ANNONS
Annons

Hjälp fort! Snabbmasken funkar ej (PS CS3)

Produkter
(logga in för att koppla)

Mánadís

Aktiv medlem
Jag har lyckats komma åt nån knapp antagligen. Försöker göra en markering med snabbmasken, men det händer absolut ingenting när jag försöker måla med den. Förgrunds- och bakgrundsfärg är rätt och allt det.
Nån som kan hjälpa?

Ska lägga till också att innan jag upptäckte detta så har jag även haft ett annat problem. Är dålig på termerna, men säg att jag ska ljusa upp delar av en bild. Jag gör ett nytt lager för detta. Klickar sedan Ctrl+I för att fylla masken (tror jag det heter) med svart färg. Väljer penseln, väljer vit färg och "målar" på de ställen jag vill att förändringen ska synas. I vanliga fall om jag målar för mycket så kan jag bara byta förgrundsfärg till svart och så måla "tillbaka" där jag gjorde fel. Men nu funkar det inte. Jag kan byta färg, men inget händer när jag försöker måla med den.
Har en känsla av att detta problemet hänger samman med det ovan...

Senast ändrad:
Nu upptäckte jag efter väldigt mycket letande att något har ändrats så att suddgummit gör det som penseln gjorde innan. Alltså funkar allt om jag gör det med suddgummit. Nån som vet hur man ändrar tillbaka?

Hej

Jag förstår inte riktigt hur du menar.

Snabbmasken är till för att modifiera markeringar, slå på och av med Q. I snabbmaskläge är markeringen röd, utöka markeringen genom att måla med penseln, minska med suddgummit. Om man råkar ha vit bakgrundsfärg och svart blir det motsatt effekt.
Du hade iofs kollat för och bakgrundsfärger, tryck D så får du standardinställning på för och bakgrund.

Själv använder jag justeringslager mycket. Antingen gör jag ändringen först, tex kurvor och målar sedan i masken.
Eller så kan man göra markeringen först och sedan skapa ett justeringslager, då blir markeringen en mask.

Hoppas det hjälper dig, justeringslager med masker är suveränt.

Lise-Lott

Jag är usel på att förklara;)

Jag använder den precis så som du beskriver, både med justeringslager och som hjälp att göra markeringar. När jag målar i masken så gör jag ju det med penseln som man brukar och så ändrar man genom att växla bakgrundsfärg, men nu har det ändrats så att man målar med suddgummit istället för penseln.

Det har ju löst sig på det viset att jag kan göra allt det jag vill, men med fel knapp så att säga. Så nåt har jag ju lyckats ställa till med, men jag kan inte begripa vad. Jag och datorer alltså...

Hade behövt nån slags bok om felsökning i PS, men det kanske inte finns?

Det är ju en smaksak hur man jobbar. själv brukar jag bara använda pensel och aldrig suddgummit när jag ritar masker. Har jag ritat för mycket så växlar jag färg på penseln med tangenten X. Använder babmboo ritplatta, suverän att måla masker med.

Nej någon felsökningsguide till PS lär du inte hitta, det är ett så stort program med så många olika arbetssätt. Ett tips jag kan ge är att om verktyg börjar bete sig konstigt att återställa inställningarna till standardläge. Går för aktuellt verktyg och alla verktyg.

För penseln, klicka "reset tool preset", längst uppe till vänster. Har engelsk CS3.

Hoppas det löser sig!

Precis, en sån bok skulle väl bli minst en meter tjock.
Ska kolla "reset tool preset", det kanske löser det hela! Har också engelsk variant, så det ska jag nog lyckas hitta. Tack för hjälpen:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar