Annons

Hjälp en tekniklärare!

Produkter
(logga in för att koppla)

teknikläraren

Ny medlem
Hej!

Jag håller på att utveckla en laboration för grundskoleelever i hela stockholmsområdet där de ska få lära sig om hållfasthet i olika material. Eleverna kommer att få använda olika material för att bygga ihop en skyddsväst och sen skydda en lerklump från ett luftpistolskott. När luftpistolkulan träffar materialet ska en kamera spela in träffen så att eleverna kan se hur deras skydd påverkas av kulan i slow-motion.

Kameran jag har köpt in är en Nikon 1 J1 som kan spela in i 1200 bps och kommer vara monterad inuti en skottsäker låda där testerna utförs. Jag letar därför efter en mjukvara där jag kan kontrollera kameran och spela in en video från en dator utan att behöva sträcka mig in i lådan för att starta inspelningen (kameran och datorn är kopplade med usb-sladd).

Har ni experter något tips på bra mjukvara? Jag har letat runt men inte hittat något som stöder J1 modellen... Jag köper hellre en dyr mjukvara av hög kvalité än en freeware som fungerar halvkasst :)

/tekniklärare i behov av hjälp
 
jag har fått med ViewNX 2 men kan inte hitta någon sån funktion där, finns också en movie editor och short movie creator men kan inte hitta några funktioner som ger mig möjligheten att styra inspelningen "live". Din Canonmjukvara råkar inte stöda Nikonkameror? :) svaret är nog nej där va...
 
precis beställt en men vill nog ändå använda datorn som kontroll istället (risk att kontrollen försvinner) samt att det kan bli problem med att få kontakt med kameran som är i den skottsäkra lådan.
 
Nikon har Camera Control Pro 2 men det fungerar endast med DSLR kamerorna. Utöver det känner jag inte till någon mjukvara för att styra Nikon kameror. Bästa chansen är nog fjärren.
 
Vet inte om jag förstått problemet riktigt.
Du vill ha en mjukvara som starar filmningen i kameran samtidigt som skottet avfyras (kanske med någon kort fördröjning).
Känns som både mjukvara och gemensam kontroll för start.

Möjligen har ControlMyNikon de funktioner du eftrfrågar. Även Nikon har en mjukvara Camera Controll 2.
Risken är nog att dem enbart hanterar de större systemkamerorna.

Kolla kanske har de stöd för filmfunktioner. remote control finns ( kan inte komma på namnet just nu ) med olika möjligheter. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig i skrivande stund.
 
Vad sägs om en triggertrap? Förvisso löser den bara utlösningsproblemet, men videon får du väl iallafall läsa ut via USB i efterhand?
 
hur fungerar en triggertrap?

och här är en fråga som någon kommer att skratta åt: behöver jag en separat mottagare för min fjärrutlösare till kameran eller finns det inbyggt i kameran? Jag har fått fjärrutlösaren men det verkar som att kameran inte reagerar... Kan ju vara batteriet i fjärrutlösaren också, har inte haft tid att köpa ett nytt än men det borde inte vara slut innan det använts...

Tack för alla svaren!
 
hur fungerar en triggertrap?

och här är en fråga som någon kommer att skratta åt: behöver jag en separat mottagare för min fjärrutlösare till kameran eller finns det inbyggt i kameran? Jag har fått fjärrutlösaren men det verkar som att kameran inte reagerar... Kan ju vara batteriet i fjärrutlösaren också, har inte haft tid att köpa ett nytt än men det borde inte vara slut innan det använts...

Tack för alla svaren!

Första träffen gå google: https://triggertrap.com/ (Nikon J1 är listad som komaptibel)

IR-Mottagare fr fjärrutlösningen är inbyggd i kameran. Men du måste aktivera den i kamerans menyer.
 
Det kanske kan fungera med appen DLSR Remote. Då får du upp kamerans sökarbild plus dess menyer på en iPad och kan styra kameran därifrån. Om din kamera har stöd vet jag däremot inte.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.