Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med artbestämning. (Svala)

Produkter
(logga in för att koppla)

Eeros

Aktiv medlem
Är det här en mutation på en ladusvala, en hybrid mellan ladusvala och en rostgumpsvala? Eller är det en rostgumpsvala? Eller någonting helt annat? Att det åtminstone är en fågel, det är ja tämligen säker på...

Fotad i Dalarna, där rostgumpsvalor inte borde finnas. På det suddiga fotot kan det vara svårt att se att stjärten är tve-eggad som hos ladusvalan.
 

Bilagor

  • svala02_res400.jpg
    svala02_res400.jpg
    53.1 KB · Visningar: 1,222
Den flög tillsamman med denna ladusvala.
 

Bilagor

  • svala01_res400.jpg
    svala01_res400.jpg
    53.7 KB · Visningar: 1,189
Jag har en kompis som säger att det är en ladusvala och jag är beredd att köpa det. Jag är ingen fågelkännare, men ändå kunde jag inte låta bli att förundras över att de två fåglarna såg så olika ut, därför misstänkte jag att det var olika arter. Det ska ju inte vara större skillnad utseendemässigt mellan könen heller. Men som sagt, det är nog trots allt en ladusvala.
 
Jag vet inte om jag missar något, men jag kan inte se någonting med den svalan som på något sätt avviker från en ordinär ladusvala.
Vad är det som du tycker är konstigt med svalan?
 
Vidare:

Enligt vad jag kan se så är de två olika svalorna identiska, det enda som skiljer sig är att hand och armpennorna på den övre svalan är genomlysta av solen och därför ger vingarna på denna individ intrycket vara lite ljusare.

Men, som sagt, missar jag något?
 
www.pixia.se skrev:
hand och armpennorna på den övre svalan är genomlysta av solen och därför ger vingarna på denna individ intrycket vara lite ljusare.

Det är nog detta som är orsaken till att de på bild ter sig så olika. Men som sagt, jag är ingen expert på fåglar, därför kan saker som för en kännare ser ut som helt vanligt, orsaka förbryllning hos mig.

Tack för ditt svar, Johannes!
 
Uppfattar det också som en helt vanlig ladusvala. Vilket iofs inte är fy skam, det är fina fåglar i sig.

mvh

Bent
 
Frågan är mer om två svalor med hjälp av en bit snöre kan transportera en kokosnöt till det medeltida England.






The search for the holy Grail..
 
pallep skrev:
Frågan är mer om två svalor med hjälp av en bit snöre kan transportera en kokosnöt till det medeltida England.


"Is that an African or European swallow?"
-Gaaahhh!

Förlåt, det var extremt OT. Ska inte hända igen
 
vit strupe

Det ser ut som om den har en vit strupe vilket inte ladusvala har. Men tittar man på spegelbilden förstår man att det ser vitt ut eftersom bilden är duktigt överexponerad och det röda blivit utfrätt.
 
Re: vit strupe

Tonyeagle skrev:
Det ser ut som om den har en vit strupe vilket inte ladusvala har. Men tittar man på spegelbilden förstår man att det ser vitt ut eftersom bilden är duktigt överexponerad och det röda blivit utfrätt.

Ja, i bilden ovan är nog strupen överexponerad, men enligt histogrammet i kameran och i PS, är det inte utfrätt. Men i den här andra bilden kan man tydligt se att strupen är röd. Det var 3 eller 4 svalor, men jag tror att detta är samma svala som i bilden högst upp, då det var en som jag tyckte var märkbart färggrannare än de andra. Kan ju ha varit att solen ibland lyste igenom vingarna på någon av dem och att det bara skapade en illusion om att det fanns en färggrannare svala bland dem.
 

Bilagor

  • svala3_res400.jpg
    svala3_res400.jpg
    53.9 KB · Visningar: 725
Senast ändrad:
Så är det nog!

Jag tycker själv att histogrammet är en urusel metod att använda vid många naturfotosituationer. Ska du få till ett "perfekt histogram" förutsätter ju det att att har hela tonskalan från vitt till svart i bilden. Vid väldigt många djurbilder t.ex har du kanske en mörkfågel mot en väldigt ljus bakgrund eller tvärtom som idet här fallet. Du kan då inte få ett jämnt histogram utan förskjutningar eller långa "glapp" om bilden sak vara "rätt exponerad".

Naturfotohälsningar
Tony
 
Den ser ut som en normal ladusvala, tycker jag. Alla vuxna ladusvalor är mörkröda i "ansiktet" vilket syns på bilden. Juvenila ladusvalor är ljusare, närmast "rödbeige" vilket nog kan uppfattas som "vitt" på ett foto. Stjärten är lång, vilket tyder på att fågeln är adult. Det finns en ras, transistiva", som förekommer vid medelhavskusten, som är beigare, men i så fall borde även buken ha den färgen.
Mvh
Kjell
 
Som jag tidigare skrivit så ser jag ingenting som på något sätt avviker från en normal, adult ladusvala.

Jag har fått (det kanske felaktiga) intrycket att andra ser något "avvikande". Det skulle vara intressant att höra exakt vad det är som uppfattas som avvikande, jag stör mig lite på känslan av att det är något jag missar!!??

Mvh

/Johannes
 
Det ser ut som en vanlig ladusvala. Svalan ser även ut att ev. ha en avbruten ruggning dvs att vingpennorna är något brunfärgade och manteln är ruggad. Det är vanligare att de ser ut så på hösten.

Den ena av bilderna visar ingen färgdiff, så det kanske bara är en synvilla av en speglande ljuseffekt.

Mvh,
/Patrik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.