Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp en nybörjare,Olympus,Nikon eller Canon?

Produkter
(logga in för att koppla)

TeBeEl

Medlem
Hejsan
Vilken tycker ni att man ska välja om man är nybörjare och inte vill lägga ner för mycket pengar på sin första digitalkamera.Vill ej pröjsa mer än 3100 Kr.

Var får man mest för pengarna?Är C-720 en för gammal model?Är det mycket bättre med 8x zommen som är på C-720 än 3x som sitter på de andra. m.m?
Vill ta både semester,porträtt och naturbilder.

Funderar på:
Olympus C-720 Ultra Zoom (inkl 16*3 mb):2599 Kr
Nikon Coolpix 3500 (inkl väska 128 mb):2690 Kr
Canon Powershot A75 (inkl väska 128mb):3099 Kr

M.v.h
T.B.L

TeBeEl skrev:

Canon Powershot A75 (inkl väska 128mb):3099 Kr

Ingen aning om vad du ska köpa för kamera, men jag har sett den här på ett ställe billigare 2360kr. Utan väska, och jag vet inte vad frakten mm blir eller om det är ett 'reko' företag.

http://www.fyndborsen.se/

Oops, bara 32Mb minne med... Kanske inte var så mycket billigare ändå... :/

/Cecilia

En kamera med stort zoomomfång har ju fördelen att vara mångsidig. Den har åxå nackdelen att ofta ha något sämre optiskt kvalitet. Lite oskarpare, lite mer kromatisk aberration. Olympus gör dock tämligen bra "megazoomar" och den på C-720 håller väl rätt okej kvalitet om man ser till prislappen.

A75 har bättre kvalitet på optiken och tar i mitt tycker bättre bilder. Den har ju dock inte lika lång bränvidd och kan komma tillkorta om man behöver ta bilder på "långt håll". Denna har dock bättre vidvinkel än C-720:n.

Båda dessa har manuella inställningar och möjlighet till filter via filteradapter. Jag har inte koll på vad det finns för tillbehör till C-720, men man kan ju använda alla "vanliga" filter och närbildslinser.
Canon har telekonverter och vidvinkelkonverter till sin.

Coolpix 3500 har inga manuella inställningar alls och lämnar inte särskilt mycket kontroll åt fotografen. Det kanske funkar för dina ändamål, men om du vill ha större möjlighet att utvecklas tillsammans med kameran skulle jag inte satsa på den.

För att sammanfatta det hela så tycker jag att A75 är den som tar bäst bilder och samtidigt har bra möjligheter att utvecklas och jag skulle valt den om jag trodde mig klara mig utan den längre brännvidden som C-720 har att erbjuda. Det finns ju åxå telekonverter att köpa till A75:an, som sagt, men den är rätt dyr tyvärr.

Jag vet inte om du blev klokare på detta, men lite ljus kanske jag lyckades sprida iaf? :)
Jag har själv föregångaren till A75 - A70. Man kan väl kanske tro att jag är partisk därför, men det vet jag inte om jag tycker själv. :)
Du kan ju kolla in mina bilder och min hemsida om du vill få en liten uppfattning om vad A75:an går för. De är identiska vad gäller bildkvalitet och funkton. A75 har lite ny design och en pictbridge-knapp bara.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar