Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hjälp! (försöker ladda film i kameran)

Produkter
(logga in för att koppla)

elin f

Aktiv medlem
jag försöker ladda min nyinköpta holga med 120-film för första gången just nu, men jag får inte filmen att fästa i spolen! nåt tips?
 
Det är säkert en halvmeter papper innan filmen så rulla upp några varv av det så borde det hålla. Sedan sätter du tillbaks spolen, sätter på bakstycket igen och drar fram filmen några varv till tills du ser en 1:a i fönstret som visar antal rutor. Lycka till!
 
sätta tillbaka spolen? den lilla fliken i filmänden måste ju fastna i skåran i spolen, men det gör den inte. när jag matar fram filmen åker filmen med lite grann men släpper sen...
 
Spolen är precis lika som den filmen sitter på och går ju att plocka ut innan du fäster filmen i skåran och rullar några varv. Jag brukar göra så för det är klart lättare. Filmen i ena handen, spolen den ska fästas på i andra;)
 
alltså, nu har filmen fäst, men allt annat än en etta kommer fram när jag matar fram! :) en pytteliten 6:a, ett tjockt streck, några pilar och nu två st 2:eek:r! tycker jag har matat fram mycket nu...
 
kommer två 2:eek:r fram så har du missat 1:an. Alla siffror visas dubbelt.

Blev också lite förvirrad första gången jag laddade min holga :)
 
nu insåg jag att de små strecken var ettor. har råkat mata förbi flera bilder. är rätt sur nu :) men jag vet iaf hur det funkar nu. tack för hjälpen!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.