Annons

Hjälp! Går ej att påverka kontrast i CS4

Produkter
(logga in för att koppla)

Danlo

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag har börjat köra igenom lite Photoshop-tutorials för skojs skull..

Nu hittade jag en där man kan göra en natthimmel, den börjar med att man lägger kraftigt med brus på en svartbakgrund. Ok, done.

Sen ska man använda brightness/contrast för att höja kontrasten så vissa bruspartiklar förstärks medans andra blir mörkare.. Problemet är att när jag lägger på kontrasten, oavsett om jag använder kurvor eller andra verktyg och trycker ok, så återgår bilden till ursprungsläget!

Det går inte lägga på någon kontrast! Vad är felet? Är det någon inställning?! Snälla hjälp!

Nej hjälpte inte.. Det konstiga är att om jag öppnar en vanlig jpeg eller tiff så går det lägga på en kurva precis som vanligt!

AAAAH! SÅ FRUSTRERANDE!!!

kolla så du inte har flera lager och fel lager markerat,

eller fel läge, så att den står på RGB och inte något annat,

Nix..Har bara ett svart bakgrundslager, som jag lägger brus på, som jag sen försöker lägga en kurva på..

Sålänge som jag inte tryckt "ok" i kurvor så ser jag effekten av min kurva, men när jag trycker ok återgår bilden till det den var innan kurvan..helt sjukt..

Nix..Har bara ett svart bakgrundslager, som jag lägger brus på, som jag sen försöker lägga en kurva på..

Sålänge som jag inte tryckt "ok" i kurvor så ser jag effekten av min kurva, men när jag trycker ok återgår bilden till det den var innan kurvan..helt sjukt..

Vilket filformat jobbar du med? Ser du kurvans effekt både i det lilla previewfönstret OCH bilden bakom "kurvfönstret"? (innan du tryckt ok alltså)

Senast ändrad:
Vilket filformat? Ja eftersom jag bara startat en "ny" fil på 2000x2500 px 300 dpi så har jag inte valt något filformat.. Det gör man ju först när man sparar filen..

Ja, jag ser kurvans effekt både i det lilla previewfönstret OCH bilden bakom "kurvfönstret"

Kan nån av er pröva att bara starta en ny fil med svart bakgrundsfärg och sen lägga på brus, och därefter försöka ändra ljushet eller kontrast på lagret.. Fattar inte att det inte går!

Nu förstår jag vad du menar. Bruset som uppstår i den svarta bilden har nästan enbart helt svarta och helt vita pixlar. Om man använder kurvor i det fallet händer i stort sett ingenting eftersom det inte finns några mellantoner.

Men i den uppförstorade preview kan man se förändringar. Om jag uppfattat frågan rätt...

Senast ändrad:
Senast ändrad:
Har tyvärr redan provat det med.. får ingen effekt av brightness/contrast ändå..

Här är en annan tutorial som inte funkar!

http://www.webdesignerdepot.com/2009/01/how-to-create-a-vibrant-image-using-photoshop/

Hur jag än gör så går det inte klicka på "create vector mask", texten syns i popup-menyn men är transparant, sådär så det inte går att klicka på den.. Usch vad jag blir trött!

Äsch, skitsamma.. ni ska inte behöva gräva ner i dessa tutorials för min skull.. Det är ju säkerligen jag som är så fruktansvärt dålig att jag borde lägga ner helt enkelt.

Ett svar som du redan har fått (av iBoat) förklarar varför det blir så här. Ditt lager innehåller bara pixlar med 100% svart och 100% vitt, men inga mellantoner alls! Lägg på lite oskärpa/blur så borde du få lite mer gråtoner. Eller klicka bort "monochromatic" när du lägger till bruset. Då får du allehanda färgbrus, men om du därefter avlägsnar all färgmättnad med "hue/saturation" så får du svart/vitt med lite mer mellantoner att lattja med. Jag kan tänka mig många andra sätt att få mer gråtoner, men det beror helt på vilket resultat du är ute efter.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar