Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med att skaffa mediapass

Produkter
(logga in för att koppla)
Organisationsnummer är som ett personummer för en organisation - typ en firma. Det används i sådana här sammanhang som ett sätt att se att en person antingen är anställd någonstans eller har egen firma.

Okej så i mitt fall har jag ingen nytta av mitt organisationsnummer ? Måste funka om jag får arbetsintyg från ett företag som sponsrar sm?

Tack i förhand/ Erik
 
Organisationsnummer är som ett personummer för en organisation - typ en firma. Det används i sådana här sammanhang som ett sätt att se att en person antingen är anställd någonstans eller har egen firma.

Det finns väl någon firmatyp som använder ägarens personnummer som org.nr, så det kanske funkar att fylla i sitt personnummer om de inte är så noga?
 
Jag lägger in en fråga som gäller ämnet!

Jag är också 17 och fyller 18 i vår. Jag har samma problem. Men när de frågar om organisationsnummer. Är det då för att få sin identitet "stärkt"?

Jag utbildar mig inom VVS och har ett kort med organisationsnummer genom den vägen. Funkar detta då för att ansöka om sm-tävlingarna?

Emma vi kanske ses ute på banan i sommar!

Tack i förhand!

Organisationsnummer för ett mediaföretag är det som gäller, antar att det egentligen är för att man ska bevisa att man inte bara är hobbyfotograf.
 
Det finns väl någon firmatyp som använder ägarens personnummer som org.nr, så det kanske funkar att fylla i sitt personnummer om de inte är så noga?

Arbetar man i enskild firma så är man själv företaget, dvs det är ditt personnummer som är firmans organisationsnummer.

Men som Emma påpekar hjälper det knappast eftersom det oftat är organisationsnummer för ett medieföretag de är ute efter - alltså de som beställt och betalar för arbetet.
 
Emma haka på erbjudandet om att vara assistent. Du kan lära dig sjukt mycket av en duktig fotograf. :)
 
Nyckeln är att ha en updragsgivare.

Nyckeln till att få ett "presspass", eller i egentlig mening, en ackreditering.
Är att ha en uppdragsgivare.

Att fråga om "presspass", utan att ha en uppdragsgivare, som Svemo dessutom ska anse som seriös.
Är i praktiken inget annat än meningslöst, och bortkastad tid.
Det här gäller över huvud taget på större evenemang.
Och det är inte för att Svemo vill vara elaka mot någon.
Det handlar om att ackrediteringar är till för arbetande press, som är där för att utföra ett jobb.

Så fungerar det över huvud taget på större evenemang/sport på lite högre nivå.

Så mitt tips är att se till att försöka hitta en uppdragsgivare, som vill använda dina bilder, och tills dess du har det, låt bli att fråga om "presspass".
 
Nyckeln till att få ett "presspass", eller i egentlig mening, en ackreditering.
Är att ha en uppdragsgivare.

Att fråga om "presspass", utan att ha en uppdragsgivare, som Svemo dessutom ska anse som seriös.
Är i praktiken inget annat än meningslöst, och bortkastad tid.
Det här gäller över huvud taget på större evenemang.
Och det är inte för att Svemo vill vara elaka mot någon.
Det handlar om att ackrediteringar är till för arbetande press, som är där för att utföra ett jobb.

Så fungerar det över huvud taget på större evenemang/sport på lite högre nivå.

Så mitt tips är att se till att försöka hitta en uppdragsgivare, som vill använda dina bilder, och tills dess du har det, låt bli att fråga om "presspass".

Det är jag medveten om, och jag tycker även att det ska vara så, innerplan på crossbanan är farlig för människor som inte vet vad de sysslar med och därför bör man inte släppa in vem som helst/för många - även om detta sker på alla andra tävlingar än just stora SM.
Problemet ligger i att alla fotografer inte har uppdragsgivare, och då funderar jag på hur de har löst det efter Svemos regler, hur jag som ser mig själv som seriös i jämförelse med ett flertal fotografer som har mediapass kan uppfylla kraven på enklaste/bästa sätt, för "kan de så kan jag".
 
Emma haka på erbjudandet om att vara assistent. Du kan lära dig sjukt mycket av en duktig fotograf. :)

Jo det är jag medveten om, anledningen till att jag svarade som jag gjorde tidigare är att jag tyckte att det lät som att en plats som assistent i Eksjö skulle ge mig tillträde till de tävlingar jag efterfrågade, när jag i själva verket bara kommer in på tävlingar jag ändå är på på ett annat sätt, det handlar inte om att jag inte vill lära mig av de som är bättre, för det gör jag mer än gärna :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.