Annons

"Hjälp!" Fotoaffärer/priser på Malaysia

Produkter
(logga in för att koppla)
mangejohan skrev:
En Minlota Dmiage Z3 pratade jag om.

Vad jag menade med coolpix 3700priset var att de är ett riktpris!

Har vart i bangkok 3ggr nu, men jag har inte sett ett varuhus med 7våningar ENBART teknik. Men ja hade ju i och för sig inte vart i bangkok och ens kollat på kameror enligt dig, så jag har säkert 100% fel. I sinagpore är det däremot inget problem att hitta teknikcentran. Eller menar dui att bangkok har mer teknikutbud än Singapore??

Jag glömde inte att skicka någon länk till affär i singapore utan jag hade ingen. Jag är en sån som inte kollar på nätet gällande asiatiska priser utan går runt och kolla på plats då nätpriser säger väldigt lite. (framför allt i KL).

Vilka kamera-affärer i Bangkok har du varit i. Och vilka i Singapore.
Panthip Plaza heter varuhuset i Bangkok (Petcha buri road)
Och det är kamera affärer vi pratar om inte teknik eller elektronik affärer.
Du känner till priserna och var det är billigast i bägge länderna men kan inte visa en länk eller nämna en affär.........

mangejohan skrev:
Hej.

Måste bara ge ett råd som jag fick av en tekinkintressead singaporian (säger man så?), ta MRT:n till Little india och aldeless i närheten av MRT stationen har du ett gigantiskt varuhus som det står "FINEPIX" på, den reklamen går inte att missa och inte varuhuset heller. Men i alla fall hittar du överlägset bästa priserna där då de inte är lika mycket turiser där som i övriga singapore som t.ex. orcad road.
mvh

Tack för tipset! I KL har jag all tid i världen, men i Singapore bör jag ta reda på innan vart jag ska styra kosan.

/Svante

Jalong skrev:
http://www.cathayphoto.com.sg/

För att få prisuppgifter måste man tydligen mejla och fråga.

Det är hyfsade priser om de förstår att man känner till kameror och tänker köpa lite bättre grejor. Ja du kan mejla och fråga innan du åker dit.

Det är till de två affärerna som nästan alla som tänker handla lite bättre kameror och objektiv vänder sig till.

Jag tycker att bangkok är lite lättare att köpa grejorna i men priserna skilljer inte mycket.
Jag känner mest till Canon kameror eftersom jag anväder dem.
Och du får inte world wide warranty som sagts här tidigare. Canon har inte det på digitalkameror. Har du tur så kan dock Canon Sverige laga den första året. Men garantin gäller egentligen inte här i Europa

Senast ändrad:
Lars Johnsson skrev:
Det är hyfsade priser om de förstår att man känner till kameror och tänker köpa lite bättre grejor. Ja du kan mejla och fråga innan du åker dit.

Det är till de två affärerna som nästan alla som tänker handla lite bättre kameror och objektiv vänder sig till.

Jag tycker att bangkok är lite lättare att köpa grejorna i men priserna skilljer inte mycket.
Jag känner mest till Canon kameror eftersom jag anväder dem.
Och du får inte world wide warranty som sagts här tidigare. Canon har inte det på digitalkameror. Har du tur så kan dock Canon Sverige laga den första året. Men garantin gäller egentligen inte här i Europa

Tack för infon! Är ett 70-300 DO IS (ev. 100-400L) jag är ute efter och då får man världsgaranti. Så jag kommer att mejla Cathay och kanske några till när det blir dags. Leker också med tanken att köpa något annat beg i KL. Prisnivån på en beg 300D tycks ligga på 2500-2700 RM, dvs ca 4800-5200. Det är ganska lockande, även om jag förvisso faktiskt inte behöver en dslr. Detta sagt med risk att uteslutas från fotosidan pga kätteri ;-) Såg också ett 17-40L med garanti kvar för 3700 kr. Puh... Farligt för en fattiglapp med habegär.

Har annars tidigare handlat i Kathmandu där priserna låg på amerikansk nivå, och kanske t.o.m. under om man är en duktig prutare (vilket jag inte är). Men det är inte dit jag ska nu, och inte Bangkok heller. Kathmandu är annars den stad jag skulle rekommendera för att inhandla kameraprylar, men den ligger lite avigt till i förhållande till de stora flygrutterna.

/Svante

Jalong skrev:
Tack för infon! Är ett 70-300 DO IS (ev. 100-400L) jag är ute efter och då får man världsgaranti. Så jag kommer att mejla Cathay och kanske några till när det blir dags. Leker också med tanken att köpa något annat beg i KL. Prisnivån på en beg 300D tycks ligga på 2500-2700 RM, dvs ca 4800-5200. Det är ganska lockande, även om jag förvisso faktiskt inte behöver en dslr. Detta sagt med risk att uteslutas från fotosidan pga kätteri ;-) Såg också ett 17-40L med garanti kvar för 3700 kr. Puh... Farligt för en fattiglapp med habegär.

Har annars tidigare handlat i Kathmandu där priserna låg på amerikansk nivå, och kanske t.o.m. under om man är en duktig prutare (vilket jag inte är). Men det är inte dit jag ska nu, och inte Bangkok heller. Kathmandu är annars den stad jag skulle rekommendera för att inhandla kameraprylar, men den ligger lite avigt till i förhållande till de stora flygrutterna.

/Svante

Du får världsgaranti på objektiven du nämnde om den kommer från Canon i landet du köper den. Tänk bara på att en stor del av objektiven de säljer för bra priser i sydostasien är s.k. grey market. Då för du ingen värlsgaranti utan bara garanti där du köpt objektivet. Jag tycker inte att det gör något för objektivet är ju billigare om det är grey market. Jag har köpt minst 10 canon gray market objektiv utan problem i sydostasien.
Jag vet en ny svart 300D med kit objektivet kostar 6500 kr i Bangkok (dagens kurs)

Anderzon skrev:
Bangkok är ok, köpte själv ett AF-S12-24/4G där (SunnyCamera MBK). Var inne en liten sväng på fotofile åxå... ingen butik för mig, rörigt & dålig engelska.

Mvh // Martin

De har två affärer på MBK. Var du på första eller tredje våningen?
Men där kan vara rörigt och trångt på första våningen. Där är några stycken som pratar bra engelska. En av dem har varit på Photokina i förra veckan.

Vilken är Sunnycamera?

Tjenar!

Jag var i Bangkok för 2 år sedan och då var inte digitalkamerorna och minneskorten mycket billigare än hos Cyberphoto. Panthip Plaza eller vad det nu heter i Bangkok var rena paradiset för datanördar där fanns allt man kunde tänka sig i dataväg för en billig peng. Men det var mycket kopior.

Jag var i Malaysia och Singapore i augusti i år och där var det billigt. Jag handlade mina grejor i Singapore för att det var billigt och för att de hade ett mycket större utbud. I Singapore får du inte tugga tuggummi eller spotta på gatan för då får du böta ca 4500 skr. Jag vågar inte ens föreställa mig vad straffet blir om man skulle sälja en kopia till en turist.

Jag handlade en massa tillbehör till min Canon power shot S1 IS som här kostar ca 3800 skr, jag gav 2200 skr i Singapore. Köpte även 2 objektiv som kostar här 28000 skr och i Singapore 20000 skr (70-200 2,8 is och 17-40 orginal Canon)

Det fanns en hel del fina motiv att fotografera i Malaysia. Jag har lagt in en del bilder på min hemsida www.lintrikfoto.se under bildarkiv.

Bilagor

• sing.jpg
    sing.jpg
    44.7 KB · Visningar: 514
Sunnycamera är nikons "generalagent" i thailand, tror att det finns sju sånna butiker i området. Ang. fotofile så vart jag bara på första plan :(

Mvh / M

lintrik [E.F.S] skrev:
Tjenar!

Jag var i Bangkok för 2 år sedan och då var inte digitalkamerorna och minneskorten mycket billigare än hos Cyberphoto. Panthip Plaza eller vad det nu heter i Bangkok var rena paradiset för datanördar där fanns allt man kunde tänka sig i dataväg för en billig peng. Men det var mycket kopior.

Jag var i Malaysia och Singapore i augusti i år och där var det billigt. Jag handlade mina grejor i Singapore för att det var billigt och för att de hade ett mycket större utbud. I Singapore får du inte tugga tuggummi eller spotta på gatan för då får du böta ca 4500 skr. Jag vågar inte ens föreställa mig vad straffet blir om man skulle sälja en kopia till en turist.

Jag handlade en massa tillbehör till min Canon power shot S1 IS som här kostar ca 3800 skr, jag gav 2200 skr i Singapore. Köpte även 2 objektiv som kostar här 28000 skr och i Singapore 20000 skr (70-200 2,8 is och 17-40 orginal Canon)

Det fanns en hel del fina motiv att fotografera i Malaysia. Jag har lagt in en del bilder på min hemsida www.lintrikfoto.se under bildarkiv.

På söndag åker jag till Bangkok. Har beställt 1 kamera Canon 1DmkII med ett 85/1,2 objektiv. 41.000 kr exakt är priset. Jag skulle tro att det kostar närmare 60.000 på Cyberphoto.

Anderzon skrev:
Sunnycamera är nikons "generalagent" i thailand, tror att det finns sju sånna butiker i området. Ang. fotofile så vart jag bara på första plan :(

Mvh / M

Är det Nikon affären med bara Nikon grejor i. En ganska liten långsmal affär. Har ett par riktigt långa nikon objektiv i skylten.

Lars Johnsson skrev:
På söndag åker jag till Bangkok. Har beställt 1 kamera Canon 1DmkII med ett 85/1,2 objektiv. 41.000 kr exakt är priset. Jag skulle tro att det kostar närmare 60.000 på Cyberphoto.

Det var ett bra pris. I Singapore kostade Canon 1DmkII 31000 för huset

Lars Johnsson skrev:
Vilka kamera-affärer i Bangkok har du varit i. Och vilka i Singapore.
Panthip Plaza heter varuhuset i Bangkok (Petcha buri road)
Och det är kamera affärer vi pratar om inte teknik eller elektronik affärer.
Du känner till priserna och var det är billigast i bägge länderna men kan inte visa en länk eller nämna en affär.........

Du... ja börjar bli less på dit ifrågasättande!!
Som jag sa tidgare, men ja säger det en gång till därför att du verkar *pip* i det jag skriver. JAG går runt och kollar priser när jag är där och jag skiter i hemsiderna.

Jag har vart på plats och tittat, räcker det inte? Måste jag visa privata bilder fårn resan för att du skall acceptera att jag befinnit mig i länderna???! ge dig!!

lintrik [E.F.S] skrev:
Tjenar!

Svante, bilden som patrik här har lagt upp är det varuhuset jag pratde om. Besök det, otoligt utbud. Finns större i singapore men jag gillade detta mest.

Ligger vid little india.

Va tyckte du om de patrik?

mvh

Snokat runt lite på nätet.
www.photomalaysia.com finns en forumtråd om var i Kuala Lumpur man hittar billigast kit med 20D+18-55 och 300D+18-55. Rakt översatt är billigaste pris 11 290 kr respektive 6230 kr. Om man sedan som turist kan få skattereduktion på det priset hittar jag ingen info om.

/Svante

Bukit bintang

Bodde i malaysia 2002 va runt en hel del och letade och jag kan saga om inget nytt har dykt upp sa bukit bintang vid jln sultan ismael ett tips.. snuskigt kopcentra med dryga manniskor men priserna va bast dar...
se till att fa www bara...
lycka till

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto