ANNONS
Annons

hjälp! inställningar på blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Maa

Aktiv medlem
Hejsan. Hoppas nu någon snäll själ kan hjälpa mig med detta ganska enkla problem. Jag har lånat en sigma bixt (Sigma ef 430 st) men ingen bruksanvisning. Eftersom jag mycet sällan fotar med blixt har jag ingen anng vad de olika lägena innebär. Blixten kan ställas in på TTL, Mh & Ml. Vilket läge ska jag använda när? Jag ska fota en begravning imorgon, har fått uppdraget av min mormor och jag tror bilderna kommer att betyd väldigt mycket, så jag vill inte misslyckas för att jag inte kan med blixen.... O inte har jag tid att försöka läsa in det på nätet heller...

Tackar alla snälla!
/Mari

Med TTL-läget kommer kameran att stänga av blixten när rätt mängd ljus har reflekterats från motivet på filmrutan. Ett automatiskt läge där kamera och blixt samverkar.

Letar vidare efter handboken och hoppas kunna återkomma.

Blixt, hmmm

Jag skulle aldrig komma på tanken att använda en blixt inne i kyrkan vid en begravning. Eftersom du har ett ljusstarkt normalobjektiv så borde det gå att få bättre bilder med detta och lite snabbare film. Det inte heller lätt att få bra bilder med blixt om man inte är van vid att fotografera på det viset.

Högst personlig åsikt

tack för hjälpen!

Nä, jag avskyr att använda blixt i allmänhet, men är less på att det blir lite halvsuddigt vid dåligt ljus... Så jag har kommit fram till att jag trots allt måste lära mig... Dessutom har jag inte hunnit inhandla 800 film... Men jag har ett normalobjektiv och ett stativ med, så jag hoppas slippa. Dock vet man aldrig, ska fota lite omkring med, så kanske behövs blixten o då vill jag veta att jag kan med den iallafall lite grundligt i teorin.

/Mari

Kyrkor har i regel vita väggar som är välvda upp i taket. Det kan därför vara idé att slå blixten i taket för en jämnar spridning av ljuset. Jag skulle försöka att använda blixtljuset till att lätta upp ljuset, skapa ett grundljus i bild, inte allt för starkt. Stämningen kring begravning med de ljus- och blomsterarrangemang som omger kistan kan bevaras genom att låta detta ljus vara dominerande. Naturligtvis beror det på tidpunkten på dagen. Om möjligt så kan stativanordning användas, eller en bänk, räcke och ofta finns en läktare en trappa upp som även den kan användas för att fånga upp helheten.

Är det dagsljus ute kommer ljus att spridas från fönster och väggar för att blanda sig med de levande ljusen. Kan bli mycket vackert utan att använda blixtljus oavsett om det är dagsljus eller inte.

Manuella lägen
MH = Full blixtstyrka
ML = 1/16 av full blixtsyrka.

Automatiskt läge
TTL = Automatiskt val av styrka mellan 1/16 och 16/16.

Specifikationer:
The Sigma EF-430 ST Electronic Flash conveniently calculates the ideal amount of light for your subject and sets the right flash angle automatically!
The EF-430 ST's Auto Zoom Head automatically sets the best illumination angle for your specific focal distance. Add the optional wide-angle panel for shorter lenses, to 18mm.
The automatic TTL light control system puts bounce, diffusion and daylight sync techniques right at your fingertips. In other words, the freedom to worry more about the subject … and less about the light.
It instantly recognizes film speed and other settings right from the camera. Select the aperture you want with your camera set for aperture priority auto or manual and start shooting.
With any of these advanced techniques, the TTL system delivers the light you need … automatically.
The flash head tilts up to 125° from horizontal for bounce-flash photography.
Built-in autofocus assist flash allows you to shoot in poor light, at up to 7 meters/23 feet from the subject.
There are two manual motes, MH (full) and ML (1/16), perfect when you want tight control of the light for a specific effect or when you are shooting with a motor drive.
An LED shows current focal length settings of the zoom head.
Automatic power control turns power off when the flash in not in use.
Meter reading, charge status and other indications are clearly displayed in the viewfinder.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar