Annons

Hjälp: Fjärrstyra blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

wh0

Aktiv medlem
Hej hallå Fotosidans kunniga fotografer.

Jag står inför ett litet val här. Har nämligen tänkt att jag nu äntligen skulle börja fjärrstyra min blixt. Remote blir det, och inget IR tjaffs.

Först och främst har jag kollat på Phottix Atlas, men vad är skillnaden på dessa jämfört med en billigare Cactus? Mer än räckvid och byggkvalité möjligtvis?

Phottix Atlas är ju att jämföra med PocketWizards Plus II vad jag har förstått, fast till ett betydligt lägre pris.

Och sen finns ju PocketWizard TT1 och TT5, vilka båda har styrning via TTL.
Men inte direkt billiga.


TTL kanske inte är jättenödvändigt om jag ska använda blixt i studiomiljo med softbox/paraply.
Kanske bäst att lära sig grunderna vid studiofotografering och styrning med externa blixtar "manuellt"?

Hur skulle ni resonera?
Nån som stått inför samma funderingar?

Min budget ligger upp mot 2000kr tror jag. Och med det priset har man eg bara råd att köra utan TTL.


Jag har en Canon Eos 40D , samt en Speedlight 580EX II

Tack på förhand
 
Elinchrom Skyport är värt att kika på också.

Har dessa då jag kör hotshoe-blixtar remote och även till mina RX-studioblixtar.

Kommer förmodligen uppgradera till MiniTT1 och FlexTT5 när dessa kommer till Nikon för att kunna köra TTL remote på SB-800/900.
 
Åhå där ser man, dom hade jag missat.

Men det känns ändå som att både dessa Elinchrome Skyport, är liknande alla andra remotes.
Rent funktionsmässigt då. Priset var faktiskt överkomligt också. Köper ju hellre dessa än Phottix styrning.
Får läsa lite fler recensioner.

Hade du tänkt använda dig av TTL-styrning i studiomiljö eller mest ute i fält?
 
Den där verkar inte heller så tokig. Nu får jag ännu mer att tänka på(;
 
Den där verkar inte heller så tokig. Nu får jag ännu mer att tänka på(;

Jag har kört en annan variant som är mycket lik den där, med största sannolikhet samma tillverkare.
Men Hähnels variant verkar vara mer välbyggd.

Den variant jag använt är följande:
http://fotofyndet.se/product_info.php?cPath=56&products_id=5394

Har testat den utomhus, funkar stabilt på drygt 100 meters avstånd.
Har också ett par Cactus av senare modell. Men dessa är inte lika stabila, har sämre räckvidd, och inte alls samma funktionalitet.

YongNuo har jag använt dels för att styra både studioblixtar och min Canon 430EXII, samt att fjärrstyra kameror.
http://blogg.photo-it.net/?cat=21
Hähnel Comobo verkar dock vara mer välbygd än YongNuo.
 
Elinchrom Skyport är värt att kika på också.

Har dessa då jag kör hotshoe-blixtar remote och även till mina RX-studioblixtar.

+1 för Skyport!

Du får nästan två kompletta set Skyport Universal för priset av en PocketWizard Plus II - och du behöver minst två PocketWizard för att kunna leka... Om det inte verkar viktigt nu så kommer det kanske en dag när du vill ha mer än en mottagare (en till varje blixt är ingen orimlighet om man vill utnyttja finessen med gruper och slippa slavutlösare), och då blir PW riktigt jobbiga för plånboken...

Skyport klarar förstås inte ttl, men frågan är om det är så viktigt, har man väl plockat bort blixtarna från kameran så föredrar åtminstone jag att köra manuellt. Dessutom kan de hantera fyra grupper av blixtar separat om man vill, och de kan dessutom fjärrstyra effektinställningen på Elinchroms studioblixtar om du köper sådana framöver när 580:n inte räcker till längre. Å så är de pålitliga och fungerar bra!

PW kan naturligtvis det mesta av det här också, till och med har de ännu bättre specar för räckvidd och hur snabb synktid du kan använda, men för den som inte lever av sitt fotograferande gör priset dem helt hopplösa i min värld.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.