Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp - hittar inte rå filer

Produkter
(logga in för att koppla)

xantangummi

Aktiv medlem
Hejsan, jag kan inte hitta rå filer på min kamera efter ominstallation. Varken med cs, lightroom eller explorer.

jpeg fungerar, men inte rå.

Det finn mappar på cf-kortet men dom är tomma.
Filerna syns i kameran.

Lite hjälp skulle uppskattas.

installerat allt

CS och explorer hittar väl aldrig råfiler utan att man också intallerar rätt tilläggsprogram (fast det kanske är gjort) Lightroom känner jag inte till.

explorer brukar väl iaf. hitta filer även om det inte kan läsa dom?

det ska finnas stöd från början i lightroom (och cs2).

-har installerat-

drivare - senaste
cs
camera raw - senaste
windows raw viewer -ladda ner det idag
lightroom

Hej Viktor! Om du ser bilderna i kameran (och är säker på att det är RAW-filer du ser) så finns de givetvis på kortet.

Om du stoppar in kortet i din läsare och Windows endast "ser" jpg så har du antagligen inga RAW-versioner. Är du säker på att du har RAW-filer? Vilken kamera har du och vilka inställningar? OBS! Jag vill inte annat än hjälpa dig. Ber om ursäkt om mina frågor ifrågasätter saker som du tycker är självklara.

Windows egen browser är betydligt stabilare än en massa andra programvaror för att avgöra om dina bilder faktiskt finns på kortet eftersom de antar att antal filformat som de accepterar.

Maila mig privat om du känner att du vill ha hjälp med hur windows fungerar avseende browsing av kataloger.

/PO

Tack för att du tog dig tid.

Problemet är löst nu, jag ringde canon i morse och dom var trevliga och hjälpte till.

men stort tack ändå.

Kanske kan informera dom vänliga själar som försökt hjälpa dig om vad som var fel, och så kan nästa person som får liknande problem få hjälp av tråden direkt.

smart.

Jag vet inte, jag fick installera om allting i ordningen;

Drivare
Canons mjukvara
Photoshop
Lightroom
Windows raw viewer

Omstart mellan varje.
Sedan fungerade det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar