Advertisement
ANNONS
Annons

Hjälp att välja kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Robin83

Medlem
Jag har tittat på en samusung nx10 och tycker den passar mina behov och verkar vara en ok kamera men nyligen fick jag se att även nx5 finns men har inte förstått vad som är skillnaden på dem?

Någon som kan berätta vad skillanden är och är det värt att lägga till 1500 för nx10?

Gå till dpreview.com och jämför kamerorna side-by-side. Det är bara Du som ka avgöra om Du är beredd att betala merkostnaden.

Jag är jättenyfiken - men hittar inga referenser till NX5.

Tyvärr så verkar trådskaparen ha dött, eller emigrerat till Ulan Bator - han vill i alla fall inte replikera över NX5s existens.

Jag är jättenyfiken - men hittar inga referenser till NX5.

Tyvärr så verkar trådskaparen ha dött, eller emigrerat till Ulan Bator - han vill i alla fall inte replikera över NX5s existens.

När jag skulle kika på NX10:an på pricrunner så kom NX5:an upp. Kollade lite och hittade att den säljs på elgiganten men det kanske bara är förköp, att den inte släppts än?

Det råkar inte vara NEX-5 som Robin syftar på möjligen?

Den skiljer sig från Samsung NX10 genom att vara väsentligt mindre - NEX-5 är f.n. världens minsta systemkamera. Den har samma storlek på sensorn som NX-10. Den är t.o.m. mindre än Olympus/Panasonics micro FourThirds-kameror trots att dessa har mindre sensor, otroligt nog.

Här är en länk till en bild på NEX-5 med ett pannkaksobjektiv:
http://www.ephotozine.com/articles/...nds-on-preview-13644/images/sony_hex_5_me.jpg
Ifall man tar bort den externa blixt som är påmonterad här, så blir den förstås ännu mindre...

Den är alldeles ny - ifall någon skulle vara intresserad, så räkna med leverans först om ungefär en månad.

När jag skulle kika på NX10:an på pricrunner så kom NX5:an upp. Kollade lite och hittade att den säljs på elgiganten men det kanske bara är förköp, att den inte släppts än?
När jag kollar på prisjakt.nu finns det bara två Samsung systemkameror - NX10 och GX-20. Likadant på dpreview.com. Däremot finns som FlyerOne påpekat en Sony NEX-5.

Denna jämförelse gör det enkelt. Det finns två saker som talar för Samsung HX10;

• bättre HDR-möjligheter genom större gafflingsvidd och
• möjligheten att synka en extern blixt.

I valet mellan dem är Sony imho solklar - om inget av dessa två är viktigt. Tyvärr är lagerhållningen ännu si och så för Sony NEX-5 ( och NEX-3 )

Det råkar inte vara NEX-5 som Robin syftar på möjligen?

Den skiljer sig från Samsung NX10 genom att vara väsentligt mindre - NEX-5 är f.n. världens minsta systemkamera. Den har samma storlek på sensorn som NX-10. Den är t.o.m. mindre än Olympus/Panasonics micro FourThirds-kameror trots att dessa har mindre sensor, otroligt nog.

Här är en länk till en bild på NEX-5 med ett pannkaksobjektiv:
http://www.ephotozine.com/articles/...nds-on-preview-13644/images/sony_hex_5_me.jpg
Ifall man tar bort den externa blixt som är påmonterad här, så blir den förstås ännu mindre...

Den är alldeles ny - ifall någon skulle vara intresserad, så räkna med leverans först om ungefär en månad.

Här är nx5:an som jag hittade iallfall när jag letade efter nx10:an.

http://www.elgiganten.se/product/fo...kamera/NX51855IS/samsung-nx5-18-55mm-objektiv

OK - strippad lågprisversion av NX10. Säljstart juli/augusti 2010. Tveksamt.

Kamera & Bild testar.

Jag känner ingen entusiasm, när ett företag lägger ner massor av arbete att göra en kamera SÄMRE.
Sökaren är de spegellösa kamerors svaga punkt, det är 10 år till innan de blir lika bra som spegeln.
O så försämrar de den för att marknadskillarna vill ha det så..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar