Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp, batterigreppet har fastnat

Produkter
(logga in för att koppla)

VisionQuest

Medlem
Ja, det är faktiskt så illa, batterigreppet på min 400D sitter verkligen där det sitter, måste tagit i lite för mycket då jag satte fast det. Problemt är ju nu så att jag måste få bort greppet, helst utan att förstöra något. Har nämligen problemet att kameran visar full batterikapacitet hela tiden, och tror att det är batterigreppet som spökar på något sätt.

Någon vänlig själ som jag komma med nått typs hur fasiken man får loss det, suttit och hållit på en timme nu men "ratten" rubbar sig inte en millimeter:/
 
Ät mer gröt eller be någon stor stark påg hjälpa dig :)

Lägg emellan något som du får bra grepp med utan att det skär in i fingrarna. Kanske det räcker med en trasa eller diskhanduk.
 
Jo, vi har testat att lägga emellan en uppsjö av grejjer, men som sagt, den har helt tjättat fast, rör sig inte en millimeter..
 
Jag antar att skruven har räfflad kant? Prova då, mycket försiktigt, att med hjälp av en smal skruvmejsel slå på skruven mycket lätt (!) så kanske den lossnar. Använd alltså skruvmejseln som en mejsel och slå LÄTT på den med en hammare! Förmodligen behövs det inte mer än så! En liten lätt knackning med hammaren alltså!
 
Jag fick precis samma problem under midsommar!

Skulle skruva loss mitt batterigrepp som redan satt åt ganska hårt, men klanade mig och skruvade åt fel hål. Så jag satte fast det ännu hårdare, haha.
Provad med en trasa runt om skruven för att det inte skulle göra så jäkla ont i fingrarna, men jag fick verkligen inte loss den.
Bad tillslut en stark kompis till mig att försöka, och han fick loss skruven efter några försök. Du kanske vill anlite honom? =)
 
vaktmästaren skrev:
Jag antar att skruven har räfflad kant? Prova då, mycket försiktigt, att med hjälp av en smal skruvmejsel slå på skruven mycket lätt (!) så kanske den lossnar. Använd alltså skruvmejseln som en mejsel och slå LÄTT på den med en hammare! Förmodligen behövs det inte mer än så! En liten lätt knackning med hammaren alltså!

Ja det skulle ju inte skada om man kände hulken för tyvärr så är det nu inte många räfflor kvar på hjulet :(
 
En fråga om detta batt. - grepp, BG-E3.. Jag har beställt detta & undrar om jag kan börja använda det utan att köpa ett extra batteri, som var slut för tillfället..

// Tobias
 
mojs skrev:
Ja det skulle ju inte skada om man kände hulken för tyvärr så är det nu inte många räfflor kvar på hjulet :(

Gör ett litet arrangemang med speglar och så för att ta en bild på kameran med batterigreppet fstasatt. Så skall jag rita ut på bilden hur du skall ta loss det. En bild säger mer än 1000 ord.
Eller ta en annan kamera och fotografera av eländet. Är du säker på att ni vrider åt rätt håll så att ni inte spänner skruven ännu mer???
 
om jag minns rätt så tror jag att man ska skruva åt vänster när man har kamerans baksida emot sig. Alltså displayen osv.
 
Finns det ngn del av ratten/vredet som sticker utanför kamerahusets ytor? Isf kan du försöka lägga kameran mot en plan yta, med den utstickande ratten nedåt. Lägg ngn form av tunnt gummi emellan bara!
Sedan trycker du kameran mot bordet, och skjuter den i rätt riktning. Och ja, ratten skall vridas moturs om du ser den underifrån :)
 
Jag vet inte riktigt hur hjulet ser ut på BGE3 men undrar om inte en större polygrip med lite tyg, typ en handuk emellan skulle kunna göra susen. Jag har själv använt tång vid något tillfälle och då gick det lätt. men då är det viktigt att ni skruvar åt rätt håll från början annars så vrider ni nog sönder utrustningen.
Lycka till.
 
Nu har jag som sagt lyckats hacka loss batterigreppet. och som det ser ut än så länge så är det verken fel på batterierna eller batterigreppet, så det verkar vara kameran som felar någonstans. Felet att kameran visar full batterikapacitet enda tills det står "byt batteri" vilket brukar ske väldigt olägligt:D
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.