Annons

Hjälp en total nybörjare, om du har lust =)

Produkter
(logga in för att koppla)

Ninja Lars

Aktiv medlem
Hjälp en total nybörjare, om du har lust!

Hallå!

Spontan köpte idag en 40D för en löjligt billig peng på PC City.
Har länge gått i tankarna att skaffa en 40D men fick äntligen ändan ur vagnen!


Till saken... Det här med objektiv, vilken sörja! förstår inte vad hälften av alla betäckningar står för, ännu mindre vad man skall använda till vad.

Det jag kommer att använda kameran till är en del bilder i rörelse på avstånd (typ MC åkning), semesterbilder och spontana händelser men även en del porträtt foton.

Budgeten är begränsad så det blir inte tal om någon L serie direkt.. Kanske Sigma eller Tamron?

Finns det någon vänlig själ som kan rekommendera 2 vettiga objektiv (zoom&porträtt) i en vettig prisklass?
Det skulle uppskattas!!

Mvh

Lars
 
Senast ändrad:
Sigma 18-50 2.8 macro är en bra början.

Telezoom så kanske Canon's 55-250 IS är vättig. Finns ju ett prisvärt kanske aningens dyrt objektiv EF 70-200 F/4 L som du kan spana in senare, kan hittas för 4500 begagnat, vilket kanske är för mkt.

Men börja med ett allround Sigma är mitt tips.
 
Finns det inget Sigma Telezoom som är prisvärt då?
Det jag känner är svårt är att veta vad som är "bra" och mindre bra när priserna skiljer sig så extremt! Letat beggat också men tycker inte det verkar skilja så extremt mycket mellan nytt?

Tack för svaret föresten!
 
Finns det inget Sigma Telezoom som är prisvärt då?
Det jag känner är svårt är att veta vad som är "bra" och mindre bra när priserna skiljer sig så extremt! Letat beggat också men tycker inte det verkar skilja så extremt mycket mellan nytt?

Tack för svaret föresten!
Gillar Sigma 50-150 2,8 mycket. Passar för porträtt och även sport på halvlångt avstånd. Ljusstarkt och med skapligt snabb AF. Stor fördel att den inte är så tung och otymplig som 70-200 2.8:eek:rna och att den är lite billigare.
Du behöver nog även en normalzoom. Sigma 18-50 2.8 var ett bra tips!
 
Tack för alla svar!

Det blir nog en Sigma 18-50/2,8 EX DC Macro som första objektiv.

Kollat runt lite på Pricerunenr och som billigast verkar dem gå för ca 4000kr. Beggat marknaden är minst sagt kass för objektiv =/ Typiskt!
 
Ha lite tålamod. Jag köpte precis nämnda objektiv begagnat här via fotosidan. Det verkar som om det kommer ut några på annons lite då och då.
 
Ja det är väl ingen hemlighet, 2900,- betalade jag för mitt Sigma 18-50/2.8. Då var det den äldre versionen med 28cm närgräns och 67mm filtergänga. Den nyare har kortare närgräns (20cm) och 77mm filtergänga. Jag tyckte det kändes hugget som stucket.
 
Jo. För mig kvittar närgränsen lite då jag inte har planer på sådan typ av fotografering.
Det jobbiga är bara att det kliar så förbannat i köptarmen nu vilket gör det svårt att hålla sig =) Ska även hälsa på tjejen i spanien till helgen vilket gör "ha begäret" olidligt *pust

Får se om jag orkar vänta.. Fick ju kameran för ett löjligt bra pris som sagt så man kanske ska lyxa till sig med ett nytt objektiv!

Kul att hittat hit för övrigt och tack till alla som delar med sig ar era kunskaper så ödmjukt till en nybörjare, det uppskattas!
 
Jag köpte bara huset, annars hade det vart oförskämt billigt! (eller?)
Det finns några kvar vet jag. tjöööp!
 
Om du är helt renons på kunskaper om objektiv, bör du åtminstone veta något om brännvidden.

ca 30 mm - "normal"-brännvidd, bilden uppfattas ungefär som ögat ser den.

18-30 mm - vidvinkel

under 18 mm - extrem vidvinkel

50-70 mm - ofta använd brännvidd för porträtt

100 - 300 mm - vanlig brännvidd för bilder på avstånd

Detta är grova mått som kan vara bra att utgå ifrån när du väljer optik. Av ovan framgår att en vettig universaloptik bör inkludera ca 18-50 mm, vilket råkar vara det vanliga omfånget för de objektivs osm säljs med kameror. Men det är förstås ingen slump.

Per.
 
Ja det där va ju riktigt bra att veta! Informationen skall diarieföras!

Då känns det som jag gör rätt i att skaffa mig ett 18-50 nu och lite senare investera i ett 55-200 eller motsv, kanske ett sigma 70-300? Syrran har ett sånt till sin 5D och verkar nöjd!
Dock kanske stabilisator är önskvärt på ett Tele objektiv?
 
Bildstabilisering är mycket önskvärt på telegluggar!

Billigare telen har, förutom sämre skärpa, problem med CA. Detta visar sig som lila/blå auror runt skarpa kontraster, typ mörka trädgrenar mot ljus himmel. Surfa efter exempelbilder innan du bestämmer dig.
 
Det blev till slut ett Sigma 18-50, kunde inte hålla mig.. Blev även ett 8GB minneskort och UV-filter.
Tyckte dessutom KungsholmsFoto var så trevliga när jag var där igår att jag gärna sponsrar dem och köper nytt =)

Nu ska man bara hitta nått att fota också. Snälla MC, bli klar på Servicen!!
 
Du kommer nog inte bli missnöjd. :)

Att hitta något att fota är väl det minsta problemet?

/Killen med 6500 exponeringar sedan nyår ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.