Annons

Hjälp med att skaffa mediapass

Produkter
(logga in för att koppla)

Mxemmaa

Aktiv medlem
Jag är 17 år, (fyller 18 år till våren) och har fotograferat motocross i flera år. Gång på gång har jag skickat in ansökan om mediapass till Svemo (vårt förbund) men fått avslag varje gång. Inte så konstigt kanske, då jag inte uppfyller alla krav (regler och riktlinjer kan ni läsa här): http://www.svemo.se/ImageVaultFiles...h_riktlinjer_f-r_ans-kan_om_pressackredit.PDF
Jag är ju varken myndig eller innehavare av ett företag/arbetsintyg från tidning. Dock så har de ett flertal gånger släppt igenom flera som inte uppfyller kraven, och jag börjar tröttna på det. Nu när jag fyller 18 år så har jag bara ett krav att uppfylla kvar, och då måste jag antingen skaffa pressleg, organisationsnummer eller F-skattsedel för ett mediaföretag, eller ett arbetsintyg. Även att de släpper igenom massor med fotografer som inte uppfyller hälften av kraven ens, så vill jag få mitt mediapass för att de helt enkelt inte kan säga nej längre.
Vad är rätt väg att gå? Jag har funderat på att starta företag tidigare då jag vill satsa mer på fotograferingen, men det här känns som fel anledning att göra det. Jag säljer ännu inte så mycket bilder så att ett företag känns nödvändigt, och jag kan fortfarande utvecklas som amatörfotograf. Borde jag gå in på närmsta lokaltidning och fråga om de kan skriva ett arbetsintyg mot att jag fotograferar gratis från någon tävling, eller hur borde jag göra?
Ett mediapass skulle ge mig tillträde till SM tävlingarna, och ger även större möjligheter att fotografera på andra tävlingar då man upplevs som mer seriös.
 
Vill du tjäna pengar på motocross är det helt fel spår. Svemo kryllar av hobby-fotografer som sprider sina bilder gratis hejvilt

Finns få här i landet som tar så bra och udda bilder som tjänar på sitt intresse.
 
Själva motocrossfotograferandet är något jag gör för att jag tycker att det är ROLIGT, jag är väl medveten om att de pengarna jag tjänar på det knappt räcker till resan till motocrosstävlingarna, så det är inget jag gör för att bli rik/leva på, det är så jag tillbringar mina helger om jag får välja bara.
 
Förslaget om att besöka den lokala tidningen är ju inte så dumt. De kanske kan ge dig lite tips/idéer.
Att starta en enskild firma är egentligen inte så dyrt eller krångligt, men du behöver däremot vara myndig...
Det borde finnas någon här på Fotosidan som kan ge dig fler uppslag.
Ge inte upp - kör på!!

Lycka till!
 
Hejsan.

Det hjälper inte bara att ha F-skattsedel för att få presskort.

När man ansöker om det ska man även ange referenser till uppdragsgivare man haft,
och då helst stora som DN, Aftonbladet etc, det räcker inte att ange "Lasses rörfirma och Ullas hemtyger" på andra sidan gatan, då skulle Sverige svämmas över av "pressfotografer".

Kolla annars med RACE och säg att de kan få bilderna gratis om de ordnar in dig.
Vid större evenemang som VM etc räcker det inte med presskort, då ska man även ha ackreditering.

//Julle - http://www.bildeffekt.se
 
Senast ändrad:
Hm, nog måste du också ha lagt märke till alla yngre tjejer utan vare sig hemsida, rätt ålder, företag/arbetsintyg och som riskerar nån överkörning per tävling? Jag känner lite att kan de få mediapass, varför skulle inte jag kunna?
 
Hejsan.

Det hjälper inte bara att ha F-skattsedel för att få presskort.

När man ansöker om det ska man även ange referenser till uppdragsgivare man haft,
och då helst stora som DN, Aftonbladet etc, det räcker inte att ange "Lasses rörfirma och Ullas hemtyger" på andra sidan gatan, då skulle Sverige svämmas över av "pressfotografer".

Kolla annars med RACE och säg att de kan få bilderna gratis om de ordnar in dig.
Vid större evenemang som VM etc räcker det inte med presskort, då ska man även ha ackreditering.

//Julle - http://www.bildeffekt.se

Nu var det inte DET presskortet TS ville ha. Utan SVEMO:s. Jag har haft lite att göra med dem, och vad jag sett verkar SVEMO vara en kvarglömd underavdelning till någon Sovjetisk partibyrå. Stå på dig Emma!
 
Hm, nog måste du också ha lagt märke till alla yngre tjejer utan vare sig hemsida, rätt ålder, företag/arbetsintyg och som riskerar nån överkörning per tävling? Jag känner lite att kan de få mediapass, varför skulle inte jag kunna?

De kanske har kontakter som inte du har, men SVEMOS regler är:

Genom ackreditering för s.k.mediapass, tillfälligt eller permanent, kan medlem av Press eller Fotografkåren, nedan sökanden, få tillträde till SVEMO:s arrangemang enligt ......

Så, vägen är kanske att försöka gå via en lokal tidning eller liknande

Lycka till och jag hoppas att du kommer ut på crossbanan som fotograf

//
 
Nu var det inte DET presskortet TS ville ha. Utan SVEMO:s. Jag har haft lite att göra med dem, och vad jag sett verkar SVEMO vara en kvarglömd underavdelning till någon Sovjetisk partibyrå. Stå på dig Emma!

Aj då, såg bara:
då måste jag antingen skaffa pressleg, organisationsnummer eller F-skattsedel.

Är det SM deltävlingarna du vill ut på och via mediapass kunna springa runt för bättre fototillfällen?
Hör med RACE om de är intresserade, eller allra bäst, åk dit och presentera dig och visa lite bilder.

Jag får med mitt presskort ha med mig en assistent, så om du vill vara "på banan" kunde du kanske hänga på när det är race i Eksjö någon gång?

//Julle - http://www.bildeffekt.se
 
Press leg kan du ju alltid köpa från http://camerapixo.com/press-id/ t.ex.
om det bara är det det hänger på..
Sen om SVEMO godtar det är ju en annan fråga, det är ju ett riktigt pressleg men
dom är ju som någon skrev tidigare, aningens sovjetiskt stelbenta och allmänt
b/t-råkiga att ha och göra med..
 
Press leg kan du ju alltid köpa från http://camerapixo.com/press-id/ t.ex.
om det bara är det det hänger på..

Ett "pressleg" av den sorten är lika mycket värt som de "doktorstitlar" som man kan köpa från fejkade "universitet" i USA. Det är helt enkelt inte ett presskort i något avseende.

I Sverige får bara organisationer som certifierats av DNV (Det norske Veritas) utfärda presskort som är SIS-märkta och därmed räknas som giltiga legitimationer. Kraven för att få presskort är dels att personen ifråga själv kan styrka att hen är yrkesmässigt verksam inom journalistik, dels är medlem av den av DNV certifierade organisationen.

Frilansar inom text och bild kan ansöka om presskort hos Föreningen för oberoende mediearbetare. Som synes är kraven mycket hårda för att man ska kunna få presskort:
http://www.foreningenmedia.se/tab/213/regler_for_presskort/

SFF (Svenska Fotografers Förbund) har lika hårda regler:
http://www.sfoto.se/press-och-yrkesfotografkort

... liksom SJF (Journalistförbundet) :
https://www.sjf.se/medlemskapet/journalistforbundets-presskort

En del organisationer kan också utfärda kort som ger tillträde till organisationens egna arrangemang, men den typen av kort ska inte förväxlas med de generella, SIS-märkta presskorten. SIS-märkta presskort är yrkeslegitimationer som dock inte på något sätt ger innehavaren tillträde överallt. Vid stora evenemang krävs det ofta någon form av ackreditering, som Digitalbrus nämnde ovan. Detsamma gäller om man vill fotografera inne på industriområden, kärnkraftverk eller hos företag.

Om man gör ett tillfälligt jobb åt en medieorganisation som en tidning, till exempel för att fotografera och/eller skriva om en tävling, kan en redaktionschef utfärda ett intyg om att man jobbar på uppdrag av tidningen för en begränsad tid eller ett avgränsat uppdrag. Ett intyg av den sorten är dock inte samma sak som ett presskort.
 
Aj då, såg bara:
då måste jag antingen skaffa pressleg, organisationsnummer eller F-skattsedel.

Är det SM deltävlingarna du vill ut på och via mediapass kunna springa runt för bättre fototillfällen?
Hör med RACE om de är intresserade, eller allra bäst, åk dit och presentera dig och visa lite bilder.

Jag får med mitt presskort ha med mig en assistent, så om du vill vara "på banan" kunde du kanske hänga på när det är race i Eksjö någon gång?

//Julle - http://www.bildeffekt.se

Jag resonerade mer att det är de alternativen jag har att välja på, och då känns väl ett eget företag mest inom räckhåll.
Ja, ett mediapass gäller endast vid SM tävlingarna, vid alla andra tävlingar (även USM, JSM, DM osv.) så är det tävlingsledaren som bestämmer vem som får vistas på banan, även om det underlättar något att ha ett mediapass ifall tävlingsledaren inte vet vem man är.

Tack för erbjudandet, men Eksjö arrangerar bara DM och Elitserien i år, och där krävs inget mer än att man frågar snällt och bär en väst för att få vara på banan :)
 
Hej!

En person som kanske kan ge lite bra tips:
http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=98621

Hon har ju själv fotat cross några år och borde ha stött på samma problem när hon började.

Det skulle kunna vara en idé, men Svemo lade till alla dessa regler bara för något år sedan (jag fick tillfällig ackreditering till SM när jag var 15 år, men nu är det tvärstopp) så jag tror att hon lyckades undgå problemen. Men jag skulle ju kunna kontakta de fotografer som jag tror/vet är i samma situation som mig.
 
Emma:

1. Vart bor du någonstans? Om du har någon förare i din hemstad som kör SM bör den lokala dagstidningen vara intresserad av en bild från vissa deltävlingar där det gått bra, som du skriver själv. Om tidningen inte nappar på detta kan du säkert be föraren själv eller motorklubben han/hon företräder att "lobba" för dig.

2. Tag kontakt med en förare eller ett team och erbjud dina tjänster. De flesta team har också en hemsida där text- & bildrapporter publiceras och därmed borde de kunna utfärda arbetsintyget som krävs för frilansare. Det sistnämnda är en spekulation, men min erfarenhet säger att det bör gå att få igenom.

Jag själv är av åsikten att man INTE ger bort bilder gratis, men gällande detta ska du skaffa en egen åsikt.

Ett tips med omtanke är att se dig för två (!) gånger extra när du väl är inne på banområdet. Du verkar vara en van besökare och fotograf på MX-tävlingar, men det är oerhört lätt att frestas springa över banan i vissa situationer, så använd även ögonen i nacken så kommer det gå bra.

Lycka till Emma!
 
Emma:

1. Vart bor du någonstans? Om du har någon förare i din hemstad som kör SM bör den lokala dagstidningen vara intresserad av en bild från vissa deltävlingar där det gått bra, som du skriver själv. Om tidningen inte nappar på detta kan du säkert be föraren själv eller motorklubben han/hon företräder att "lobba" för dig.

2. Tag kontakt med en förare eller ett team och erbjud dina tjänster. De flesta team har också en hemsida där text- & bildrapporter publiceras och därmed borde de kunna utfärda arbetsintyget som krävs för frilansare. Det sistnämnda är en spekulation, men min erfarenhet säger att det bör gå att få igenom.

Jag själv är av åsikten att man INTE ger bort bilder gratis, men gällande detta ska du skaffa en egen åsikt.

Ett tips med omtanke är att se dig för två (!) gånger extra när du väl är inne på banområdet. Du verkar vara en van besökare och fotograf på MX-tävlingar, men det är oerhört lätt att frestas springa över banan i vissa situationer, så använd även ögonen i nacken så kommer det gå bra.

Lycka till Emma!

Jag bor i Nässjö, men "tillhör" SMK Eksjö. Det är en elitklubb, men vi saknar lokala förmågor på elitnivå.

Min bror kör USM, så rent teoretiskt, skulle jag kunna be någon av hans sponsorer att skriva ett arbetsintyg att de anlitar mig som fotograf för att ta bilder på honom?
Jag hörde talas om en tjej som hade sin klubb till att skriva arbetsintyg för att hon skulle ta bilder till deras hemsida, så ett arbetsintyg från en sponsor borde vara något liknande?
Jag är inte helt säker på var gränserna går efter de riktlinjer som Svemo har lagt upp, det är därför jag tar hjälp av er mer kunniga här på fotosidan :)
 
Flikar in med en fråga!

Jag lägger in en fråga som gäller ämnet!

Jag är också 17 och fyller 18 i vår. Jag har samma problem. Men när de frågar om organisationsnummer. Är det då för att få sin identitet "stärkt"?

Jag utbildar mig inom VVS och har ett kort med organisationsnummer genom den vägen. Funkar detta då för att ansöka om sm-tävlingarna?

Emma vi kanske ses ute på banan i sommar!

Tack i förhand!
 
Min bror kör USM, så rent teoretiskt, skulle jag kunna be någon av hans sponsorer att skriva ett arbetsintyg att de anlitar mig som fotograf för att ta bilder på honom?
Jag hörde talas om en tjej som hade sin klubb till att skriva arbetsintyg för att hon skulle ta bilder till deras hemsida, så ett arbetsintyg från en sponsor borde vara något liknande?
Jag är inte helt säker på var gränserna går efter de riktlinjer som Svemo har lagt upp, det är därför jag tar hjälp av er mer kunniga här på fotosidan :)

Låter som helt ok idéer.

Det är som man brukar säga - det kostar ju inget att fråga :)

Att få tag i ackrediteringar och liknande handlar ofta om balansgången mellan att vara envis utan att framstå som jobbig. Man få många nej innan man får ett ja och kommer igång.
 
Jag lägger in en fråga som gäller ämnet!

Jag är också 17 och fyller 18 i vår. Jag har samma problem. Men när de frågar om organisationsnummer. Är det då för att få sin identitet "stärkt"?

Jag utbildar mig inom VVS och har ett kort med organisationsnummer genom den vägen. Funkar detta då för att ansöka om sm-tävlingarna?

Emma vi kanske ses ute på banan i sommar!

Tack i förhand!

Organisationsnummer är som ett personummer för en organisation - typ en firma. Det används i sådana här sammanhang som ett sätt att se att en person antingen är anställd någonstans eller har egen firma.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.