Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp, jag skall fota ungar!

Produkter
(logga in för att koppla)

ndesh

Medlem
Hej!

Jag har fått i uppdrag att fota 3 barn (1, 4 och 6 år) till ett halvseriöst reklamjobb (i morgon) för barnböcker och har aldrig fotat barn tidigare.

Vad har ni för tips, skall man ta med leksaker för att hålla intresset uppe (de lär tröttna på böckerna ganska snabbt antar jag?). Skall man gå nära eller hålla lite avstånd? Vad skall jag undivka, vad är bra att tänka på?

/Anders

Enda sättet att fota barn bar är att själv tycka om barn och dessutom vara som en av dem.

Om de tycker att du ä rolig så har de roligt. Ju tokigare dessto bättre, låt dem fundera om du är riktigt klok eller inte.

Att bara stå och vifta med en leksak framför en sexåring känns litet dödfött :p

Den stora utmaningen du har - som jag ser det - är att barnen är i så olika ålder.Om de skall vara med på samma bild så har du nog jämnt skägg att hinna spela allan och fota samtidigt :-D

Kanske att nån som barnen tycker är rolig kan stå bakom dig och apa sig ?

Jag säger som jag brukar ,,

det finns ett kapitel om det i min LITE ANNORLUNDA fotoskola
utan teknik och med mina personliga råd

och jag inleder BARN-kapitelet så här,,,,,,

- ha mycket.. film/ minneskapacitet
- mycket tålamod...
- inga förväntningar
-och det bästa är at börja fota ,,,,,,,,,,,
SOVANDE BARN
ätande barn
badande barn
sittande barn

och fota nu inte bara ansiktet ,
utan händer fötter och faktiskt RYGG
kan vara nog så talande
- man KAN fota ett gråtande barn
och en sur treåring är mycket intressantare än
på bild än en leende uppklädd nypolerad i samma ålder
"men oj ramlade du i en lerpöl med dina fina kläder?
men ojoj oj ,,,,vart 17 la jag min kaaamera fort fram med den ,,,,,,,nej gåååå inte"

och be inte barnet posera in i kameran .,,,fota live mitt i leken
fota leksaker mm,,trasiga nallar ,,skor
gå hellre nära så att man ser all kladd i närbild, ¨
fylls hela bilden med en skrattande mun
eller en hand som håller i en kompis hand

hellre det

istället för 5 barn poserandes på rad

du får inte mera ,,,,,,,,,,,,,,

RESTEN FÅR DU LÄSA på........

http://www.kultur1.se/forum1/viewtopic.php?t=87

Paraplyer o nallar

Hej du!

det var inte blygt av dig att ge dig i kast med att plåta ungar. Låt föräldrarna vara med eller ha en assistent som hoppar runt och larvar sig och viftar med parapyer mm.
Jag har gjort det några gånger och det har gått skapligt får jag säga.

Jag har tre barnbarn, 1,4 och 6 år (alla tjejer) och på senaste 2 veckorna hade vi 2 födelsedagar i familjen.
Jag fyrade av c: a 200 bilder/fest. Jag tror att bara 5-6 st blev bra. Vad är bra barnbilder?
Jag säger: spontana bilder, skarpa bilder, roliga bilder…
Bra bilder enligt mormor är: de har fin frisyr, ”de är de”, de ler, de inte är syra, de visar inte ryggen och framför allt ALLA bilder skall vara regisserade.
10 % av mina barnbilder på barnbarnen innehåller mormors hand, som i fel ögonblick vill rätta till något.
Det äldsta gillar att posera, men grimaserar. Det mellersta gömmer sig och ansiktet, vill inte bli fotograferad.
Det minsta har förmågan att hela tiden visa ryggen. Går jag runt så blir det ryggen igen.
Jag tror att om jag skulle få lite hjälp av mormor eller mina döttrar för att ställa upp barnen, så hade jag fått större antal BRA bilder, men det gör de sällan.
Till slut får jag kritik för att på familjeträffar gör jag inget annat än fotograferar barnen. Jag borde ha en j*a erfarenhet nu, men det har jag inte.
Det enda jag skulle säga, be om hjälp för att ställa upp barnen i önskade positioner. Försök inte klara det själv. Inte med tre barn.
Det var inte mycket hjälp, men ett ganska vanlig scenario i barnfotografering.
/Morfar Fred.

Tack för alla snabba svar och bra tips!
Hoppas verkligen på juste väder så vi kan vara utomhus också..

Tack och gonatt!

/Anders

Alltid finns en störande detalj på barnbilder.
Inte lätt att tänka på allt.
/Fred

Bilagor

• 2005-08-14_094fs.jpg
    2005-08-14_094fs.jpg
    35.4 KB · Visningar: 233
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar