Annons

Hjälp att välja nytt grafikkort

Produkter
(logga in för att koppla)

Speedy

Aktiv medlem
Jag skulle behöva ett nytt grafikkort med dubbla DVI. Tanken är att kunna ha skärmen och sovrumstv´n inkopplade samtidigt så jag slipper krypa bakom datorn å joxa varjegång jag vill se film.

Men hur funkar det? Är grafikkort som har två DVI gjorda så som jag hade tänkt eller är det för att kunna köra två skärmar och få större arbetsyta?

Slutligen.. Vilket kort är att rekomendera? Jag spelar aldrig på datorn utan använder den mest till office, internet och PS.
 
Har du en platt skärm med DVI i sovrummet? Annars kan du inte ha TV på DVI.

Många grafikkort idag har TV-utgång (analog) som fungerar parallellt med skärmen. Du får samma bild på båda men sämre upplösnin på TVn.

/AnWi
 
Har platt skärm till datorn å platttv. Alltså, båda har dvi men som det är nu har jag vga på båda och skillnaden är helt enorm när man kör dvi på tv´n.

Smutt vore ju som sagt om man slapp kräla bakom datorn och byta kabel varje gång.
 
Finns ju switchar också, tror inte att de kostar många kronor på Claes Ohlsson. Eller finns det inte till DVI? Gå in på deras hemsida och kolla, jag kan tyvärr inte göra det nu....
 
Jag testade en switch till vag, men bilden vart frukantsvärt dålig. speciellt till tv´n, men ingen höjdare till datorn heller. Så switch och y-split tror jag inte så stenhårt på.
 
Speedy skrev:
Jag testade en switch till vag, men bilden vart frukantsvärt dålig. speciellt till tv´n, men ingen höjdare till datorn heller. Så switch och y-split tror jag inte så stenhårt på.

Nån bra måste det väl finnas? Jaja, men om du testat så är det ju bara att glömma. :)
 
De billigast grafikkort med Dual-DVI som jag sett är Matrox P650 för ca 1400kr. De är mycket bra på att återge bilden skaprt, men det hänger inte med i dagens spel alls.
Vill du kunna spela så har jag dett Nvida 6600 GT med Dual-DVI, fast de kostar minst 2000.
Kolla på byggy.no-ip.com flr priser och inköpsställen
 
Jo, jag har testat en del. De som skulle vara bra var himlans dyra. 2000:- å uppåt.

Jag såg den här på Mycom.
Skulle den funka tro? Spel är ju som sagt inget jag prioriterar.
 
5200 serien var ingen hitt, framför allt för att de var så dåliga i spel. Men eftersom de är inriktade på spel så är nog inte bildkvaliten det bästa man kan förvänta sig. Jag skulle nog satsa på:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=118554&cks=ASS&assoc=568496E9-1E88-41E9-B497-34C9BABE7E21
Det är ett kort som du garanterat inte blir besvike på när det gäller skärpa.

Edit: 5200 skulle säkert fungera bra för dig, men 650P är betydligt mer för pengarna om du ändå inta skall spela spel.
 
1500:- känns lite för mycket som student.. :)

Nåt tips på ett bra kort med en dvi? Man kanske får offra sig å krypa bakom datorn då och då.
 
TV?

Jag kör med en digitaltevemottagare som instickskort i datorn. Finns även som enhet att ansluta med USB-2.

Ger möjlighet till 5.1 ljud på SVT1 och SVT2 när de sänder program med detta ljud, samt förlustfri inspelning till hårddisk för att titta på senare eller göra om till DVD. Som antenn använder jag ett utvikt gem.

Digitalteve via Boxer i alla ära, men Boxers lådår är i min mening rena skräpet, som gör om en fin signal till något som det klassika tevesystemet ska kunna hantera. Har man sett en 16:9 sändning i datorn, vill man aldrig mer se den i en klassisk teve via Boxerlådorna.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.