Annons

Hjälp! Autofokus Sigma 70-200 Minusgrader

Produkter
(logga in för att koppla)

The_Doris

Medlem
Hej!

Hoppas kunna få lite hjälp via forumet!

Jag var ut i dag och fotade 2 ggr, vid båda tillfällerna slutade mitt objektiv (Sigma 70-200 2,8 II) att fungera. Händer inget när man trycker på knappen, Men manuell fokus funkar...

Det funkar igen efter varit inne i värmen en stund, Objektivet är sparsamt användt sedan nytt.

Vad kan man göra?
Kameran är en Canon 7D.

Tackar på förhand!

/Jerry Carlsson

En tanke bara...

Om man går från inomhustemperatur och tar ut något i minusgrader snabbt så kan det bli kondens och fukt i grejerna som i sin tur kan få elektronik/mekanik att bete sig konstigt.

Det brukar vara rekommenderat med många saker att låte det få aklimatisera sig långsamt för att slippa just liknande problem. Låta det var ute ett tag men kanske i en väska så att temperaturskillnaden inte blir allt för stor.

Men då pratar jag om när det är rätt så stora temperaturskillnader.
Pratar inte om egna erfarenheter just gällande kameror utan rent generellt för mekanik/elektronik.

Gäller då också när man ska ta in saker som är kalla, då framför allt blir det gärna kondens på grejerna. Låt de ligga kvar i väskan och aklimatisera sig långsamt för att temperaturskillnaden inte ska bli för stor.

Rätta mig gärna om jag har helt fel.

/ Stolpe

Senast ändrad:
Mitt Sigma 70-200 HSM (ver. 1) till Nikon slutade autofokusera under Svenska Rally när det var ~ -20, gick bra att fokusera manuellt! Vaknade inte till liv i rumstemperatur heller.
Lämnade in till Tura via Scandinavian Photo, det som var gjort när det kom tillbaka var rengöring av HSM-motor, har inte testat -20 igen men minusgrader och då fortsatte fokus att fungera ;)

En tanke bara...

Om man går från inomhustemperatur och tar ut något i minusgrader snabbt så kan det bli kondens och fukt i grejerna som i sin tur kan få elektronik/mekanik att bete sig konstigt.

Det brukar vara rekommenderat med många saker att låte det få aklimatisera sig långsamt för att slippa just liknande problem. Låta det var ute ett tag men kanske i en väska så att temperaturskillnaden inte blir allt för stor.

Men då pratar jag om när det är rätt så stora temperaturskillnader.
Pratar inte om egna erfarenheter just gällande kameror utan rent generellt för mekanik/elektronik.

Gäller då också när man ska ta in saker som är kalla, då framför allt blir det gärna kondens på grejerna. Låt de ligga kvar i väskan och aklimatisera sig långsamt för att temperaturskillnaden inte ska bli för stor.

Rätta mig gärna om jag har helt fel.

/ Stolpe

Det är det senare fallet som gäller!
Så det verkar vara något annat problem med TS objektiv.

Principiellt uppstår problem när utrustningen tas från kall torr miljö till fuktig varm
Alltså utifrån till inomhus under svensk vinter. Eller inifrån luftkonditionerat hotellrum till utomhus i tropiska trakter.
Fukten i luften på det relativt varmare stället kondenserar på de kalla ytorna.
Använd en plastpåse att stoppa kameran i när den förflyttas från kallt till varmt. Ta inte ut kameran ur påsen förrän den fått samma temperatur som luften.
Allmän rekommendation. Jag har dock aldrig följt den, och ändå aldrig haft problem.

Petter ....

Nu skjuter jag högt och lågt, kanske något kan ge dig en ledtråd.

Har du testat att vara ute rätt så länge med din kamerautrustning också, för olika meterial reagerar olika snabbt på temperaturskillnader samt ändrar storlek en liten aning när de utsätts för temperaturer långt från rumstemperatur. Är det också något som är infettat så kan det bli segare vid kallgrader vilket kan få saker och ting att gå tyngre eller sluta att fungera?

/ Stolpe

Även mitt Sigma 70-200 2,8 II funkar ej när jag kommer ut i några minusgrader. Senast igår var ja ute i slalombacken, kring -3 & den slutade funka i autofokusen. Men mitt Canon objektiv funkar även när det är bra mkt kallare ute. Också i mitt fall är objektivet nära nyskick.. Tycker det är ruskigt dåligt för ett objektiv i nära 8k klassen. men vad vet jag !?

/ Jerry

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar