Annons

Hjälp: Filma i Ukriana

Produkter
(logga in för att koppla)

AvskyrSarkasm

Ny medlem
Jag är på väg till Ukraina för att dokumenter och hjälpa till med donationer, tänkte kolla om ni har några bra tips.

Köpte precis en begagnad GH4 Lumix, samt ett stativ samt en bättre mobil. Men det som jag funderar på nu är vad jag skall köpa för mikrofon?

Har ni några tips, min budget är väldigt begränsad, så tänkte mig något begagnat om det går.

Har ni twitter kan ni se lite inlägg från min första resa.

Twitter: AvskyrSarkasm
 
Om du kan använda en myggmikrofon så kan du köpa nästan vilken som helst, något för 3-500 kr bör fungera kanon.

Jag har filmat mycket med GH4. Den har en väldigt känslig mikrofoningång, många av mina mikrofoner har varit för känsliga så de distar lätt. Finns kablar som ska "försvaga" ljudet så att signalen blir lite lägre vilket fungerar bättre med GH4an.

Men det jag gjorde var att jag istället köpte en Zoom H1n som jag spelar in ljudet med och sedan synkroniserar jag ljudet i efterhand med hjälp av GH4ans ljudspår från de interna mikrofonerna. Vet inte om det passar ditt arbetssätt men det är ett alternativ som gett bra resultat för mig.

Om du ska koppla in mikrofoner direkt in i kamerahuset tänk på att många mikrofoner har en TRRS kontakt avsedd för mobiler. Dessa fungerar inte i GH4ans ingång, du får inget ljud med det. Köper du en sådan mikrofon behöver du en adapter som denna:


Tog ett bra tag innan jag förstod att det var detta som var problemet på min GH3 och sedan GH4 tillsammans med mina myggmikrofoner. Jag trodde länge mikrofoningången var defekt.

Kanske uppenbart för andra men det var inte det för mig.
 
Zoom är en slags industristandard, men det finns många ljudinspelare på marknaden. Jag köpte en Olympus LS-P4 istället. Det kan vara en bra idé att göra en liten marknadsöversikt innan man köper en ljudinspelare.

Mycket bra att hjälpa till i Ukraina, för övrigt!
 
Ljudinspelare:
zoom är bra.
Sony lite bättre.
Tascam är väl bland de bästa.
(priset avslöjar en hel del)

OM du kopplar in den i kameran så oavsett vilken av dessa du väljer så kommer kameran förstöra ljudet med sin komprimering.

Kom ihåg att vi människor kan stå ut med rätt taskiga bilder men taskigt ljud.... då stänger vi av TV´n.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.