Annons

Hjälp en newbie med objektiv-fråga

Produkter
(logga in för att koppla)

Mantinieks

Aktiv medlem
Hej Alla,
(Har försökt hitta svar här på forumet men inte lyckats)

Jag är lite konfunderad över vilken typ av optik som passar till Nikon D80? Är det endast DX optik som passar, det är inte helt lätt att tyda de olika varianterna hos handlarna.... Kameran har väl sensor av DX storlek eller cyklar jag helt bakofram?

Finns det ngn vänlig själ här på forumet som helt kort kan redogöra vilken typ som passar och vilken som inte fungerar.

Många tack på förhand!

Niclas
 
Alla Nikons objektiv som säljs idag passar, ävan alla pirattillverkares objektiv som säljs till Nikons system.

Det är bara D40 som inte har en fokusmotor inbyggd i huset, därför kan man bara använda AF-S objektiv (med inbyggd fokusmotor) till den om man vill ha autofokus.

/kent
 
Senast ändrad:
Mantinieks skrev:
Är det endast DX optik som passar, det är inte helt lätt att tyda de olika varianterna hos handlarna.... Kameran har väl sensor av DX storlek eller cyklar jag helt bakofram?

DX-optiken tecknar ut endast den yta som D80-sensorn (och alla andra aktuella Nikon DSLR) har. Det gör att DX-optiken kan göras mindre, lättare och billigare, än optik för 35mm.

Optik som (också är) konstruerad för 35mm-formatet (dvs alla "analoga" Nikon) tecknar ut hela det formatet, men det innebär också att det täcker hela DX-formatet, som ju är mindre. "Analog" optik passar alltså fint till DX-kameror, däremot inte tvärtom, av den anledningen.

Blev det tydligare?

Per.
 
men tänk på en sak, med ett manuellt objektiv får du ingen ljusmätning, så alla inställningar måste du göra själv när du använder dom. så inte bara fokuseringen utan slutare, bländare och iso också.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.