Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp... blixten går av innan bilden tas?

Produkter
(logga in för att koppla)

andymanson

Ny medlem
Jag köpte en Dörr TTL off camera cable till min Sigmablixt igår. Fotade hela kvällen igår och testade en massa inställningar och det fungerade klockrent. Idag när jag skulle prova samma sak upptäckte jag att blixten fyras av innan bilden tas, helskumt. Om jag monterar blixten direkt på kameran så fungerar det klockrent men när jag använder kabeln så blir det problem.

Någon som har en lösning på detta, är det kabeln som det är fel på eller blixten?

Prylarna jag använder är följande:

Sigma EF-530 DG Super
Canon 5D MKII
Dörr TTL off camera cable

Har även provat på min Canon 400D med samma resultat.

Tacksam för svar.

/Anders
 
Behöver inte vara något som är ur funktion. Några hus och blixtar fungerar så tillsammans att blixten sänder ut en förblixt som hjälp till inställningen av exponeringen. Ta några bilder med blixten och kolla bilderna. Är de "rätt" exponerade trots att blixten löser ut innan slutaren löser ut är det förmodligen inget fel på dina grejer.
 
Tack för svaret, kruxet är att alla bilderna blir samma som om jag inte använder blixten alls, jag kan lägga ut exempel men det är ingen skillnad på bilderna. Sen är det konstigt att igår fungerade allt perfekt. Och om jag monterar blixten på kameran(gäller både 5D och 400D) direkt fungerar de precis som de ska.
 
Rent logiskt så är det ju i så fall fel på kabeln, eller att den inte får med ttl i överföringen. Men det hjälper dig ju kanske inte :/
Kan det va så att förblixten (ttl) löser ut blixten istället för att ge "förblixt". Med tanke på namnet på kabeln så tycker man ju att det borde funka...
Funkar blixten på icke-ttl typ manuellt? (jag kör inte canon, men man kan väl ställa in blixten på manuell i menyn någonstans). I så fall vet du ju att det är just ttl som spökar.

//Björn
 
Hur gick det???

Fick du rett ut vad det var som strulade? Jag funderar nämligen på att köpa just en sådan kabel säjlv... Så det kan ju vara bra att veta om de fungerar :)

//Björn
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.