Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp, de vill att jag tar betalt..

Produkter
(logga in för att koppla)

DjurJessica

Avslutat medlemskap
Jag har ett så kallat I-landsproblem.

En vän till mig var här idag och jag fotade hennes hundar och sen fick hon välja sina favoritbilder och så vidare. Inget konstigt med det, många som jag känner har inte kamera alls och vill ibland ha sina djur fotade, och jag ställer gärna upp i den mån jag kan.
I kväll hörde min kompis av sig och sa att hon har två personer som, efter att ha sett mina bilder på hennes hundar från idag, är villiga att åka sex mil och få sina hundar fotade av mig senare i veckan. Och hon undrade vad hon skulle säga för pris?!

Jag blev totalställd. Jag är amatör. En liten fånig dröm om att frilansa lite finns ju, men det är trots allt bara ett år sedan jag blev med kamera, och jag känner bara "HJÄLP vad ska jag ta för pris?"

Jag behöver er hjälp. Dels att bedöma vad för pris man kan ta för säg 20 bilder, endast på skiva för vår skrivare har slut på färg (så klart!) och sen behöver jag lite hjälp att utveckla mitt fotande i turbofart vad gäller teknik och så. Jag har en canon 1000d med ett sigma 70-300 1:4-5:6 objektiv. Ingen fjärrutlösare, ingen blixt annat än den inbyggda, ingenting. Jo en hemmagjord reflexskärm.

Snälla, gå in på min blogg och kolla kategorin Fotografering (de senaste korten från idag ligger i de tre sista inläggen iofs) och återkom här eller kommentera där i bloggen vad jag kan tänka på och förbättra och vad jag är "värd".
SNÄLLA?!
Adressen är Http://egomamma.se

Tack på förhand.
Jessica

Känns som att du är något på spåren med reflexskärmen. Jag tror på att använda den mycket.

En annan grej som jag tänkte på efter att ha tittat på dina bilder är att ha bakgrunden i tanken. Fundera t ex på hur en mörk hund gör sig mot en mörk bakgrund eller en mycket ljus bakgrund. Ibland kan starka kontraster bli bra men ibland bara jobbigt. Fast egentligen är det väl viktigast att hunden blir bra exponerad (varken för ljus eller för mörk).

Om du fotar ute och har möjlighet till det, välj en molnfri dag när solen står lågt på himmelen, kan bli väldigt fina färger och ljuset blir inte för hårt (vilket kan medföra att det som träffas av soljuset nästan blir vitt medans det som ligger i skugga blir för mörkt).

Tror att hon som såg och gillade bilderna (omedvetet kanske) reagerade på att bakgrunden blir mjuk med teleobjektivet. Det ser proffsigare ut och är förmodligen inget hon kan ordna själv om hon har en liten kompaktkamera.

Ps. Tänk på vitbalansen. Blir bilderna för blåa (eller för den delen gula, gröna eller röda), ser de lite kalla och tråkiga ut. Lösningen är att antingen välja en bra vitbalans innan exponeringen eller att korrigera densamma i exvis. Lightroom efter exponeringen. Ds.

...Jag blev totalställd. Jag är amatör. En liten fånig dröm om att frilansa lite finns ju, men det är trots allt bara ett år sedan jag blev med kamera, och jag känner bara "HJÄLP vad ska jag ta för pris?"

Jag behöver er hjälp. Dels att bedöma vad för pris man kan ta för säg 20 bilder, endast på skiva...
Priset handlar om två saker: 1. Hur lång tid tar det? 2. Vad är din tid värd?

En månadslön på 25000 kronor motsvarar en timlön på ungefär 150 kr. Lägger man på arbetsgivaravgifter och sånt är man uppe i minst 225 kr. Så ligger man under det timpriset sysslar man med nåt slags välgörenhet.

Det finns fotografer som kan debitera 1000 kr (eller mer) i timmen. Journalistförbundet rekommenderar frilansare att ta 850 kr (eller mer) i timmen. Det här är förstås priser som inkluderar arbetsgivaravgifter, semesterersättning och allt sånt. Och det handlar om folk som är proffs, försöker försörja sig och måste lägga en massa tid på bokföring, ragga jobb och annat som man inte kan ta betalt för.

(Nu kan man givetvis invända mot mitt resonemang och hävda att priset handlar bara om en sak: Vad är kunden beredd att betala? Men det är kanske en annan diskussion.)

Tycker du har tagit fina bilder.

Just svarta och vita hundar som på dina bilder är lite extra utmanande. Vita hundar funkar lite som en brudklännning och liksom för bröllopsfotografer gäller det att inte överexponera. Då försvinner alla detaljer och kan inte repareras i exvis Photoshop. Precis som svarta pälsar inte ska underexponeras.

Så ett litet tips för att undvika det är att läsa på lite om histogram. Din kamera kan visa bilderna med ett litet histogram i displayen. Med några provskott så gäller det att se till att du inte blåser ut vit päls (mesta av histogrammet trycker mot höger) eller får för mycket helsvart i mörk päls (då finns det mesta av histogrammet t.v. istället). Försök få en balans helt enkelt. Använd exponeringskompensation för att flytta histogrammet t.h. eller t.v.

Fota också i RAW om du har mjukvara att ta hand om bilderna sen. Då finns mer att hämta och ofta lätt att reparera bilder som blivit något felexponerade.

Om det dessutom är snö som på någon av dina bilder blir exponeringen extra viktig att få till. Kontrollera histogram och päls i displayen med några provskott.... Lycka till :)

Priset handlar om två saker: 1. Hur lång tid tar det? 2. Vad är din tid värd?

En månadslön på 25000 kronor motsvarar en timlön på ungefär 150 kr. Lägger man på arbetsgivaravgifter och sånt är man uppe i minst 225 kr. Så ligger man under det timpriset sysslar man med nåt slags välgörenhet.

Det finns fotografer som kan debitera 1000 kr (eller mer) i timmen. Journalistförbundet rekommenderar frilansare att ta 850 kr (eller mer) i timmen. Det här är förstås priser som inkluderar arbetsgivaravgifter, semesterersättning och allt sånt. Och det handlar om folk som är proffs, försöker försörja sig och måste lägga en massa tid på bokföring, ragga jobb och annat som man inte kan ta betalt för.

(Nu kan man givetvis invända mot mitt resonemang och hävda att priset handlar bara om en sak: Vad är kunden beredd att betala? Men det är kanske en annan diskussion.)

Så man kan ta för lite betalt anser du fast man bara har det som hobby ? välgörenhet blir det väl inte ändå ?

Men du ser inget fel i att ju "bättre" och mer eftertraktade vissa är så kan dom ta massor med betalt.
På samma sätt kan en nybörjare ta väldigt lite betalt tycker jag.

Har du inget annat för dig och anser att det är roligt så tycker jag du ska känna efter vad du själv hade tyckt var ett bra pris.
Samtidigt har du fått lite erfarenhet till & ändå några kr extra vad du än får betalt :)

Så man kan ta för lite betalt anser du fast man bara har det som hobby ? välgörenhet blir det väl inte ändå ?
Nej, jag menar inte att man kan ta "för lite" betalt. Om det jag skrev uppfattas så ber jag om ursäkt för att jag uttryckte mig otydligt.

Jag anser inte alls att det är något fel på att bedriva välgörenhet. Tvärtom tycker jag det är utmärkt. Men jag tycker att man ska veta om att man gör det -- och fundera på varför. Och om det kanske finns ett bättre ändamål för välgörenheten är bildsugna smådjursägare.

Tack för alla svar!

Jag är inte sådär jätteinsatt i terminologin utan jag experimenterar när jag fotar. Jag har egentligen ingen aning om vad jag ställer in kameran på, men om jag gillar resultatet på några provbilder så kör jag på det den gången. Att ställa in histogram och fota i RAW kanske är jättebra och inte särskilt svårt heller, men jag har (tyvärr) inte bemödat mig med att ta reda på hur man gör sånt, för jag tänkte mig att jag skulle lära mig fota i takt med att utrustningen kom till och allt eftersom jag prövade nya tekniker.

Jag har dessutom uppmanats av flera att experimentera, det är så man lär sig sägs det. Men nu känns det plötsligt som att det kanske var fel väg, jag kanske skulle satsat på att lära mig vad varje inställning kan göra och hur det påverkar bilder..
Tyvärr är jag sån som person att jag har noll tålamod med böcker och så, utan jag vill se det hända så att säga. Jag vill ha någon som står en meter ifrån och säger "tryck på den knappen, vad händer?" och förklara VARFÖR det händer. Jag har lärt mig typ allt jag kan på det sättet, i och med att jag jobbat med hästar och då är det så individuellt hela tiden vad som funkar och inte. Även hästar "har förprogrammerade basinställningar," och man klarar sig bra med dem ett tag, men man måste utforska för att komma någonstans även där. Lite likt en kamera antar jag :)

Den knäppaste saken i alltihop är att min granne (och sambons kollega) har ett fotoföretag och frilansar själv. Han bor ca 50 meter härifrån. Men han är tyvärr alltid väldigt upptagen och just nu är han i Skåne såvitt jag vet. Han kan och vet, men han är inte så värst pedagogisk och som sagt, tid finns ytterst sällan också.

(Någon som kan hjälpa mig i Enköping? Som kan stå intill och säga gör si gör så, tänk på det...)

Förresten; nästa investering blir ett stativ, frågan är vad jag ska ha för stativ med djur som huvudsakligt motiv? Ett högt och ett litet bordsstativ? Eller räcker det med ett kanske?

I så fall tycker jag du ska fortsätta experimentera. Ta betalt för bilderna om dom blir bra. Du har väl knappast utgett dig för att vara hundporträttör, men några har gillat dina bilder och det är väl en utmärkt början.

En del snöar in i tekniken, andra bryr sig betydligt mindre. Även de s.k. instegsmodellerna är såpass avancerade att det finns massor att lära - om man vill. Annars experimenterar man och det är inget fel i det. Snacka du med din granne när han har tid :)

Det finns många bra basartiklar här på FS att läsa. Börja botanisera lite bland dom när du känner du vill få lite lässtöd till ditt experimenterande.

Frågan om att ta betalt och hur mycket är sanlöst svårt att svara på, ännu svårare att få svar på ett fotoforum. JAG tycker foton är värt exakt vad någon tycker det är värt att betala, varken mer eller mindre. Som glad hemmapulare har jag lite svårt att se varför man skall snegla på lönerna som fotografer som försörjer sig på fotande annat än att få en hint om var prisläget ligger för lönearbetande fotografer. Då skall man ha i åtanke att en lönearbetande fotograf också alltid lyckas, alltid levererar.
Som glad hempulare, hur mycket skulle man själv vilja betala för en bild? Skolfotona brukar väl kosta runt 300 spänn för ett foto i massa olika storlekar om man köper hela paketet? Runt hundringen för en förstoring? Är det för billigt? Antagligen.
Vår dotter gick till en (proffs)fotograf och han tog runt 800 för själva fotosessionen men vad ha tog för bilderna sen vet jag inte. En medlem i min fotoklubb sålde en bild till aftonbladet och fick femhundra... :-/
Ärligt talat jag inte heller ge nått förslag på pris. Det är mellan 0 till 10000 som gäller. Undrar vad som händer om du går till en fotografs skyltfönster på stan och kollar vad han tar.

Kan ju vara värt att tänka på att om du tar betalt ökar förväntningarna på resultatet.
Skulle jag betala någon pengar även om det är symbolisk summa så har man ändå förväntningar på resultatet.

Skulle jag som en amatör som bara fotar för eget/hobbybruk få frågan av en kompis eller en "kompis kompis" om jag kan ta ett par bilder på en hund eller barn eller nått så om jag har tid skulle jag nog bara göra det och se det som träning.
Men en flaska vin som tack skulle ju uppskattas!

Skillnad om det tar mycket tid eller är en stor grej som ett bröllop. Iof skulle jag nog tacka nej till en stor grej pga att man inte är tillräckligt bra och kan lita på att jag kan leverera det som förväntas...

Kan ju vara värt att tänka på att om du tar betalt ökar förväntningarna på resultatet.
Skulle jag betala någon pengar även om det är symbolisk summa så har man ändå förväntningar på resultatet.

Skulle jag som en amatör som bara fotar för eget/hobbybruk få frågan av en kompis eller en "kompis kompis" om jag kan ta ett par bilder på en hund eller barn eller nått så om jag har tid skulle jag nog bara göra det och se det som träning.
Men en flaska vin som tack skulle ju uppskattas!

Skillnad om det tar mycket tid eller är en stor grej som ett bröllop. Iof skulle jag nog tacka nej till en stor grej pga att man inte är tillräckligt bra och kan lita på att jag kan leverera det som förväntas...
Jag håller med! Hjälper jag någon med en dator så börjar jag inte kräva 8-900kr/h som jag kostar normalt sett. Inte om jag hjälper någon skruva motorcykel heller. Tjänster och gentjänster brukar funka bra. Däremot, om det är ett större jobb och/eller lite mer ytligt bekanta så funkar ju som sagt en vinare, pizza när jobbet är klart eller nån hundring som tack för hjälpen. Det verkar ha gått nån slags konstig prestige i foto, det ska kosta massor och man ska som glad amatör ställa samma krav och ta samma betalt som ett proffs med 20 års yrkeserfarenhet. Idag kan vem som helst skaffa en kamera som tar fullt användbara bilder, och alla kan lära sig ta kort med den. Sen är resultaten upp till betraktaren, vissa vill ha knivskarpa, tekniskt perfekta bilder, vissa tycker att suddiga bilder med konstigt ljus är otroligt vackra och konstnärliga.

Jessica, fota för skojs skull, se det som en kul erfarenhet som du lär dig massor på. Vill dom betala, låt dom göra det, men sätt ribban så att du slipper känna stress. En flaska vin, eller låt dom titta på bilderna och betala det dom tycker att det är värt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar