Annons

hjälp med att redigera ögon

Produkter
(logga in för att koppla)

NinaOlsson91

Avslutat medlemskap
Hej! har några närbilder på ögon, och skulle behöva en bättre förklaring av hur man får mer glansiga och färgaktiga ögon utan att se allt för "photoshopat" ut?
Tack på förhand!!

Finns massor av metoder för att redigera ögon, men jag kan bjuda på ett mycket enkelt och effektivt sätt, som verkligen inte ser "sönder-shoppat" ut om man använder det med måtta. Det är långt ifrån något magiskt, men ett effektfullt sätt att lyfta ögonen så att man ökar fokuset och ögonkontakten i bilden.

1. Ta en mjuk pensel som är ungefär lika stor som pupillen. Det brukar kännas lagom att arbeta med. Se till att Opacity och Flow är på 100%.
2. Tryck Q för att träda in i Quick Mask-läge. Nu blir allt du målar din blivande markering.
3. Zooma in så pass långt att du har god precision och inte missar med penseln.
4. Måla hela ögonen, så att de blir fyllda av rött. Både ögonvitan, irisen och pupillen.
5. Tryck Q. Nu kommer allt som INTE var rött att bli markerat. Tryck Ctrl+Shift+I för att omvända markeringen. Nu är endast ögonen markerade.
6. Tryck Ctrl+J för att klippa ut det markerade området. Nu blir ögonen i ett eget lager, vilket ger dig möjligheten att både ändra opacitet (för att tona ner effekten när du är klar) eller applicera en lagermask och på så vis göra ytterligare justeringar.
7. Gå in på Image > Adjustments > Brightness/Contrast. Öka Brightness med 20-30 eller dylikt värde som får ögonvitorna att bli lite vitare, irisen att "poppa upp" lite. Förstärk sedan med att öka Contrast med lagom mycket (hur mycket som är lagom varierar helt beroende på befintlig kontrast).
8. Finputsa genom att antingen använda dig av opacitet, suddgummit eller lagermask om du vill tona ner effekten helt eller delvis.

Den här tekniken att selektivt markera, klippa ut till eget lager, öka brightness och contrast är ett av mina bästa sätt att få vissa detaljer att verkligen sticka ut lite extra och dra blicken till sig. Lagom mycket användning av detta gör att man inte ens anar att det photoshoppats över huvudtaget, men bilden får ändå en extra touch av att ha lyft rätt detalj(er).

Lycka till! Återkom gärna med en kommentar om hur det gick.

Tack så jätte mycket för svaret!!! :)
Har fastnat vid en av sakerna.
De med att vända markeringen när jag trycker på ctrl, shift och L det kommer upp en ruta då bara. . förstår inte hur jag ska få det att bli omvänt där? :S Har CS3 så du vet! :)
Tack på förhand!!

Tack så jätte mycket för svaret!!! :)
Har fastnat vid en av sakerna.
De med att vända markeringen när jag trycker på ctrl, shift och L det kommer upp en ruta då bara. . förstår inte hur jag ska få det att bli omvänt där? :S Har CS3 så du vet! :)
Tack på förhand!!

Det står inte L, det står I (stort i) ;)

Jaha okej!! :) förlåt om jag "tjatar" men bilden blir bara "invert" om jag trycker ctrl shift och i
Det är ingen knapp i menyn man kan trycka på för att få det du menar?
Tack på förhand! är jätte snällt av dig!

Såhär blev resultatet, när jag gjorde exakt som du sa. Hittade knappen som gjorde så bara ögat markerades. Men va det såhär du tänkte dig? :)
Tack så jätte mycket än en gång!
Mvh Nina

Bilagor

• jämförelseögon.jpg
    jämförelseögon.jpg
    12.5 KB · Visningar: 1,059
Ja, se där! Tycker du fick till en bra effekt!

Och som sagt, känner man ibland att det blir för mycket kan man ju bara minska opaciteten på ögonlagret och vill man ha lite mer kan man ju ösa på med brightness/contrast igen. Mycket enkelt men trots allt effektfullt.

Fungerar toppenbra på djurs ögon också!

Om man använder metoden ovan så skulle jag dock byta ut steg 6 & 7 (dvs när man har ögonen markerade) till

6. Lägg till 'Layer' -> 'New adjustment layer' -> 'Brightness/Contrast' och sen samma som ovan.

Då klipper man inte ut pixlar att behandla och får ett mer non-destructive workflow som man när som helst kan gå tillbaka och öka/minska effekten som man vill.

Om man använder metoden ovan så skulle jag dock byta ut steg 6 & 7 (dvs när man har ögonen markerade) till

6. Lägg till 'Layer' -> 'New adjustment layer' -> 'Brightness/Contrast' och sen samma som ovan.

Då klipper man inte ut pixlar att behandla och får ett mer non-destructive workflow som man när som helst kan gå tillbaka och öka/minska effekten som man vill.

Ja, helt klart mer optimalt, men om hon aldrig jobbat med lagermasker tidigare kanske det blev lite övermäktigt tänkte jag. Men TS, testa themajks tips, lagermasker är kraftfulla och "snälla" eftersom man kan ta bort dem och justera dem när som helst.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto