Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp! D90 ger utdragna/avlånga bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

C.S

Avslutat medlemskap
Hej hej,

Jag har precis köpt min första systemkamera,
Nikon D90 + 18-105/3,5-5,6 VR, och undrar vad jag gör för fel.
Bilderna blir avlånga/ut dragna när jag tar närbilder.

Har jag pillat på någon inställning som jag inte borde eller är objektivet inte anpassat till makrobilder?

Jag ska huvudsakligen använda kameran till studio bilder på gamla medaljer och ordnar.

Skulle vara oerhört tacksam för svar

Mvh
Calle
 
Om du tar närbilder med 18mm kan bilderna bli utdragna p.g.a. bildvinkel och distorsion, håll dig istället på lite längre avstånd och längre brännvidd (kanske runt 50mm).

För att testa kan du ta en bild på ett ansikte med 18mm på väldigt nära håll. Proportionerna blir inte riktigt som de ska vara :)
 
Tack för snabba svar!

Jag har inte kameran här men jag ska prova när jag kommer hem.
 
Hej hej,

Jag har precis köpt min första systemkamera,
Nikon D90 + 18-105/3,5-5,6 VR, och undrar vad jag gör för fel.
Bilderna blir avlånga/ut dragna när jag tar närbilder.

Har jag pillat på någon inställning som jag inte borde eller är objektivet inte anpassat till makrobilder?

Jag ska huvudsakligen använda kameran till studio bilder på gamla medaljer och ordnar.

Skulle vara oerhört tacksam för svar

Mvh
Calle



Det har helt med objektivet att göra, som dem andra säger så bli bilderna lätt oproportionella på 18mm, prova och ta kort på en horizont så ska du få se =) Håll dig till runt 70-100 om du ska fota macro, det funkar fint för mig, sen kommer du inte tillräckligt nära objektet på 18mm heller.
 
Hej igen,

Jag är fortfarande inte riktigt nöjd med resultaten jag får.
Det känns som att man bara får lite bättre detaljbilder än med min Canon 12megaPix kompaktkamera.

Förmodligen mina system kunskaper som det är fel på. Men man tycker ju iaf att det borde ge bra mycket bättre bilder, när man kör helt automat än med en 2 år gammal kompaktkamera.

Hur mycket skulle detta objektiv göra för mitt ändamål?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=274117


Tack igen för att ni tar er tid åt en vilsen nybörjare..
 

Bilagor

  • DSC_0021.JPG
    DSC_0021.JPG
    76.1 KB · Visningar: 1,481
Hej Calle....

Om du fotar helautomatiskt med din D90 så kan du vänta dig bilder i klass med din kompakt.
Läs på om de olika funktionerna med tid och bländare och prova dig fram att använda dem, så ska du se att du kommer nå helt andra resultat! :)

Så till din objektivfråga. Det objektiv du tittat på är mycket kompetent som makroglugg, men har väldigt kort närgräns. Detta kan vara en nackdel om du även vill kunna fota insekter och annat som störs av din närvaro.
Tamron har ju sin 90/2.8 och Sigma 105/2.8. Båda i samma prisklass som Nikons 60mm.

Lycka till!
 
Senast ändrad:
Prova kär istället Aperture mode (bländarprioritet) och gå från lägsta 3,5 och testa dig fram, auto mode håller jag med det är ju ingen vits på en systemkamera.
 
Med vit bakgrund luras kamerans automatik att göra bilden mörkare än önskat. Då kan du experimentera med motljuskompensation eller använda manuellt läge. Du får ju direkt återkoppling på hur bilden blir så det är bara att testa olika exponeringar tills det blir bra.

Ser också att bilden har gulstick (det vita har en gulaktig nyans). Det kan du slippa om du använder manuell inställning för vitbalans (se kamerans manual) eller plåtar RAW-format och korrigerar i en RAW-konverterare i efterarbetet (bäst att ändå försöka få det så bra som möjligt vid fototillfället).

Ytterligare en sak som gör mycket för slutresultatet är att bättra på sina kunskaper i efterbehandling. Bilden som du bifogade kan med ganska enkla medel få betydligt mer stuns.

Jag tog mig friheten att ändra vitbalans, ljushet och kontrast med hjälp av kurvverktyget i photoshop, lägga på efterskärpning med oskarp mask samt öka färgmättnaden en gutta. En del korrigeringar är gjorda enbart på delar av bilden.
 

Bilagor

  • Untitled-1.jpg
    Untitled-1.jpg
    33.7 KB · Visningar: 1,346
...
Det objektiv du tittat på är mycket kompetent som makroglugg, men har väldigt kort närgräns. Detta kan vara en nackdel om du även vill kunna fota insekter och annat som störs av din närvaro.
...
Här har du råkat använda lite fel terminologi bara, vilket i första ögonblicket förmodligen sätter myror i huvudet på läsaren... :)

Det är ingen nackdel med att en makroglugg har en kort NÄRGRÄNS - det är i sjäva verket vad man söker! Eller rättare sagt, man söker en stor avbildningsskala. Detta objektiv klarar att gå ner till skala 1:1, i likhet med de allra flesta "äkta" makroobjektiv.

Du menar säkert att detta objektiv har ett väldigt kort ARBETSAVSTÅND, vilket är avståndet från objektet och till objektivets frontlins. Som du skriver så blir detta en nackdel ifall man vill fota insekter, som då alltför ofta blir bortskrämda. För döda motiv har arbetsavståndet mindre betydelse. Gissar att arbetsavståndet understiger 5 cm för detta objektiv (överväger du detta objektiv får du förstås ta reda på saken mera exakt). *)


...
Tamron har ju sin 90/2.8 och Sigma 105/2.8. Båda i samma prisklass som Nikons 60mm.

Lycka till!
Ett sunt råd. Dessa brännvidder är ganska lagom avvägda för att vara de mest universellt användbara, och man får ju lite längre arbetsavstånd. Båda dessa objektiv är häpnadsväckande skarpa, men jag skulle ändå i första hand rekommendera Tamron, eftersom det verkar vara mycket mindre problem med dessa. Generellt tappar Sigmas gluggar mycket fortare sina funktioner som AF etc. när tillverkarna uppgraderar sina kamerahus. Sigma betalar inga licensavgifter till dessa. Det kanske inte heller Tamron gör, men i så fall är de i alla fall mycket skickligare på "reverse enginering" än Sigma, som verkar vara marknadens sämsta i detta avseende...


*) Såg just att Nikkor-objektivet har en närgräns på 185 mm (avståndet från motiv och till sensorplan). Detta innebär att arbetsavståndet blir ännu kortare än jag gissade ovan - kanske runt 3 cm. Men det får du som sagt kolla upp, ifall denna glugg skulle vara intressant.
 
Senast ändrad:
Tack så jätte mycket för alla svar!

Exempel bilden som jag tog med var helt utan efterbehandling då man får se lite bättre hur mina bilder blir.
Sen vill jag justera så lite som möjligt om det är möjligt.
Tycker nästan alltid att objekten blir bättre än i verkligheten när man fixar med dem och då blir nog inte köparen så glad.

Jag kör aldrig på helautomatiskt, det jag menade var att jag ändå hade förväntat mig bra mycket bättre detaljrikedom redan på det läget mot min kompaktkamera.

Får trixa lite mer med Aperture mode och kolla om jag får till lite bättre bilder.

Ang "det vita har en gulaktig nyans"
Det är något jag gråter lite över då jag har köpt lampor och ljustält för en massa pengar bara för att slippa det. men Icke!
Lägger in en bild på det så ni kan se om jag gör något fel.
(använder inte paraplylampan)

Tack igen för att ni orkar svara på mina dumma frågor!
 

Bilagor

  • DSC_0009.jpg
    DSC_0009.jpg
    17.2 KB · Visningar: 1,288
Tycker inte alls att frågorna är dumma. Det är inte helt självklara saker precis och forumet är till för att få svar på alla möjliga funderingar.

Ang det här med den gula nyansen beror det på inställningen för vitbalans. Du skriver att du har köpt lampor. Jag antar att det är belysning med stadigt ljus, inte blixtar. Har själv ingen erfarenhet av just den sortens ljussättning men så länge man sätter vitbalansen rätt spelar det ingen roll vilken ljustemperatur ljuskällan har. (Det blir knepigt först när man har flera ljuskällor med olika ljustemperatur. T ex glödljus och lysrör är svårt att få snyggt tillsammans.)

Det finns olika sätt att komma fram till bra inställningar för WB (White Balance).
När du har fast ljus är det enkelt att sätta vitbalansen rätt med hjälp av Live view. Välj inställningen K för WB och ändra manuellt färgtemperaturen så att det ser rätt ut i displayens Live view. Kanske har dina lampor en angiven ljustemperatur i sina specifikationer och då behöver du inte ens kolla i Live view-läge för att veta vilken siffra du ska välja i läge K.

Ett annat sätt är att använda ett gråkort som man sätter i samma belysning som motivet ska ha. Det kan man göra i alla situationer där man har lite tid på sig, även vid blixtbelysning. Använd läget PRE för WB och kolla i manualen hur du gör för att "fånga" ett vitbalansvärde för läge PRE. (Ibland har man inget gråkort med sig men då funkar det oftast skapligt att använda något vitt/grått föremål som man vet att man vill ha neutral gråton och ställa in emot.) Mycket praktiskt när man lärt sig det och jag rekomenderar starkt att du testar även om det låter lite krångligt.

Du säger att detaljåtergivningen inte är så mycket bättre med D90 än med en kompakt. Jag tycker att det låter lite konstigt men skillnaderna syns betydligt mer när man har sämre ljusförhållanden (du har ju riktigt bra belysning), när man vill få till kort skärpedjup (det har du ju inget behov av vid plåtning av medaljer) eller när man har mycket kontrastrika motiv (då blir det oftast mycket lila och gröna artefakter kring skarpa övergångar). Det är också så att kompaktkameror oftast gör en betydligt hårdare "efterskärpning" av bilden direkt i kameran vilket kan ge ett intryck av bättre detaljåtergivning än systemkamerans bildfiler. Med systemkameran kan du välja att ge hårdare skärpning än defaultinställningen i kameran eller göra det på ett mer kontrollerat sätt i ett bildbehandlingsprogram i stället. Om bilderna ska visas enbart i liten webstorlek har systemkamerans bättre optik och större sensor ingen större betydelse vad gäller detaljåtergivning men om du vill visa stora bilder eller kunna beskära ut detaljer i bilderna, skiljer det mycket.
 
Ett annat sätt är att använda ett gråkort som man sätter i samma belysning som motivet ska ha. Det kan man göra i alla situationer där man har lite tid på sig, även vid blixtbelysning. Använd läget PRE för WB och kolla i manualen hur du gör för att "fånga" ett vitbalansvärde för läge PRE. (Ibland har man inget gråkort med sig men då funkar det oftast skapligt att använda något vitt/grått föremål som man vet att man vill ha neutral gråton och ställa in emot.) Mycket praktiskt när man lärt sig det och jag rekomenderar starkt att du testar även om det låter lite krångligt.

Du säger att detaljåtergivningen inte är så mycket bättre med D90 än med en kompakt. Jag tycker att det låter lite konstigt men skillnaderna syns betydligt mer när man har sämre ljusförhållanden (du har ju riktigt bra belysning), när man vill få till kort skärpedjup (det har du ju inget behov av vid plåtning av medaljer) eller när man har mycket kontrastrika motiv (då blir det oftast mycket lila och gröna artefakter kring skarpa övergångar). Det är också så att kompaktkameror oftast gör en betydligt hårdare "efterskärpning" av bilden direkt i kameran vilket kan ge ett intryck av bättre detaljåtergivning än systemkamerans bildfiler. Med systemkameran kan du välja att ge hårdare skärpning än defaultinställningen i kameran eller göra det på ett mer kontrollerat sätt i ett bildbehandlingsprogram i stället. Om bilderna ska visas enbart i liten webstorlek har systemkamerans bättre optik och större sensor ingen större betydelse vad gäller detaljåtergivning men om du vill visa stora bilder eller kunna beskära ut detaljer i bilderna, skiljer det mycket.

Du behöver inte ens göra pre-inställning. Fota i RAW. Ta en bild på ett WB-kort först, i samma ljus som det du sedan ska fota.

Som sagt ovan, räkna inte med att D90 ska ge samma skärpa i bilderna som en kompakt gör. Men efterbehandling i t.ex. Lightroom går väldigt snabbt om du gör presets. Detsamma gäller WB.
 
Hej igen :p

Nu har jag varit iväg och köpt ett
AF-S Micro Nikkor 60mm 1:2.8 G ED Objektiv och ett Gråkort.
Det blev en riktig "WOW" effekt Bilderna vart nära perfekta i aperture mode när jag ställt in WB med hjälp av gråkortet.

Men! Så fort jag lägger in bilderna i datorn så är de ut dragna och har tappat enormt mycket bildkvalite!
Nu är jag nästan säker på att det är något fel mellan mig och datorn som gör att det blir fel och inte kameran.

Jag använder Capture NX 2.

Tack igen för hjälpen.
 
Hej igen :p

Nu har jag varit iväg och köpt ett
AF-S Micro Nikkor 60mm 1:2.8 G ED Objektiv och ett Gråkort.
Det blev en riktig "WOW" effekt Bilderna vart nära perfekta i aperture mode när jag ställt in WB med hjälp av gråkortet.

Men! Så fort jag lägger in bilderna i datorn så är de ut dragna och har tappat enormt mycket bildkvalite!
Nu är jag nästan säker på att det är något fel mellan mig och datorn som gör att det blir fel och inte kameran.

Jag använder Capture NX 2.

Tack igen för hjälpen.

Sök på kalibrering och profilering här på fotosidan så kommer du hitta all information du behöver. Om bilderna blir så dåliga som du beskriver det behöver du förmodligen en ny skärm också.

/Karl
 
Hej igen :p

Men! Så fort jag lägger in bilderna i datorn så är de ut dragna och har tappat enormt mycket bildkvalite!
Nu är jag nästan säker på att det är något fel mellan mig och datorn som gör att det blir fel och inte kameran.

Jag använder Capture NX 2.

Tack igen för hjälpen.

Det låter som om du inte använder skärmen i rätt upplösning tycker jag. En del tycker att det blir för liten text o.s.v med skärmen på rätt inställning och ställer därmed om den till en lägre felaktig upplösning. Förklarar även att dina bilder ser utdragna ut på din skärm. Kolla igenom inställningarna för skärmen så skall du se att det blir bättre.

/Fredrik
 
Det låter som om du inte använder skärmen i rätt upplösning tycker jag. En del tycker att det blir för liten text o.s.v med skärmen på rätt inställning och ställer därmed om den till en lägre felaktig upplösning. Förklarar även att dina bilder ser utdragna ut på din skärm. Kolla igenom inställningarna för skärmen så skall du se att det blir bättre.

/Fredrik


Det kan, som Fredrik säger, vara så att du t.ex. valt inställningen 1280x1024 på en "4:3-skärm", och då blir det fel proportioner eftersom upplösningen har proportionerna 5:4.

/Tomas
 
Jag fruktar att ni har rätt.
Mitt grafikkort klarar inte av rätt upplösning för min skärm :p

Tack för svaren!
 
Jag fruktar att ni har rätt.
Mitt grafikkort klarar inte av rätt upplösning för min skärm :p

Tack för svaren!

Det viktiga i sammanhanget är att proportionerna blir rätt. Om du svarar på följande frågor kanske vi kan hjälpa dig att hitta en kombination som fungerar:

1. Vad har du för skärm (märke och modellbeteckning)?
2. Vilka tillgängliga upplösningar kan du välja på i inställningarna för grafikkortet?

/Tomas
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar