ANNONS
Annons

Hjälp med att fånga Havsörn på bild!

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin-B

Aktiv medlem
Jag & en kompis ska snart hoppas vi ha ett projektarbete som involverar havsörnar. Undrar följande:

Kommer 300mm tele att räcka? Det är det ända vi kan inhandla med vår magra studentbudget.

Har ni några tips om var i skärgården det är störst chans att stöta på dom?

Andra allmänna tips ni kan komma på?

All hjälp uppskattas!

Om Du inte "vet" var utfordringringplatserna ligger, är det som att leta efter en nål i en höstack - de finns därute, men var f-n då nå'stans? Jag har bott alldeles intill en utfordringplats och det var ganska enkelt intill den - gömsle och tålamod, men att leta på vinst och förlust på andra platser var betydligt svårare, och tröttsammae.

300/2,8 och ev. en 1,4 TC räcker gott, särskilt på en 1,5-2,0 crop.

Ja, ett 300mm kommer att räcka om ni har tillgång till gömsle där det finns åtel (stödutfodringsplats) eller om ni planerar att åka till norra Norge (typ Lofoten).

Annars anser jag att det är i kortaste laget. Då havsörnen är skygg och svår att komma in på livet, men har man tur så kan de flyga över rätt så nära.

Havsörnen har haft en uppåtgående trend de senaste 10-15 åren och ökar stadigt i antal. Det är inte ovanligt att man ser dom i de större sjöarna i inlandet längre.

I Stockholms skärgård är nu mer havsörn regel än undantag och bra platser platser att försöka få syn på örn är södra Torö/Landsort, Utö och självklart Värmdös skärgårdar.

Nu vet inte jag hur stor er budget är men det finns ju möjligheter att hyra gömslen: http://www.photohides.com/

// Daniel

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar