Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med artbestämning - sländor

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
Kan någon som verkligen vet vad han/hon pratar om hjälpa mig med artbestäming av dels en dagslända och dels en nattslända? En säker artbestämning är ett krav, eftersom bilderna eventuellt kan komma att användas i ett ganska seriöst sammanhang :)

Här kommer dagsländan som jag själv är i det närmaste 100% säker på är Ephemera vulgata, sjösandslända. Rätt?

Bilagor

• dagsl.jpg
    dagsl.jpg
    94.8 KB · Visningar: 1,173
Eftersom ingen säker anmäler sig så kan jag väl bidra efter min förmåga på den ena, den jag tror mig känna igen ;) ...

Vad gäller sjösandsländan är jag ganska säker på att du har rätt. Det är väl dessutom den som brukar kallas Rocken uppe i norr?

Här finns några bra danska bilder att jämföra med - men de har du kanske redan googlat fram: http://www.fugleognatur.dk/english/gallery_uk.asp?mode=species&ID=2770

Men även jag hoppas på att någon riktigt säker entomolog anmäler sig och sin åsikt!

På b) svarar jag vet ej.

Tack för input, Bengt. Sjösandsländan är jag 99,9% säker på, men det fattas alltså lite :)

Nattsländorna är generellt svårare, har jag fattat det som. Det kanske inte ens är möjligt att komma till artnivå på den. Får väl se om nån säker kommer in i tråden. Den kontakt jag har vad gäller entomologi svarar inte på mail, tyvärr.

"Rocken" är som jag fattat det ett samlingsnamn på de båda Ephemera-arterna E. vulgata och E. danica, åsandslända. Den senare lever företrädesvis i strömmande vatten.

Jag har använt mig av Naturhistoriska riksmuseet de är ofta snälla och hjälper till med artbestämning. Men man ska nog inte dränka dom i bilder men är det viktigt kan man ju alltid fråga.

Naturhistoriska hjälpte mig. Dagsländan var rätt artbestämd, men nattsländan är med stor säkerhet en P. bipunctata i stället för P. grandis, men de är mycket lika varandra. Om nu nån var intresserad... :)

WFS) (Graylingman skrev:
... Om nu nån var intresserad... :)
Absolut Anders! Känns bra att ha rätt på sjösandsländan. Och det där med att "Rocken" kan vara såväl danican som vulgatan kommer jag ihåg jag hört, när du säger det.

På b) borde jag svarat lite blandfärgad rackelhane eller Europa-12:a, men det hade ju inte varit biologiskt riktigt ;)

P.S. Idag när jag kom hem satt det en dagslända på en jacka i hallen. När jag skulle hämta makroobjektivet försvann den. Månntro det var en gäckande jackslända. Hade vart fint att få en bild på den!

Hälsningar
Bengt

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar