Annons

Hjälp, jag fotar hemska bilder på mina vänner

Produkter
(logga in för att koppla)

mie009

Avslutat medlemskap
Jag vet inte riktigt var jag ska posta det här, så jag provar här. JAg fick min pentax k100d för en vecka sedan och bara testar mig fram med inställningrna. Men hur jag än gör så blir bilder på människor hemska. Jag lyckas verkligen få med varenda liten skavank. Bilderna är verkligen inte smickrande. Vitbalansen är inte ett problem. Snarare att det verkar vara omöjligt att få mjuka fina konturer och inte fullt så avslöjande bilder. Dessutom blir de väldigt bleka. Visst, de är bleka i verkligheten, men ni förstår vad jag menar. ...

Jag har full respekt för att snygga protättbilder kräver både kunskap, utsrustning i for,m av blixtrar mm, samt kanske till och med efterarbete...men det känns ju helt fel att till och med min mobil knäpper snyggare bilder på min man än vad min pentax gör.....

Först och främst så har jag testat mig fram i dagsljus brevid ett fönster en lätt molning dag. Jag testade med lägsta ISO 200, bländare 3,5 och slutartid 1/45 Om det hade vatt en blomma jag fotade hade jag vatt nöjd...men nu ser man varenda por i ansiktet....

Så hur kan man "fuska" sig till en finare färg i ansiktet samt ta bort lite detaljrikedom i bilderna?

Tacksam för hjälp med att behålla bekantskapskretsen....

Oj-oj...det finns nog lika många metoder att softa bilder som det finns fotografer :)

En klassiker är ju vaseline på ett filter, nylonstrumpa har också mången fotografer nyttjat genom tiderna.

I dagens digitala era så är det nog vanligast att man softar bilden i efterhand i valfritt bildbehandlingsprogram. Clonstämpel, lagningspensel & olika "blur-filter" hör väl till det vanliga...men som sagt, det finns hur många metoder som helst :)

Jag tänkte ge dig ett tips om ljussättning som är mjuk och inte plockar fram alla smådetaljer, men så såg jag ju att du redan hittat det bästa; mulet fönsterljus :)

Släpljus är ofta inte roligt för modellernas hy, det plockar fram minsta lilla blämma & rynka, det kan man tänka på. Mjukt ljus är bäst :)

Tack så hemskt mycket för svaret. Men samtidigt känns det som att A.L.L.A mina bilder på "hemma" bilderna blir lika illa...detta har jag aldrig stött på med min kompakt. Inte tänker jag sitta och fixa och klona på varenda semesterbild. Men om jag inte kan fota familjen utan att vi ser ut som i badrummet då är ju kameran oanvändbar till vardagen!! Så något fel måste jag ju göra.

Alltså! Jag är inte ute efter "modellsnygg" utan lite mindre skavanker bara.

Det känns nästan som kameran e lite FÖR bra.

Hmmm...det låter ju verkligen inte roligt det där. Du har inte ngt exempel som visar hur du inte vill ha det samt hur du VILL har det?

Det låter ju underligt att din kamera skulle vara oanvändbar till porträtt...

Jag antar att du kan ställa in ljuskälla i din kamera, precis som i många andra slr, redan där kan du få en annan ton på dina bilder.
Har du inget porträttprogram i kameran, eller diffusinställning i menyn.
leta, jag tror nog att du har det.

Nu har jag Canon själv, men om jag minns rätt så finns det väl någon slags inställningsmöjlighet som kallas "bright" i K10D som ger högre kontraster och skarpare färger, och därför fick jag tanken på om det kan vara någon liknande inställning i K100D som gör att du tycker bilderna blir så konstiga för dig?

Eller så skulle du kanske köpt en sämre kamera? Det verkar som om din pentax helt enkelt är för skarp, så du får skicka in den på lagning. Skämt åsido, kanske du kan lägga upp ett exempel? Då blir det lättare att hjälpa till...

Fotar du i jpeg? I så fall kanske det finns en skärpe-inställning som kan skruvas ner. Ofta står den väldigt högt som standard på konsument-kameror, kanske för att lura ägaren? Kontrast och färgmättnad är andra sådanna inställningar som kan forstöra bilden.

Så småningom (och jag sägar inte att du skall börja laborera med det efter en vecka) så kan du byta till RAW (eller pef eller vad det nu hetar på pentaxka). Då får du välja allt sånt i efterhand i datorn.

Lycka till,
Thorsten

jodå! Självklart...men sitter inte tillgänglig till min dator...jag laddar upp ett exempel när jag kommer hem från nattshiftet...

tack för att ni hjälper till

Ps. självklart är jag glad för att jag kan få en sån detaljrikedom....men kanske inte när jag fotar folk med finnar och linjer i ansiktet på 2 meters avstånd!

marie_hallberg skrev:
Jag vet inte riktigt var jag ska posta det här, så jag provar här. JAg fick min pentax k100d för en vecka sedan och bara testar mig fram med inställningrna. Men hur jag än gör så blir bilder på människor hemska. Jag lyckas verkligen få med varenda liten skavank. Bilderna är verkligen inte smickrande. Vitbalansen är inte ett problem. Snarare att det verkar vara omöjligt att få mjuka fina konturer och inte fullt så avslöjande bilder. Dessutom blir de väldigt bleka. Visst, de är bleka i verkligheten, men ni förstår vad jag menar. ...

Jag har full respekt för att snygga protättbilder kräver både kunskap, utsrustning i for,m av blixtrar mm, samt kanske till och med efterarbete...men det känns ju helt fel att till och med min mobil knäpper snyggare bilder på min man än vad min pentax gör.....

Först och främst så har jag testat mig fram i dagsljus brevid ett fönster en lätt molning dag. Jag testade med lägsta ISO 200, bländare 3,5 och slutartid 1/45 Om det hade vatt en blomma jag fotade hade jag vatt nöjd...men nu ser man varenda por i ansiktet....

Så hur kan man "fuska" sig till en finare färg i ansiktet samt ta bort lite detaljrikedom i bilderna?

Tacksam för hjälp med att behålla bekantskapskretsen....
En dSLR ställer helt andra krav på fotografen än en kompaktkamera. Precis som en Porsche ställer andra krav på föraren än en Skoda.
De flesta av oss som gått från analoga kameror eller digitala kompakter har slitit vårt hår innan vi börjat få till det. Förr fick man jobba i labbet eler anlita ett bra labb för att få till det, nu får man lära sig photo shop eller liknande. Kolla in boken Photoshop för Digitalfotografer av Scott Kelby. Där lär du dig snabbt hur du gör damerna yngre och får gubbarna att bli av med ölmagen och en massa andra trick.

Alltså.....

Grejen är att jag är grafiker...och jag vet vad man kan göra med photoshop. Jag har till och med jobbat med fotografer och hjälpt till med retush. Det är inte "Poträtt" jag är ute efter....Men jag kanske skulle postat det här i en annan pol! Förlåt, men det finns inte så många alternativ att välja mellan.

Snälla ni, försök och förstå. Som jag sade tidigt i mitt inlägg. Jag är inte ute efter hjälp med att fota grymma porträtt. Jag vill bara förstå vad jag kan göra annorlnda för att slippa se varenda por i ansiktet på mina vänner. Vem redigerar sina semesterbilder?

Jag testade förinställda programmen (självklart) men de gav ingen skillnad.

Däremot tycker jag det är märkligt hu en del här inne på forumet säger sig inte kunna någonting om inställningar och bara fotar i programmen i sin systemkamera, och alltid får acceptabla bilder???

Senast ändrad:
Har du kollat så inte kameran har en massa förinställningar vad gäller skärpa och så. Fabriksinställningarna kan vara skumt satta.

Annars kan du oxå fota i "medljus" för att minska skuggor och sånt som framhäver ojämnheter i hyn. Det kan bli rätt platt ljus å andra sidan.

Sminkbilder brukar vara tagna så att ljuset kommer från samma ställe som kameran, för att undvika skuggor. Ibland används tex ringblixt.

marie_hallberg skrev:
Alltså.....

Grejen är att jag är grafiker...och jag vet vad man kan göra med photoshop. Jag har till och med jobbat med fotografer och hjälpt till med retush. Det är inte "Poträtt" jag är ute efter....Men jag kanske skulle postat det här i en annan pol! Förlåt, men det finns inte så många alternativ att välja mellan.

Snälla ni, försök och förstå. Som jag sade tidigt i mitt inlägg. Jag är inte ute efter hjälp med att fota grymma porträtt. Jag vill bara förstå vad jag kan göra annorlnda för att slippa se varenda por i ansiktet på mina vänner. Vem redigerar sina semesterbilder?

Jag testade förinställda programmen (självklart) men de gav ingen skillnad.

Däremot tycker jag det är märkligt hu en del här inne på forumet säger sig inte kunna någonting om inställningar och bara fotar i programmen i sin systemkamera, och alltid får acceptabla bilder???
En bra kamera och lins avslöjar alla skvanker. Om du inte tycker det är smickrande får du endera styra ljuset eller lära dig hur du blir av med det i Photo shop. Om du redan jobbat för fotografer bör du veta att alla bilder vi ser i media är manipulerade. Hur man blir av med pormaskar och ger damer persikohy bör du redan känna till då.

Ett annat alternativ till efterbehandling är att använda ett objektiv med stor max bländare, tex nikons motsvarighet 50mm f1.8 Jag använder själv den till porträtt, det korta skärpedjupet den ger på bländare f1.8-2.8 gör att endast ögonen blir skarpa och resten blir behagligt softat o snällare mot dålig hy..

eller så skaffar du dig snyggare vänner helt enkelt... ;)

mvh Johan

Jag tycker fortfarande att jag är missförstådd. Jag skrev i mitt senaste inläg att jag hjälpt fotografer, och ni skriver att då borde jag ju veta att man efterbehandlar bilderna.

Men jag pratar ju om familje bilder och semesterbilder! Vem sitter och redigerar dem?

Jag tror att det måste vara något med mina inställningar som måste gå att ändra (kan det vara exponeringsinställningarna) För jag har inte stött på detta när mina vänner fotat?

Jag har inte ens hittat detta problem på forumet.

Och för att förtydliga: Jag är inte ute efter hjälp med proffsiga portättbilder

Snälla...någon...

tror allting blir betydligt enklare om du kan lägga upp en bild på hur dina bilder blir, och hur du vill ha dem...

Jag vill så väldigt gärna hjälpa dig, men det är så svårt när man inte riktigt ser ditt problem med egna ögon.

Jag har förstått att du är kunnig i digital bildbehandling, men att du inte har lust att sitta å peta i varje bild som skall in i familjealbumet. Och det kan jag också instämma i, att jag inte heller skulle tycka vara roligt.

Kan du inte lägga upp ngt exempel på ditt problem, så att man förstår omfattningen av det?

Sedan så tänker jag också på det en del redan har skrivit om, gällande de justeringar på skärpa mm som man kan göra direkt i kameran, jag har inte riktigt uppfattat om du kollat dessa inställningar?

Iaf i min kamera (eos 5D) så kan man ställa in bilderna så att ingen som helst korrigering av bilderna görs i kameran, då blir de också väldigt mjuka så vill man skärpa dem så får man göära det i efterhand.

marie_hallberg skrev:
jodå! Självklart...men sitter inte tillgänglig till min dator...jag laddar upp ett exempel när jag kommer hem från nattshiftet...

tack för att ni hjälper till

När kommer bildexemplet??

Trots att du inte riktigt tycker dig förstådd har du faktiskt fått en del konkreta förslag.

Det absolut enklaste är att gå in i skärpeinställningen och ställa kameran i läge mjuk/soft.

Sedan hoppas jag att du inte studerar dina vänners ansikten på dataskärmen utan på pappersutskrifter.

Du kan ju prova att ställa frågan i Pentax-forumet för att nå de Pentax-ägare som kanske missar denna tråd, och förtydliga då gärna genom att lägga ut en exempellänk till hur du vill (och inte vill) att det ska se ut så kan det vara lättare att få svar. Det finns ett uttryck som säger att som man ropar får man svar och är man otydlig så får man kanske inte alltid de svar man önskar. Berätta då också gärna vilket objektiv du har använt, bländare och tid, under- eller överexponering, vitbalans, vilken inställning du har i kameran just nu.

I menyerna på min Canon så har jag ställt in egna "parametrar" på hur jag vill att kontrast, konturskärpa, färgmättnad, färgton etc ska bli i bilderna och det borde väl finnas liknande möjligheter i Pentax. Sedan finns det också andra saker att tänka på som exempelvis underexponering, som i min kamera ger starkare, mustigare färger och mer kontrast medan överexponering ger mindre kontraster och ljusare/slätare intryck på huden och mildare färgtoner.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar