Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp mänskligheten, illustrera Wikipedia

Produkter
(logga in för att koppla)

janm

Aktiv medlem
Brukar du använda Wikipedia? Tycker du att många artiklar ser lite tråkiga ut? Dra ditt strå till stacken och lägga upp lite bilder på Wikipedia Commons som sen kan användas i artiklar!

Kolla på http://sv.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Önskemål_om_bilder eller på den engelska motsvarigheten http://en.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Requested_pictures för tips om bilder som efterfrågas. Finns t.ex önskemål på bilder från Sölvesborg och Ängelholm på den engelskspråkiga.

För övrigt kan jag väl tillägga att många artiklar om kameratillverkare på svenska Wikipedia är rätt torftiga, där finns också mycket att göra

Bra att du tar upp det där! Jag har varit på väg flera gånger, men så kommer något emellan...

Tänk om alla FS-medlemmar satte in var sitt foto, oj!

yupp... och efter att ha läst vad dom menar med Public domain så drar jag öronen åt mig... Inte för att jag har bilder som är värda så mycket för andra, det är mer principen.

Du har inga rättigheter alls kvar, vem som helst kan ta bilden trycka den på en T-shirt och tjäna 500 miljoner kronor och du kan inte göra någonting...

Synd, annars kunde jag kanske ha biddragit med någon bild till en annars trevlig sida.

Men den hypotetiska tröjtillverkaren har heller inga exklusiva rättigheter, eftersom copyleft är ett "virus" som följer med när nån använder din bild. Det står alltså vem som helst fritt att trycka upp exakt likadana t-shirts, bara man anger källan och att de är copyleftade.

Ett annat sätt att se på saken är att du får dina bilder förvarade på en säker server, gratis, i all evighet (typ).

Och, som du själv säger, de flesta bilder har inget kommersiellt värde. Som ett exempel har artikeln "Paprika" i svenska Wikipedia ingen bild. Om du inte heter Edward Weston lär din bild av en paprika inte göra nån rik.

Kalle_B skrev:
yupp... och efter att ha läst vad dom menar med Public domain så drar jag öronen åt mig... Inte för att jag har bilder som är värda så mycket för andra, det är mer principen.

Du har inga rättigheter alls kvar, vem som helst kan ta bilden trycka den på en T-shirt och tjäna 500 miljoner kronor och du kan inte göra någonting...

Synd, annars kunde jag kanske ha biddragit med någon bild till en annars trevlig sida.
Med den inställningen hade inga fria programvaror funnits, som t.ex. Linux eller för den delen den programvaran du själv använder för att skapa din hemsida.

Kalle_B skrev:

Men om du själv inte kan tjäna några miljoner på bilden så är det väl bra om någon annan kan göra det?

Jag väcker liv i denna urgamla tråda för att påminna om att det fortfarande finns många möjligheter att illustrera Wikipedia.
Det finns åtskilliga svenska städer (Arboga, Bollnäs, Oxelösund, m.fl), sjöar, berg, grottor, kyrkor, muséer etc som saknar bilder.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar