Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp - Manuel styrning av canon speedlite 580 EX II

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är inte ett dugg konstigt. Det stämmer helt med att du såg en uppgift om frekvens (Hz).
Du har haft blixten i multiblixtläget, inte i manuellt läge. I manuellt läge kan du ställa in tredjedels steg, i multi bara hela steg. Du har alltså ställt in 1/128 effekt, men sen har du blixtrat på ett antal sådana blixtar. Exakt hur många vet nog bara din blixt. Det står antagligen fortfarande kvar om du ställer den på multi igen.

Vi skrev detta till dig redan på första sidan.

Inte för att vara jobbig, men jag insåg ju redan på kvällen (tack vare er) att det var skillnad på multiblixtläget och manuellt läge. Och jag försäkrade mig om att den var i manuellt. Och Hz syntes inte i displayen. Men jag kunde ändå inte stega mer än hela steg.

Finns det tre lägen.

Usch vad jobbig jag känner mig, med tanke på att det funkar som det ska nu.

Då är det nåt som är fel på allvar, eller var fel, för antingen kan man ställa in alla lägen, inklusive tredjedelar, mellan 1/1 och 1/128, eller så kan man bara ställa in hela steg mellan 1/4 och 1/128.

I det första läget är blixten ställd på manuell (M) blixt, i det andra på stroboskopblixt (MULTI). Det är nog Manuel från Barcelona som har snurrat till det!

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto