ang hjälp Hasselblad 500 c/m
Jag skulle vilja föreslå att du först testar kamerahus och objektiv separat, och sedan tillsammas utan film:
1. Ta bort objektiv och magasin. Luckslutaren siiter baktill, och framtill ser du den lilla axel som utgör mekanisk överföring till objektivet.
a. Tryck in avtryckaren. Spegeln ska fällas upp, luckslutaren bak ska öppna, och axeln fram till objektivet ska rotera så att "mejseln" på överföringsaxeln står vertikalt.
b. Släpp knappen. Luckslutaren bak ska stänga, och axeln fram ska rotera vidare så att mejseln står i position mellan klockan 7 och 8.
Efter att spännt upp kameran:
b. Förutlös spegeln med knappen under framdragningsveven. Luckslutaren ska öppna, och axeln fram ska rotera och ställa sig i position mellan klockan 6 och 7. Tryck sedan på avtryckaren. Axeln fram ska rotera ca 1/2 varv och ställa sig i position kl 6. Luckslutaren förblir öppen. När du sedan släpper knappen ska axeln fram rotera drygt 1/2 varv och ställa sig i position mellan kl 7 och 8.
Observerar du inte detta är kamerahuset felaktikt och behöver repareras.
2. Kolla objektivet separat. Baktill ser du anslutningsaxeln med sitt mejselspår, och till höger om detta en liten öppning med ett stift som kontrollerar låsningen av den fjäderbelastade anslutningsaxeln när objektivet tas bort från kameran. Med spänd slutare ska mejselspåret vara horisontellt, och objektivet kan bara tas av och på kamerakroppen när objektivslutaren är spänd.
a. Utlös nu objektivet genom att försoktigt trycka stiftet nedåt och titta samtidigt genom objektivet.
Slutaren ska först stänga, och sedan exponera genom att öppna igen. När slutaren öppnar igen ska bländarlamellerna gått ner till arbetsbländarens storlek.
b. Spänn sedan upp slutaren med ett lämpligt mynt eller skruvmejsel genom att vrida axeln medurs till låset klickar in. Objektivet kan ha en pil som visar rätt rotationsriktning. Akta glaset när du gör detta!
3. Om dessa tester är OK sätt på det uppspända objektivet på kameran, men ej magasinet.
a. Förutlös spegeln genom knappen under frammatningsveven. Luckslutaren ska öppna, spegeln ska fällas upp, och objektivslutaren ska vara stängd. Ljusvägen genom kameran ska hela tiden vara blockerad, annars skulle filmen ha slöjats.
b. Tryck på exponeringsknappen. Objektivslutaren ska nu exponera inställd tid med bländarlamellerna i arbetsläge.
c. Om allt är OK så här långt, studera nu förloppet vid normal utlösning. Luckslutaren ska öppna, och slutaren ska sedan exponera och du ska kunna se bakifrån att objektivslutaren öppnas och stängs.
Förblir ljusvägen stängd fast du hör objektivslutaren arbeta är synkroniseringen mellan kamerakropp och objektivslutare ej rätt. Jag antar att felet kan vara i antingen kamerakropp eller objektiv. Du kan i så fall pröva alla slutartider från den längsta till den kortaste. Genom att motionera kameran (utan film) kan du kanske få det hela att rätta till sig själv - mekaniska kameror gillar inte att ligga oanvända länge.
Carl-Olof
Hej, har problem med min nyinköpa 500c/m. Det är så att slutaren stängs helt när jag ska ta en bild.
Kamera: Hasselblad 500cm
Objektiv: Zeiss Planar 80/2.8
Bakstycke: A12
Film: Kodak Porta 160
Film är laddad korrekt, kameran är "uppvevad" och metalskivan urtagen. Men när jag ställt in rätt exponeringstid och ska ta bilden så stängs bländaren helt. Blir självklart frustrerad när jag inte kommer på felet och när varje bildruta kostar x-antal kronor.
Ska försöka beskriva det som händer i detalj om det blev krångligt:
Jag ställer in kameran
--> trycker in exponeringsknappen
--> bländaren stängs helt samtidigt som slutaren öppnas
--> när jag tar bort fingret öppnas slutaren igen.
Jag har testat med olika slutartider, med och utan bakstycke och med olika bländarinställningar men det är samma visa varje gång.
Hjälp uppskattas oerhört mycket!
God Jul
Mvh
Victor