Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp att värdera denna utrustning...

Produkter
(logga in för att koppla)

Freddesix

Medlem
Jag skall sälja en kamera åt en bekant, men varken jag eller han har minsta aning om vad det är för prylar. Att lista ut vad själva huset, Canon D600, betingar för begagnatvärde var mindre svårt. Däremot har jag svårt att värdera kringutrustningen.

Kamerahus Canon EOS 600, absolut mint condition och jag antar att vi här startar på c:a 1000kr

Övrig utrustning:
Objektiv Cosina 77mm 19-35mm 1:3.5-4. MC
Objektiv Canon EF 50mm 1:1.8 Bower Skylight 52mm
Objektiv Canon Zoom Lens EF 35-70mm 1:3.5-4.5
Objektiv Sigma Zoom AF - Alfa 35-135mm 1:3.5-4.5
Lins Kennex 1A 55mm
Blixt unpack Auto 433AF thyristor
Solskydd för objektiv (2 st)
Instruktionsbok kamera
Instruktionsbok blixt
Väska som rymmer allt ovanstående

Vad anser ni vara ett okej begagnatpris för rubbet? Är något av ovanstående utrustning mer exklusivt som därmed bör säljas separat?

Tack på förhand!

2 papp

Du kan nog inte räkna med att få mer än 2000-2300 för hela paketet. (Då pratar vi i bästa fall om du ens hittar någon köpare) Begagnatmarknaden är översvämmad av kanongrejor till nästangratispriser.

Sälj femtian separat. Är den tillräckligt gammal så betalar Canonfantasterna mer för den än för en ny på grund av stabilare konstruktion. Jag har hört priser på över 1500 nämnas om det är rätt version, men vet inte hur ofta de går så högt.

Cosinat kan eventuellt också gå att sälja för en dryg femhundring.

Resten av prylarna är iskalla. Även med ett lågt pris lär det ta tid att sälja. Du skall nog inte hoppas på mer än max en tusing för allt. Även då tar det tid om du har otur.

Jag tror Tony räknar väl högt.
Det som är intressant i paketet är normalobjektivet EF 1,8/50mm. Det är attraktivt för många med digitala kamerahus.
Resten lär bli svårsålt.

Sätt in alltihop på blocket.se så får du ett hum om vad det är värt.

Tack för era svar!

Jim: Denna "femtia", vilket objektiv menar du och hur gammalt behöver det vara för att bli mer attraktivt? Jag uppskattar att samtliga prylar är köpta mellan 1995 och 1997.

Med vägledning från inläggen ovan skall jag sikta in mig på att sälja paketet för 2500kr inkl. allt. Går det inte igenom släpper jag det för 2000kr jämnt, det verkar inte riktigt finnas någon direkt välbetalande marknad för dessa prylar nu för tiden. Inte undra på, med tanke på det digitala intåget. Det här med kameror verkar inte vara någon vidare investering, de pengar paketet inbringar räcker inte ens till ena objektivet nytt. Men sånt är livet :)

Köpare har jag eventuellt redan, dock har jag fått prisförfrågan och därför skapade jag denna tråd.

Freddesix skrev:
Jim: Denna "femtia", vilket objektiv menar du och hur gammalt behöver det vara för att bli mer attraktivt? Jag uppskattar att samtliga prylar är köpta mellan 1995 och 1997.
Jag är inte själv användare av det där andra märket, men jag tycker mig ha snappat upp här på fotosidan att den nya varianten har bajonettfattning i plast. Så har du en riktig bajonett har du förmodligen rätt version.

Freddesix skrev:
Jag skall sälja en kamera åt en bekant, men varken jag eller han har minsta aning om vad det är för prylar. Att lista ut vad själva huset, Canon D600, betingar för begagnatvärde var mindre svårt. Däremot har jag svårt att värdera kringutrustningen.

Kamerahus Canon EOS 600, absolut mint condition och jag antar att vi här startar på c:a 1000kr

Övrig utrustning:
Objektiv Cosina 77mm 19-35mm 1:3.5-4. MC
Objektiv Canon EF 50mm 1:1.8 Bower Skylight 52mm
Objektiv Canon Zoom Lens EF 35-70mm 1:3.5-4.5
Objektiv Sigma Zoom AF - Alfa 35-135mm 1:3.5-4.5
Lins Kennex 1A 55mm
Blixt unpack Auto 433AF thyristor
Solskydd för objektiv (2 st)
Instruktionsbok kamera
Instruktionsbok blixt
Väska som rymmer allt ovanstående

Vad anser ni vara ett okej begagnatpris för rubbet? Är något av ovanstående utrustning mer exklusivt som därmed bör säljas separat?

Tack på förhand!

Som vi kan konstatera, är det enbart skamligt dåliga priser som står till buds för analog utrusting.
Det verkar nästan bättre att behålla prylarna, i väntan på den digitala skymmningen.

/ E ( fotograferar allt av värde, analogt)

Lägg ut grejerna var för sig på www.tradera.se.
Du kommer att bli förvånad över hur mycket du kan få ut för det som anses vara osäljbart.
Sätt ett lågt utgångspris och vänta...
Jag har sålt ett antal fotosaker bland annat en EF35-80 och den fick jag ut 400 kronor för om jag minns rätt.

Lycka till/ Johan

Då var det dags. Bättre tre år sent än aldrig :)

http://www.tradera.com/Sunpak-auto-433AF-auktion_96678051
http://www.tradera.com/Canon-EF-35-70mm-f-3-5-4-5-auktion_96677240
http://www.tradera.com/Canon-EF-50mm-f-1-8-auktion_96677403
http://www.tradera.com/Cosina-19-35mm-f-3-5-4-5-auktion_96677761
http://www.tradera.com/Sigma-35-135mm-f-3-5-4-5-med-autofokus-auktion_96677909

Husets display verkar ha tackat för sig, antagligen går den också ut på Tradera senare. Värdet uppskattas till lite drygt ingenting. Blir jag inte av med det är nästa hållplats återvinningsstationen.

Jepp, dags igen att påminna att man INTE använder vare sig detta forum eller annonsmarknad för att göra reklam för sina Tradera-auktioner.

Sälj femtian separat. Är den tillräckligt gammal så betalar Canonfantasterna mer för den än för en ny på grund av stabilare konstruktion. Jag har hört priser på över 1500 nämnas om det är rätt version, men vet inte hur ofta de går så högt..
Kan bekräfta detta rykte! Jag är nu stolt ägare till just detta mycket trevliga lilla objektiv -- och jag gav till och med nån hundralapp mer än det pris du nämner, efter envis budgivning...

Men det ser ut (på bilden iaf) som om ett annat ex ligger ute på Blocket nu. För 900 kr.

Kan bekräfta detta rykte! Jag är nu stolt ägare till just detta mycket trevliga lilla objektiv -- och jag gav till och med nån hundralapp mer än det pris du nämner, efter envis budgivning...

Men det ser ut (på bilden iaf) som om ett annat ex ligger ute på Blocket nu. För 900 kr.

Det var jag som gjorde att det blev dyrt:)
Var tvungen att hoppa av då det blev lite väl mycket pengar på slutet.Köpte en 50 1.4 istället och den funkar bra den med:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar