Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med Agfa Isomat Rapid

Produkter
(logga in för att koppla)

Jean.G

Avslutat medlemskap
Jag har tagit över tre gamla kameror efter min kära morfar och den "nyaste" av dom är en Agfa Isomat Rapid. Jag kan ingenting om analog fotografering men det vore fantastiskt kul att lära sig lite och prova den nån gång. Hur funkar den, vad är det för typ av film till kameran och hur gör man med framkallning och sånt? Någon som brukar fota med likadan eller liknande kamera?

De två andra kamerorna är en Atlantic Royal och en Agfa Billy Record och är det någon som vet lite om dom så vore det jättekul om ni ville dela med er!

Filmen till Isomat Rapid är Agfa Rapid, en speciell kassett, som man behöver minst två av, eftersom filmen tas upp i en kassett genom att frammatningständerna skjuter in den i kassetten där den rullas upp. För framkallningen får man sedan dra ut filmen ur kassetten, som inte kan öppnas.

Så troligen sitter en kassett i kameran, eftersom man alltid får en över när man har tagit en rulle.

Du behöver en kassett till, och den kan laddas med upp till 24 bilder om jag minns rätt. 35 mm film lär finnas, så att man kan ladda själv, och får du tag på ett par kassetter till, så kan du bunkra lite. Man måste så klart ladda i absolut mörker. Laddningen är enkel, man klipper en bit i lagom längd och skjuter helt enkelt in den i kassetten, så att den rullas upp därinne med skiktet inåt.

Om jag minns rätt är Isomat en ganska enkel kamera, likt Kodak Instamatic. Rapid var Agfas svar på Instamatic, för att de skulle ha ett eget system med enkel laddning på sextiotalet när Instamatic var som populärast. Det var inte något nytt system egentligen, Agfa plockade fram det ur malpåsen från trettiotalet, då det hette Karat.

Det som skiljer Karat-kamerorna från Rapid, bortsett från att Rapid är enklare modeller, är att Rapid hade kvadratiskt format 24x24 och Karat hade 24x36, Det gjordes också på sextiotalet en halvformatskamera av Welta för Karat-kassetterna. Den kameran hette Penti.

Senast ändrad:
Tack! Jag blev lite klokare iallafall. Va kul, det här måste jag undersöka lite närmare! Och ja, det sitter faktiskt en kassett i kameran såg jag nu.

Det som skiljer Karat-kamerorna från Rapid, bortsett från att Rapid är enklare modeller, är att Rapid hade kvadratiskt format 24x24 och Karat hade 24x36.

Inte sant, jag har en Agfa Silette Rapid, den gav 12 bilder i formatet 24x36.

Sedan kan jag tycka att man måste vara en stor entusiast/dåre om man ska packa om 35-mm film till Rapid-kassetter. Knappast värt mödan. Den självplågare som vill prova och som saknar Rapidkassetter kan höra av sig till mig, jag har två. :)

/Lennart L

Senast ändrad:
Urbans svar är korrekt när det gäller Agfa Isomat Rapid som har filmformatet 24x24 mm, till skillnad från din Agfa Silette Rapid.

Urban skrev faktiskt "Det som skiljer Karat-kamerorna från Rapid, bortsett från att Rapid är enklare modeller, är att Rapid hade kvadratiskt format 24x24 och Karat hade 24x36". Som jag tolkar det jämför han Rapid- och Karatsystemet och påstår att Rapid är 24x24. Vilket det ju inte är.

Min kommentar var inte menad som något annat än en pytteliten rättelse, jag hoppas att ingen tog illa upp.

:) Lennart L

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar