Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp gamla foton.

Produkter
(logga in för att koppla)

raderad12

Aktiv medlem
Det är så att jag fick ärva en hel kista full med gamla foton, vykort, småtavlor, tidningsurklipp med mera, bilder från 10-talet och framåt. När jag fick det så gjorde jag en första sållning av uppenbart skräp, sedan blev det liggandes något år. Jag flyttade och i samband med det gjordes ytterligare en sållning där ytterligare lite gick till skräp och lite gavs bort till intresserade släktingar. Sedan gick det nåt år till, funderade någon gång på vad jag skulle med det till, det ligger ju bara i en skrubb och tar plats, det är inget man kikar på. Funderade på att ge bort det till hembygdsföreningen och kanske prata med någon i min kommun som har hand om kommunens bildarkiv.

Idag stötte jag på en kommungubbe som är engagerad i hembygdsföreningen och dessutom har hand om dylika saker inom kommun. Jag berättade om mitt "problem" och bestämde träff med honom.

Så till min fråga, skall jag ge bort det? Det mest uppenbart familjära behåller jag givetvis, men allt annat? T ex. bilder på en skolklass 1916, bilutflykt 1922, gruppbilder från föreningsmöten.

Vad tror ni om mitt "problem", hjälp mig att bestämma mig.

Ja hade du ändå tänkt att slänga det och han kan arkivera det eller liknande så alla gånger att jag hade givit det till honom.

Njae, just nu har jag inga planer på att slänga det. Men ungefär så har jag ju tänkt vid de tidigare sorteringarna, bara för att senare inse att det ligger ju bara där.. Ni vet, typ. - Bra å ha... Jag ångrar nu att jag slängt, det jag slängde borde jag gett bort, så att andra fått möjligheten till beslutet slänga/spara, jag har berövat andra det två gånger redan..

Långsiktigt torde det hamna i stabilare händer om jag ger bort det, men kommaer man att ångra sig? Bilder på gammelfarmor i sin ungdom på ett möte med 30 andra. Kommer man att sakna det???

Det borde finnas andra som varit i samma situation, hur gjorde ni? Hur tänkte ni?

Ibland har vi stora ambitioner, men tiden räcker inte till och intresset är kanske inte på 100. Lämna det till kommunkillen, såvida inte du "brinner" för att plocka fram något av det hela. (säger en som sitter på värdelösa mynt i källaren!)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar