picturina skrev:
Sedan undrar jag om jusst adobe är ett bra program att börja med eller om du eller någon annan rekomenderar någon annan photoshop.e-k
Adobe är först och främst inget program, det är ett företag som tillverkar program, som t.ex Photoshop.
Det finns, vad jag vet, inga andra Photoshop än just Adobe Photoshop förutom de olika programversionerna, t.ex 5, 6, 7, CS och Elements.
Om du vill ha tips på andra bildbehandlingsprogram finns t.ex Paint Shop Pro eller Gimp (tror jag det heter). Jag har liten erfarenhet av dessa program då jag alltid jobbar i Photoshop, men Paint Shop Pro har jag använt några gånger och det funkar i princip som Photoshop, men är enligt mig lite rörigare, men det är nog en vanesak. Gimp ska vara gratis tror jag.
Adobe Photoshop Elements är en förenklad version av Photoshop som mer riktar sig till nybörjare än Photoshop. Jag har aldrig använt det men vad jag läst ska det vara bra mycket enklare och ha guider för vissa moment. Elements ska vara ganska billigt att köpa oxå tror jag, gissar på 1500-2000 kronor.
Annars är ett bra tips att köpa boken som nämns ovan, eller kolla in denna sida:
http://www.webdesignskolan.com/photoshop/
Lycka till i fortsättningen och kom ihåg: Det finns inget bättre sätt att lära sig än att prova sig fram!
/Daniel - Självlärd