Advertisement

Annons

Hjälp en nybörjare med DiMAGE Scan Dual III

Produkter
(logga in för att koppla)

matti_t

Aktiv medlem
Jag har försökt scanna in en diarulle i min scanner (Minolta DiMAGE Scan Dual III). Resultatet känns inte särskilt bra av två anledningar, färgen och exponeringen.

När jag tittar på diarutorna så ser de ut att vara perfekt exponerade men ändå blir de väldigt mörka vid scanning, även om jag gör en exponeringskompensation i scannerprogramvaran. Bilderna har även lilastick i färgen och jag är inte riktigt säker på bästa sätt att justera det i Photoshop. Diafilmen som jag använt är Fuji Velvia 100F.

Bifogar en bild för att visa hur det ser ut. På den bifogade bilden har jag kompenserat + 2 steg. Färgerna har jag inte justerat alls.

Hjälp mig! Ska det vara så här med exponering och färg? Om inte, hur fixar jag färgen?

Bilagor

• sc_klara_01_publish.jpg
    sc_klara_01_publish.jpg
    28.8 KB · Visningar: 301
Jag får konsekvent ett magenta/lila-stick i mina diabilder när jag scannar på min III-a. Brukar dock inte vara svårt att lösa i pshop. Antingen lägger jag på ett färgkorrigeringslager med sisådär 14 enheter grönt, eller så löser jag det med pipetterna i levels/nivåer eller i curves/kurvor. Farsans III-a beter sig likadant. Verkar som det är ett rätt vanligt "fel" Bilderna brukar dessutom också bli rätt mörka.

Om du inte har lust att lägga mycket tid på efterbehandling för varje enskild bild så kan du köra EasyScan eller vad det heter, där görs mycket av det här med automatik, och man får snabbt och lätt scanningar som är tillräckligt bra för de flesta användningsområden. Dock kan du då inte få TIFF-ar såvitt jag vet, utan det scannas till JPG.

matti_t skrev:
Ska det vara så här med exponering och färg? Om inte, hur fixar jag färgen?
En metod att få färgen bättre är att klicka på något som ska vara grått med "grå-pipetten".

Varför Minoltas programvara inte korrigerar för sina skannrars färgbeteende vet jag inte, men det måste finnas någon anledning. Vad jag vet finns liknande tendenser i många av (alla ?) deras modeller.

När det gäller exponeringen så finns grundproblemet i att diat innehåller ett större svärtningsomfång (skillnad mellan det ljusaste och mörkaste) än vad skärmen klarar. Dvs, om du från skärmen fick samma ljushet i det ljusaste som du ser när du tittar på det ljusaste i diat - och det ser korrekt ut (i ett svagare betraktningsljus blir ju diat mörkare...) - skulle du inte få samma problem med att skanningen blir mörk.

Ett drastiskt men effektivt sätt att få trevligare utseende på bilder som är "för mörka i det mörka" är helt enkelt att göra just dessa partier ljusare. Nackdelen blir de effekter som kan bli i övertoningen mellan uppljusat och opåverkat område.

I senare versioner av Photoshop finns en särskild funktion för detta, men annars fungerar det lika bra att markera med trollspö på en (helst helt) svart punkt med trollspöt i ett sådant läge att det markerar sammanhängande och fjädrar kanterna.

Oj, vad snabba och hjälpsamma ni är!

Tack så mycket för tipsen!

Är det bättre att köra färgnegativ än dia? Eller har man samma problem med svärtningsomfånget då? Jag har scannat lite negativ innan och tyckt att resultatet blivit bättre.

matti_t skrev:
Är det bättre att köra färgnegativ än dia? Eller har man samma problem med svärtningsomfånget då?
Nej, förutsatt att man skannar negfilmen i skannerns dialäge (ger bäst kontroll) blir angreppet ett helt annat - då måste man nämligen öka kontrasten rejält för att få ett trevligt utseende. Mycket roligare än att krångla med skuggmek!

korrigera i scannern

Det går ju alldeles utmärkt att korrigera färger och kontrast/ljushet och nivåer mm i Minoltas programvara till III:an. Kör du mycket med samma film så ta en medelbild och korrigera (Image adjustment efter presetsacanningen) spara sedan inställningen och använd den automatiskt till följande bilder så borde resultatet bli hyfsat.

förtydligande

Alltså: korrigera under image correction (hette det visst) tills du är nöjd med bilden. Testa de olika alternativen t.ex nivåer (histogrammet) där du kan använda vit och svartpipett, eller använd några av de andra sätten - prova dig fram.

Tryck sedan på knapp 1 och spara dina inställningar så kan du använda de senare genom att trycka på knapp 2 och där välja mellan olika varianter som du sparat (Varör inte göra en standardinställning för varje sorts film du använder. Lätt som en plätt!

Bilagor

• dual3.jpg
    dual3.jpg
    16 KB · Visningar: 193
Skapa och använd en färgprofil

Jag märkte att jag fick mycket bättre resultat när jag skapade en färgprofil för min skärm och sedan använde den vid scannandet (man kan välja den under inställningar någonstans). Även om jag använde någon av standardfärgprofilerna så blev resultatet mycket bättre - ljusare bilder och mindre av det kraftiga färgsticket.

mvh Thomas

Re: förtydligande

Tryck sedan på knapp 1 och spara dina inställningar så kan du använda de senare genom att trycka på knapp 2 och där välja mellan olika varianter som du sparat (Varör inte göra en standardinställning för varje sorts film du använder. Lätt som en plätt!

Toppen! Pedagogiskt och bra.

Fick en idé utav detta. När man sparar en "correction" så hamnar den i \DS_Dual3\Prefs\standard\ImageCorrectJob\
Finns det någon som har sparat en korrektion för Velvia 100F? Om det finns någon som har det så skulle vederbörande kanske kunna vara snäll och maila den till mig? Kan det vara så bra? Vi kanske skulle kunna dela "filmprofiler" med varandra (inte för att en nybörjare som jag har så mycket att komma med). Har jag fel? Det kanske inte funkar på det sättet?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar