Annons

Hjälp med att beräkna hyperfokal för digitalkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

nikitin

Aktiv medlem
Jag har en 40D och en 16-35/2.8L och behöver hjälp med att beräkna hyperfokalen. Jag har tidigare använt
Custom Hyperfocal Distance för att ta fram tabeller för min analoga kamera, men nu när jag har blivit digital hur skall jag göra då?

För max vidvinkel, skall jag ange 16mm eller 16*1.6(kamerans bränviddsförlägning)=25.6? Vilken Circle of Confusion skall jag använda?

-- Nicke
 
Vid alla beräkningar av denna typ ska man använda den riktiga brännvidden, dvs 16 mm i ditt fall.

Det man justerar är oskärpecirkeln (circle of confusion) som för APS-sensorer ska vara 0.02.
Det finns ju inget exakt rätt värde. Vid skärpedjupsberäkningar handlar det ju till viss del om hur mycket oskärpa var och är beredd att acceptera.
 
Jag har en newbie-fråga gällande hyperfokalinställningar. Jag har tagit fram en tabell med hjälp av en generator som ska gälla för ett 50mm-objektiv på en kamera med en "circle of confusion" på 0.02, se bifogad bild.

Jag använder Nikon 50mm f/1.8d objektiv och på inställningsringen för avstånd kan jag ställa från 0,45m - 6m innan oändlighetstecknet.

Enligt hyperfokaltabellen så ska jag köra på f22 om jag ställer in kameran på hyperfokalavståndet 5,52 m.

Har jag tolkat tabellen och tillvägagångssättet korrekt? Är objektivet olämpligt om jag vill använda en bländare större än f22?
 

Bilagor

  • hyperfokaltabell.jpg
    hyperfokaltabell.jpg
    16.2 KB · Visningar: 719
Jag har en newbie-fråga gällande hyperfokalinställningar. Jag har tagit fram en tabell med hjälp av en generator som ska gälla för ett 50mm-objektiv på en kamera med en "circle of confusion" på 0.02, se bifogad bild.

Jag använder Nikon 50mm f/1.8d objektiv och på inställningsringen för avstånd kan jag ställa från 0,45m - 6m innan oändlighetstecknet.

Enligt hyperfokaltabellen så ska jag köra på f22 om jag ställer in kameran på hyperfokalavståndet 5,52 m.

Har jag tolkat tabellen och tillvägagångssättet korrekt?

Det är riktigt, skärpedjupet sträcker sig då enligt tabellen från 2,76 m till oändligt.

Som vanligt har man dock använt på tok för många siffrors noggrannhet i tabellen, bli inte lurad av det till att tro att du behöver vara så noga:)

Är objektivet olämpligt om jag vill använda en bländare större än f22?

Jag kanske misstolkar frågan men under alla omständigheter kan det vara värt att veta att den oskärpa som diffraktionen orsakar vid en så liten bländare (stort bländartal alltså) som f/22 (och i än högre grad vid f/32 som ju tabellen sträcker sig till) är klart större än den som orsakas av en oskärpehetscirkel på 0,02 mm. Behöver du därför skärpedjup från 2 m till oändligt så är det bättre att använda f/22 och acceptera att oskärpehetscirkeln då blir 40 % större (0,028 mm alltså) än att slaviskt följa tabellen och använda f/32. Det är t.o.m. mycket möjligt att du tycker att resultatet i praktiken blir bättre om du använder f/16 och ställer in på 6 m (för att få skärpa från 3 m till oändligt) istället för f/22 som tabellen anger om vi rundar av till lämplig noggrannhet.


Hur våra ögon värderar oskärpa från diffraktion och oskärpehetscirklar verkar variera en hel del mellan olika personer och inte minst mellan olika motiv, bildstorlekar och betraktningsavstånd så man får experimentera lite för att se vad man tycker. Välj t.ex.ut ett motiv som kräver skärpedjup från 3 m till oändligt, ställ in objektivet på 6 m och prova vilken bländare som ger bäst resultat. När vi är uppe på så höga bländartal kommer man ofrånkomligt i konflikt med de fysikaliska begränsningarna (diffraktionen) och då får man acceptera saken och hitta den bästa möjliga kompromissen genom egen praktisk erfarenhet, d.v.s. experiment, istället för att lita på tabeller och formler i alltför hög grad. Se de teoretiskt framräknade värdena mer som riktvärden och utgångspunkter för egna experiment.
 
Tack Lennart för långt och läsvärt inlägg. Jag ska exprimentera lite och se vad jag får för resultat.

/Kim
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.