Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp,blixt till canon!

Produkter
(logga in för att koppla)

Editiger

Aktiv medlem
Hej!
Det är första gång ska köpa en extra blixt så undrade jag först hur mycket hjälper de under makrofotografering och det är vad jag tänkte mig
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=314483
Så undrar jag om det går också att använda den medan den är inte placerad på kameran,typ nåt som kabel mellan kamera och blixten eller trådlös :p?
Det är min första gånga så jag har ingen aning!
 
Ska du fotografera riktigt nära och ändå ha den blixten på kameran kan det fungera, om du kan studsa den i någon reflekterande skärm bakom/ovanför kameran.

Man kan ta den en bit från kameran med en kabel. Med en E-TTL kabel, som brukar vara dyr, har man fortfarande all automatik. Sen kan man köra med en enkel synkkabel och adapter och bara blixtra manuellt.

Trådlöst finns diverse lösningar, från Canons optiska, som kräver en blixt till eller en sändare ST-E2 på kameran, till radiosändare, slavtändare osv.

Dessutom finns speciella blixtar för makro, men de brukar också kosta ohemult.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.