Du kommer att vara nöjd i många år med en D60...så kör du på den...
Och det är ingenting konstigt med Nikons optik - det blir bara konstigt när någon som inte är insatt säger något ö.h.t....
Gå in på Nikons site och läs...ha wikipedia eller liknande uppe samtidigt om det kommer för dig konstiga ord...
I princip alla Nikkor objektiv (Nikons eget märke på optik) som gjorts efter andra världskriget passar. De som är märkta AF-S eller AF-I krävs för att du skall kunna använda automatisk focus på kameran, för andra objektiv får du vrida på en ring på objektivet tills det skarpt -det är jättelätt om inte det du vill fota rör sig fort...
Jag har fotat med med systemkameror sedan 1980, då var jag 12 år gammal. Jag har aldrig haft ett ljusstarkare optik än "standard"...
Ljusstark optik innebär egentligen bara att mer ljus kommer in igenom objektivet och når sensorn/filmen - och mycket ljus innebär att kameran har förusättningar att göra en bättre bild utav det hela.
Det finns lite finlir med det också, men det riskerar bara att förvirra en nybörjare...du behöver inte tänka på det än på ett tag...
Ljusstyrka uttrycks i bländarvärde, t.ex. f3,5.
Men ärligt talat om du är så "grön" som du ger uttryck för så kommer det att ta några år innan du saknar något alls, om det ens inträffar att du känner så...
När du läser på den här sidan så måste du ha i bakhuvudet att väldigt många här är prylgalningar i den mening att de gillar själva prylarna väl så mycket som vad de skall användas till - så du kommer alltid att få rekomendationer som skjuter över målet.
Det finns en anledning till tillverkarna tillverkar kameror som D60, 1000D etc...och det är för att de skall passa bra för precis "såna som dig" - utan att mena det minsta illa med det...modellerna kallas för instegskamaror och de är gjorda för att en nybörjare skall lära sig använda dem fortare helt enkelt.,..
För bara ett år sedan så fotade jag fortfarande med en Nikon D100 - det är en gammal modell som kom 2003 tror jag det var. Den skulle få storstryk i bildkvalitet i jämförelse med en D60....men 2003 var det den mest högupplösta kamera Nikon hade och det var proffsens val på den tiden...mängder med reklambilder, fotoreportage etc. har gjorts med den kameran - och D60 är idag en mycket bättre kamera - vad får dig att tro att du skulle bli missnöjd med den?
Det faktum att det finns finare kameror? ...det är inte kameran som tar bilden - det är du. Kameran gör bara vad du säger till den att göra...
När D100 kom så kostade den ~30 000:-. Jag hade s.k. batterigrepp till min också, det kostade 3 995:-. Sen tillkom optiken då - jag kör samma nu som då, Nikkor 18-70/f3.5-4.5. Jag sålde min D100 förra våren för 2000:-. Det du köper idag kommer att vara värdelöst som begnat om 5 år.
Köper du dyrt så tappar det mer i värde än om du köper billigt.
Jag är såååå trött på prylhysterin...ibland får jag bara lust att skita i allt och återgå till min gamla F801s, som jag tagit sååå mycket bra bilder med - en helt fantastisk kamrat. Jag blev bjuden 295:- för den för ett tag sedan...jag betalade 7000:- i början av 90-talet...
Den funkar fortfarande till 100% och gör vad den skall med äran i behåll.
Jag säger ingenting om att man vill lägga massor av pengar på en hobby, det är OK med mig - jag gör det själv periodvis...men att till en stackars nybörjare som söker råd säga att du BEHÖVER detta och detta...jag tycker nästan synd om dig...
Köp du dig en D60...om 2-5 år har du lärt dig lite om vad det handlar om - då kan du köpa en begagnad D300 t.ex. för kanske 2-3ooo kr ...
OM du känner något behov av att uppgradera - vilket jag ärligt talat betvivlar.
Pentax, Olympus etc. är säkert minst lika bra - men Nikon och Canon är världens mest sålda kameror genom alla tider (accumulerat)...det finns massor av serviceställen, reservdelar, tillbehör och inte minst optik till dem över hela jorden...så är det inte med de andra...så är det bara.
För en nybörjare är det en fördel.
Men det finns ingen som gör dåliga digitala systemkameror idag - så det är ganska tryggt att välja vad som helst...för en nybörjare.
Om du vill fråga mig något som du kanske känner är en dum fråga lite lagom anonymt så går det bra att skicka mig ett meddelande så skall jag försöka hjälpa dig...
Med vänliga hälsningar,
/Magnus