ANNONS
Annons

Hjälp, första gången jag skall skriva ut bilder! (crimson)

Produkter
(logga in för att koppla)

flipp_90

Aktiv medlem
Hallå! Nu skall jag skriva ut bilder för första gången, bilderna skall skrivas ut skall användas i en fotoalbum och bilderna skall vara ca 30x40cm stora

Vad bör jag tänka på innan för att nå bästa möjliga resultat?

jag har skickat efter 3 testbilder som kommer landa i min brevlåda i morgon, hoppas färgerna stämmer hyffsat med färgerna på min laptopskärm, återkommer om det om det blir krångel!

har hört att man skall skärpa upp bilderna lite extra, hur mycket då? läste nån stans att radien man skärper med skall vara dpi för utskriften/100?

Skall bilderna man skickar in vara in nån speciellt upplösning eller dpi?

Tack för all hjälp!
 
Gå in i photoshop och ställ in att bilden ska vara 30x40 cm, då får du ut en upplösning i PPI (Pixlar/Tum).

PPI/200 i radie brukar jag köra på skärpan.
 
Det där med färg och utskrift så får du försöka bedöma det med de testutskrifter du får.
Men det finns några saker som gör det till en lite osäker metod...
1. Om utskrifterna är t ex 15x10 formt och inte 30x40 så är det inte säkert att de görs i samma "printer" och då kan färgen variera en del.
2. En laptop skärm är sällan bra för bildbehandling. De är oftare justerade för at ge en bra miljö för att läsa text och sånt. Det gör att de har en lite annorlunda färg temperatur, kontrast och ljusstyrka

Vad tänka på då...
1. Ett mätverktyg som kan profilera skärmen
2. En vanlig skärm kopplad till laptoppen är förmodligen bättre än den inbyggda skärmen.
3. Arbetsflöde och arbetsfärgrymd

men om man vill vara noga med att färgerna blir rätt så är det bra skärm och mätverktyg som gäller. Utan det så vet du inte vilken färg som bilden verkligen har.

När det gäller slutskärpa så har man brukat använda presentationsmediats upplösning/200 som en tumregel.
Så printatmedia en radie på 1-1,5 vid skärpning. Men skärpa är en konst för sig och görs i flera steg för olika syften. Men här avsågs slutskärpning före presentation så att säga.

dpi och liknande glömmer vi för ett tag. Det brukar bara vara förvirrande. Eftersom vi talar om bilder på 30x40 cm så kan man anta att det kommer att hända att folk detaljgranskar utskrifterna så vi vill ju inte att man ska se enskilda pixlar. Jag brukar multiplicera antalet cm med 100 så får jag ett mått på hur många pixlar varje sida behöver vara. I ditt fall 3000x4000.
Sen kan man säga att min tumregel bygger på att man kan se ungefär 200 prickar/linjer per tum (samma 200 som i tumregeln för skärpa). Så då tar jag 254 vilket är jämnt delbart med 2,54 cm/tum viket ger en faktor 100.
Andra använder 300 (vanligt dpi/ppi mått vid utskrifter) vilket ger 3 dm*4 tum/dm*300prickar/tum=3600 x (4*4*300=4800) dvs 3600x4800 pixlar.
 
Ett väldigt enkelt sätt att angripa detta på är att helt sonika inte göra någonting. Skicka in bilderna precis som de är. Förminska eller förstora dem inte. Skärpa däremot krävs oftast.

Bilderna har det antal pixlar de har. Om det är fler pixlar än vad som egentligen behövs för en 30*40 utskrift så gör det inget. Labbet förminskar åt dig. Om det egentligen är för få pixlar för 30*40 så gör det inget heller. Labbet förstorar åt dig automatiskt.

Så länge man inte själv är kunnig inom detta med förstoring och förminskning (interpolering) så vill jag påstå att man inte tjänar något på att försöka göra det själv. Snarare tvärtom, det blir bara tillkrånglat och man riskerar att göra fel. Det är enklare att skicka bilderna som de är, med de pixlar de har, och sen låta labbet sköta interpoleringen. De gör det minst lika bra som man själv.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.