Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp, jag får gula bilder!

Produkter
(logga in för att koppla)

Digi

Aktiv medlem
Hej, jag har ett problem med min kamera som kanske är vanligt. Men jag ska berätta vad som har hänt.
Var idag på öppet hus på min skola och där tog jag en massa foton. Jag undvikte blixten och använde mig av
min EoS 20D+17-40 (ISO 3200).
Lyckades mycket bra med bruset, men i Photoshop CS2.0 visade sig att bilderna blev gulaktiga.
Har detta med Raw-konvertern att göra, jag har försökt på alla sätt och vis för att göra så att min (Camera Raw) låter bli mina bilder överhuvudtaget.
Hur gör jag för att (Camera Raw) inte gör NÅGONTING med mina bilder innan jag vill behandla dem i Photoshop-rutan.
Jag har dragit ned färgtemeperaturen från 5000 kb till 2900 kb.
Det hjälpte, men de bilder som inte blev gula blev blåaktiga.
Hur gör jag för att min Raw-konverter låter bli mina bilder och att kameran är rätt inställd?
Detta händer ALLA gånger!

Tacksam för all hjälp.
Mvh Markus
 
Digi skrev:
Hej, jag har ett problem med min kamera som kanske är vanligt. Men jag ska berätta vad som har hänt.
Var idag på öppet hus på min skola och där tog jag en massa foton. Jag undvikte blixten och använde mig av
min EoS 20D+17-40 (ISO 3200).
Lyckades mycket bra med bruset, men i Photoshop CS2.0 visade sig att bilderna blev gulaktiga.
Har detta med Raw-konvertern att göra, jag har försökt på alla sätt och vis för att göra så att min (Camera Raw) låter bli mina bilder överhuvudtaget.
Hur gör jag för att (Camera Raw) inte gör NÅGONTING med mina bilder innan jag vill behandla dem i Photoshop-rutan.
Jag har dragit ned färgtemeperaturen från 5000 kb till 2900 kb.
Det hjälpte, men de bilder som inte blev gula blev blåaktiga.
Hur gör jag för att min Raw-konverter låter bli mina bilder och att kameran är rätt inställd?
Detta händer ALLA gånger!

Tacksam för all hjälp.
Mvh Markus


Färgtemperatur i kb?
Vad menar du med "Photoshop-rutan"?
Lämpligt är ju att ställa in färgtemp osv. i CameraRaw. Du kan ju stänga av alla autojusteringar (tror det är ctrl+U).
Om bilderna blir blåa så har du väl dragit lite för mycket i färgtempen.
Vad menar du med "kameran rätt inställd"?


/Thomas
 
Re: Re: Hjälp, jag får gula bilder!

jtkarlsson skrev:
Färgtemperatur i kb?
Vad menar du med "Photoshop-rutan"?
Lämpligt är ju att ställa in färgtemp osv. i CameraRaw. Du kan ju stänga av alla autojusteringar (tror det är ctrl+U).
Om bilderna blir blåa så har du väl dragit lite för mycket i färgtempen.
Vad menar du med "kameran rätt inställd"?


/Thomas

Min kamerad temperatur är inställt på 5200 tror jag det är. Men Camera Raw, Photoshop då gör dem färgrikare, alltså för mycket gul färg.
Är det så att man alltid måste ändra färgtemperaturen efter de situationer man är i?
Mvh Markus
 
Hej Markus!

Det låter som att det är vitbalansen du skall jobba med, och då är det ju raw-konverteraren som gäller.

Vet inte hur din fungerar, men jag har två reglage att använda: färgtemperatur (som du verkar ha använt) och tint (kallt-varmt).

Fortsätt att jobba med vitbalansen, prova lite olika värden så hittar du nog rätt till slut.

Kanske inte mycket till svar...men välmenat..:)

/sen igen...
 
Re: Re: Re: Hjälp, jag får gula bilder!

Digi skrev:
Min kamerad temperatur är inställt på 5200 tror jag det är. Men Camera Raw, Photoshop då gör dem färgrikare, alltså för mycket gul färg.
Är det så att man alltid måste ändra färgtemperaturen efter de situationer man är i?
Mvh Markus

Ja, det måste du. När jag fotar i RAW använder jag AWB-läget. Kör jag jpg använder jag "dagsljus" ute och manuell vitbalans inne. Kolla i manualen hur du vitbalanserar manuellt, det är ganska lätt och ger ett bra resultat inomhus när färgtemperaturen kan variera mycket beroende på belysning mm.

Att själv ställa in färgtemperaturen kräver att du vet värdet på den. Vet inte, men kan tänka mig att det är mest tillämpbart i studiomiljö och andra "fasta" miljöer.
 
Re: Re: Re: Hjälp, jag får gula bilder!

Digi skrev:

Är det så att man alltid måste ändra färgtemperaturen efter de situationer man är i?
Mvh Markus

Ja.

Färgtemperatur = den färg ljuset har från en speciell ljuskälla.

några typvärden,

glödlampa 2800K
fotolampa 3200K
lysrör 4000K (fast ändå inte efterom de inte har ett naturligt spektrum)
dagsljus 5500

i dkuggan en solig dag 8-15000K

Läs om färgtemperatur i en fotobok..
/
 
Re: Re: Re: Re: Hjälp, jag får gula bilder!

Bertil Lindgren skrev:
Ja.

Färgtemperatur = den färg ljuset har från en speciell ljuskälla.

några typvärden,

glödlampa 2800K
fotolampa 3200K
lysrör 4000K (fast ändå inte efterom de inte har ett naturligt spektrum)
dagsljus 5500

i dkuggan en solig dag 8-15000K

Läs om färgtemperatur i en fotobok..
/

Tackar så mycket för ditt s´var, det skall jag göra.

Mvh Markus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.