ma59
Aktiv medlem
Ja, alltså jag tycker det är fint att kunna ställa in oskärpa i bakgrunden.. Men "fota seriöst" kanske jag inte direkt har tänkt göra för jag kan inte så mycket om inställningar osv... Jag vill ha en kamera till bra pris som jag kan ta fina skarpa bilder med, och leka med, och på så sätt lära mig lite Jag kanske satsar på en olympusXZ-1 som en nybörjar-kamera och sedan kanske man kan uppgradera till en lite bättre kamera i framtiden när jag lärt mig lite mer. Tack så mycket för alla svar, vilket bra forum! Tur att man kan vända sig nånstans när man själv har noll-koll i kamera djungeln
Kör på den! Riktigt bra när den kom, inte sämre nu och får du den för ett par tusen, då är det prisvärt (också)
Jag skulle inte tveka om jag hade behovet du har beskrivit, parat med budgeten och tanken att den skall vara liten.
Det blir väl som regel alltid någon form av kompromiss, men XZ-1 är en bra sådan, till det priset.
Just dess objektiv är riktigt bra, och även mycket av hanteringen är trevlig. Vänsterhanden runt optikringen, högerhanden med tummen på gummibiten baktill: lätt hålla i och manövrera.
Kör på RAW även om du inte börjar konvertera sådant på en gång, du har ju filerna kvar. Är du redan nu haj på RAW så är det ju bara så mycket bättre...
Och med dessa ord dömer jag inte ut alternativa tips! Bara det att för mig är det XZ-1 som jag ser som närmast dina uttryckta krav och önskemål. Finns flera som är nära men det handlar också lite om "gilla"-faktorn, och den är hög vad gäller XZ-1 och mig.
Har provat kameran en del, men ingen dock, pga att jag inte har behovet av just den kameratypen (för närvarande iaf)
Lycka till, vad det nu blir!