Annons

Hjälp! För gammal D-76! Partiklar på filmen

Produkter
(logga in för att koppla)

Malla

Aktiv medlem
Hjälp! För gammal D-76! Partiklar på filmen..
Använder D-76 och förnyelse, men har kanske använt den för länge nu..filmen är riktigt framkallad, men har fått "rester" på filmen i form av svarta partiklar, försökte skölja igen men hjälpte inte..försökte torka av filmen när den var blöt men smetade bara ut prickarna..så dom är ju "utanpå" då..någon som har tips om hur man kan tvätta bort dom? Självklart är det ju viktiga negativ..typiskt..

/Malla

Jag har ingen lösning på ditt problem men annars rekommenderar jag att inte använda gammal framkallare med förnyelselösning. Men jag ser att du är frilansare och kanske du då har stor filmkonsumtion och framkallar mycket film samtidigt i tank och dessutom ofta? Då kan det bli ganska dyrt om man inte använder förnyelselösning ju.

Otäckt..
Hur länge har du kört förnyare på din d76?
Den ska väl inte "åldras" eller bli obrukbar. Det är väl det som är tanken med själva förnyaren.

Det är antagligen små partiklar av silver i framkallaren som fastnat i emulsionen. Filtrera framkallaren. Eftersom partiklarna fastnat i emulsionen så får du antagligen retuschera kopiorna sedan.

Sköljde återigen filmen utan bättre resultat, blötte då en "Allduk" mjuk luddfri papperstrasa och torkade av filmen och fick bort partiklarna..

ANNONS