år.
Vill du ha en liten kamera köp ist en trevlig kompakt typ en Canon g5x jag tror den eller någon annan liknande kommer göra dig mer nöjd, jag har en Canon G15 och den är faktiskt rätt bra men troligtvis inte i närheten av en g5x. Om du väljer det spegellösa spåret leta genom objektivprogrammet noga och slå ihop totalsumman för tre fyra objektiv och jämför mot konkurrenten och se vilket objektiv som är viktigast för dig och se vad det kostar. När det kommer till zoomar är det nästan tvunget att hålla sig till de med motorzoom och är kollapsande annars äts storlek och viktminskningen snabbt upp jämfört med Nikons dito. Kolla även väsksortimentet för så fort grejerna ska packas ner i något växer hela paketet igen och så står man där återigen med den packningen man ville bli av med.
Jag är som du märker inte helt vän av spegellöst, men ska man betala typ 15000 kr för nåt gäller det att man får nåt för pengarna.
Samsungs framtid verkar skakig eller osäker eller vad vet jag, detta till trots anser jag personligen för mina behov att deras NX system är solklart BÄST jag har köpt på blocket billigt o väntat på att de ska lansera en motsvarande NX 50 men den har inte dykt upp ännu. Optiken är finfin, bilderna blir bra, vissa nackdelar som stora rawfiler, svajig blixtprestanda, JPG inte på topp, optik billigt, faktiskt även som nytt men jag är ännu snålare

Spegellösa kameror är ju oftast lättare och mindre, men objektiven blir i storlek efter sensors storleken. Själv använder jag Pentax Q7 med en 5-6 objektiv (tillsammans under kilot) när jag kör ut med min lilla offroad motorcykeln. Det går ner i en liten ryggsäck. Många inställningar så man har roligt, men långsam processor. Dynamiska omfånget blir mindre och man får ta med extra batteri(er).

Enl mitt sätt att se på saken är det inte vikten i gram som avgör utan yttermåtten - i vad kan jag få ner kameran? Och här är ofta spegellösa mindre. Jag är inte vän av Sonys FF då man måste gå ner i ljusstyrka för att få det kompakt och då tjänar man ju inget på att det är FF - och d u är det över budget.

Själv skulle jag aldrig skippa sökare och då faller Samsung NX500, Panasonic GM1, Olumpus EP serie och Sonys A5xxx serie bort. Likaså Fuji XA och XM. Jag skulle titta på Fuji XE1 med 18-55 eller Olympus EM10 eller Panasonic G6 idag. Men det är jag - och med tak på 5000:-. Vissa skulle föreslå Sony A6000 med 16-50 som kommer nära taket men deras 16-50 är ingen höjdare.

Kolla in http://www.mirrorlessons.com/review-sitemap/camera-review-sitemap/ de testar väldigt många spegellösa kameror och jag har för mig att de tar mycket närbilder och landskap. Deras recensioner är gjorda ur ett användarperspektiv och kan vara ett bra komplement till andra mer tekniska recensioner.

Själv valde jag Panasonic GX7 i kamp med Olympus modeller för något år sen, den och 20mm 1.7 har jag använt väldigt mycket, men det finns många bra kameror att välja på, och alla har olika smak, så det är svårt att veta vad just du gillar.

Just GX7 är väldigt kompetent och billig nu även i kit med det hyfsade 14-42. GM5 med 12-32 verkar överkomlig nu efter råd från tidigare inlägg. Själv är jag rätt förtjust i designen av GX7 även om jag tycker att vreden på EM10 är lite lättare att vrida men GX7 är onekligen snyggare i mitt tycke.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar