Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp.. göra snett till rakt?!

Produkter
(logga in för att koppla)

helen-alaby

Aktiv medlem
En fråga till som jag glömde skriva i min förra diskussion.
har ett kort på en solnedgång, men horisonten är sne. Hur fixar man det??
 
helen-alaby skrev:
En fråga till som jag glömde skriva i min förra diskussion.
har ett kort på en solnedgång, men horisonten är sne. Hur fixar man det??

Tar du i RAW-format? Isåfall kan du göra det i Camera RAW i CS2. Om du använder Photoshop dvs?
 
Bara att beskära i något program, photoshop t.ex. Dra i ett av hörnen så att beskärningen lutar lika mycket som horisonten om du förstår vad jag menar, testa och se. :)
 
Om inte är så införstådd med Photoshop (om du nu har det programet) så ska jag försöka förtydliga.

Du tar ett verktyg som heter measure tool "mätverkyget" tror jag det heter på svenska. Du klickar på ett ställt på horisonten (t.ex. i högerkant) och drar detta verktyg längs din horisont (eller vad som helst som står snett och som man vill ha rakt), när du gjort detta så går du till Image eller "bild" som det säkert heter i den svenska versionen, sedan går du in på rotate canvas (vet inte vad det heter i den svenska versionen) för att sedan gå in på arbitrary (vet inte vad det heter i den svenska versionen). Tryck ok och vips så blir horisonten rak. Dock bli resten av bilden på snedden så man måste beskära den. Tryck på tangent "C" så får du upp Beskärningsverktyget. Markera det av fotot du vill ha kvar och tryck sedan på Enter. Där har du din nya raka bild.

Mvh

David

PS. Leif hann visst före mig med en länk ser jag nu. DS
 
tack så mycket för att du förklarar för lilla dumma jag.. jag kommer in på mönsterverktyg o markera, men sen e jag fast. det kommer lixom upp i en egen ruta och jag kommer inte åt rutan "bakom" altså där jag ska gå in på bild osv...
 
Om Du inte har fullverisonen av Photoshop utan Elements så finns det, iallafall fr o m Elements 4, ett verktyg som heter räta upp. Du använder det på samma sätt som mätverktyget, drar en linje utefter horisonten eller dyl När Du släpper upp musknappen så rätas bilden upp Bilden kan också beskäras på ett par olika sätt beroende på vilket förval man har gjort i listmenyn ovanför bilden.

/Leif
 
Hej, igen Helen. Här är en sida som förklarar det hela på ett kanske mer pedagogiskt sätt än vad jag nyss gjorde:

http://www.moderskeppet.se/photoshop/landskap_horisont.php


www.moderskeppet.se har förövrigt en massa artiklar om allt möjligt man kan göra i photoshop. Om du är mer intresserad av hur man kan fixa till saker så finns deten bra bok som heter "Photoshop CS2 för digitalfotografer" av Scott Kelby. En bra bok om man "bara" vill veta hur man gör saker utan att behöva fördjupa sig för mycket. Har boken själv och rekommenderar denna varmt.

Mvh

David
 
Jag har nog kanske inte rätt version, för jag har nämligen inte den linjalen som man ska gå in på sok ska finnas i " verktygsfältet" eller vad det heter.. hittar den inte heller nånstans så..
 
Linjalen finns under samma ikon som pipetten i CS2, har tyvärr inga tidigare versioner att kolla på.

Håll bara musknappen nere en stund så hoppar det upp flera ikoner om det finns en lite svart hörna på en ikon i verktygsfältet.
 

Bilagor

  • measure.gif
    measure.gif
    6 KB · Visningar: 340
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.