Annons

Hjälp fokusringen låser sig

Produkter
(logga in för att koppla)

diablo 3

Aktiv medlem
Skrev i ett tidigare mail om att filtret har fastnat, förskökt få bort det men gick ej. Vågade inte ta hur mycket som helst.
Skulle ut i dag och fota och då gick det åt fanders! Gluggen jag har är ett tokina 80-400 och fokusringen fastnar i läge 5.5 meter, det är tvärfast. Vad har hänt? Vad göra? Om man inte kan åtgärda det själv var kan man lämna in det för reperation, helst i Borås området.
Mvh jimmie
 
Är det samma objektiv som filtret fastnat på?

Funderar på om det i så fall kan ha tagit skada av att du hållit i fokuseringsringen när du tagit i för att skruva bort filtret?

Hur det än var med det så låter det inte bra. En fråga dock, har du tagit lös objektivet & kollat om det fungerar då? Tänkte bara så att det inte är kameran som fastnat & låst fokuseringen på objektivet...

//Larsa
 
Jo det är samma objektiv, och jag har tagit bort gluggen från kamran. Men det är tvärstopp.
Vet du om det finns någon bra firma som kan åtgärda problemet? Troligen är väl det ett drev som tagit stryk eller kan det vara något annat? Någon som har en uppfattning vad det kan kosta att åtgärda?

Trevligt att du svarade.
 
Det är svårt att få loss filter ibalnd.
Några tips:
1. Värme, man kan väram med en hårtork försiktigt och till en temp då det är lite svårt att ta i det, dvs c:a 60 grader. Värm sakta o länge. Visst finns risk att glas spricker. Att värma med lödkolv direkt vid ringen kan vara bra.
Lossa den med handskar på tassarna sen.
denna metod är bra om man skall ta isär filter mellanringar etc som är lösa från objektivet.

2.Man gör sig ett specialverktyg. Gör ett hål i en plexiglasplatta, plywood etc. Använd hålsåg med diamter så nära filtrets som möjligt.
Såga sedan en springa i plattan så att det går att "krama" ihop hålet kring filtret. Nu får du ett bra tag runt hela filtret och skadar det inte.


Objektivet som låst sig kräver nog demontering. Är det ett enklare pirat och plastobjetiv kan skadaorna vara dyra och ej lösnamma ratt laga.


Visst kan det vara brista eller vinna som gäller. Dvs prova att öppna och var beredd på att det blir skrot.

Funkar Zoomringen?
Är det låst i ett av ändlägena dvs oändligt eller närgränsen??
I så fall kan det ju gå att försöka dra det åt rätt håll.
 
Zommringen fungerar lika bra som från början, allså ett litet lagom sug när man vrider. Från oändligt till 5.5 meter, där tar det tvärstopp. Närgränsen är ca 2.5 meter.

Objektivet är av en tredjeparts tillverkare "tokina" men ett robustare objektiv går knappas hitta, riktig pansar känsla. Metal rätt igenom.

Gluggen är skickad till en fackman " kamerateknik i malmö.

Man ska inte ge sig på finmekanik med fel grejor, samt att det är välldigt lätt att det blir fel.
 
Jag har ett liknande problem med mitt 100-300. Det fastnar i ena ändläge(oändligt) så det är väl inte ett lika stort problem.
Pratade med den lokala fotohandlaren och han hade inget svar på vad som kunde vara fel men jag fick reda på att det skulle kosta minst 1500-2000 kronor att laga, så tyvärr är det nog bara att lämna in och hoppas att det inte är något allvarligt.

Har efter mitt besök hos fotohandlaren även varit inne och frågat hos ett flertal fotohandlare och experter men ingen har någon aning om vad det kan vara för fel.

Mvh Hampus
 
Tack för alla inlägg!

Fick nu reda på kamerateknik att gluggen hade en stötskada precis vid lins och filter. Detta gjorde att det inte gick att ta bort filtret utan att göra sönder något. Som i detta fall. Då även linsen gick åt fanders, detta kommer kosta mellan 1000-1500 och fixa.

Jag köpte detta objektiv utav en här på fotosidan, hur skulle ni förhållt er till detta? Jag tänker på stötskadan som var där innan jag köpte gluggen, gick inte att se och hade inte märkt något om jag inte försökt få bort filtret.

Tycker ni han borde vara med och dela på kostnaden?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.