Annons

Hjälp att ställa in kamera för trådlös radiosändare

Produkter
(logga in för att koppla)

Rade31

Medlem
Har köpt ett enkelt hemmastudiokit med två externa blixtar, softbox, paraply och trådlös radiosändare och mottagare från Kaffebrus. Är total nybörjare och fick rätt så taskiga bruksanvisningar från Kaffebrus. Ar en Canon EOS 400 d. Har lyckats koppla ihop allt så att båda blixtarna går av när jag trycker på testknappen på sändaren som sitter på kameran. Men när jag prövar fota så händer ingenting med blixtarna. Det verkar alltså som att sändaren pratar med mottagaren på blixten, men kameran pratar inte med sändaren så att den skickar signal till mottagaren när jag trycker på avtryckaren.

Fick en synkkabel med sändar och mottagarkitet. Är det denna som ska kopplas mellan sändaren och kameran, eller? Jag hittar inget uttag som verkar passa synkkabeln. Eller är det är nåt med inställningarna i kameran som jag måste ändra?

Har lusläst manualen till kameran och hittar ingen info om detta. Finns det någon som kan hjälpa mig? Är så depserat ivrig att komma igång och det är så frustrerande när jag inte får det tekniska att funka.
 
Konstigt. Tog faktiskt fram min kamera (visserligen en 5D) men oavsett vad jag ställer den på så löser blixtsändaren ut.

Spelar det någon roll om du sätter kameran på manuellt?

Löser sändaren ut om du kortsluter kontakterna på sändaren? (För att kolla så att sändaren faktiskt är hel)
 
Jag har på manuellt läge och det funkar inte. Förstår inte riktigt vad du menar med att kortsluta, men sändaren verkar ju vara hel såtillvida att den löser ut blixtarna när jag trycker på testknappen på sändaren.

Jag misstänker att utrustningen är ok, och att det är jag som gör/gjort nåt fel. Vet bara inte vad. Känns på ett sätt konstigt att sändaren skulle kunna prata med kameran bara genom att sitta i blixtskon på kameran. Jag har som sagt fått en synkabel med, men hittar inget uttag på kameran som skulle passa den.
 
Det är inte sändaren som pratar med kameran, det är kameran som "pratar" med sändaren. Pratar är inte helt sant, det är helt enkelt kontakten i blixtskon som skickar en signal "lös ut blixten" som sändaren känner av och den skickar då sin signal till mottagaren.

Det borde fungera om du ställer kameran i M-läge tycker jag... kanske du behöver stänga av eventuella "intelligenta" blixtfunktioner i kameran? Med studioblixtar är det 100% manuella inställningar som gäller, oavsett om du använder kabel eller trådlösa triggers.

Förresten... du har inte råkat sätta sändaren bak-o-fram i blixtskon?
 
Kameran står i M-läge och jag vet inte vilka intilligenta blixtfunktioner jag skulle kunna stänga av då?

Funderar på om jag kanske behöver en blixtadapter, eftersom jag saknar synkuttag, men vad jag förstår utifrån ditt svar är det tillräcklig kontakt mellan kamera och sändare att sändaren helt enkelt sitter i blixtskon?
 
Vad är det för set du köpt?

Kan det vara så att du köpt något sånt här http://www.kaffebrus.com/studioset-2-x-110ws-lite-232.html#imagesdocuments där studioblixtarna inte kan ta info genom blixtskon?

"Blixtarna kan triggas med testknapp, med synkkabel eller som slav av en masterblixt. De har inbyggd slavcell."

1. Testknappen har du ju isf kollat = OK
2. Synkkabel kräver väl synkuttag på kamerahuset = går inte med 400D (ev. komplettera med konverter, http://www.kaffebrus.com/blixtadapter-om-du-ej-har-synkuttag-168.html)
3. Kan slavas av masterblixt = Prova att fälla upp din kameras blixt, sätt studiblixtarna som slavar och se om de triggar.
 
Sändaren i blixtskon har väl en metallplupp i mitten på undersidan samt två metallkontakter på vardera sida? Det enda kameran gör när bilden tas är att mittpluppen kortsluts med de båda sidokontakterna vilket sändaren registrerar och skickar en trådlös signal till blixtarna som löser ut.

Det är samma sak med synckabeln, kortsluts den skall blixtarna lösas ut annars är det något som är fel på grejerna. Testa att kortsluta kontakterna på sändaren med ett gem eller liknande


Kom på en annan grej föresten. Det är inte så att dina sändare och mottagare har någon brytare för olika kanaler? Alltså att du kan dela in blixter i olika grupper som löses ut separat? Exempelvis, jag ställer in min sändare(Märke Phottix) på kanal 1, blixt ett på kanal 1 samt blixt två på kanal 2. Trycker jag av kameran löser enbart blixt ett ut, så skall det vara eftersom jag valt samma kanal för dessa. Trycker jag däremot på "testa blixt knappen" på sändaren löser båda ut, oavsett kanal. Detta nämdes inte i manualen.
 
Eller är det så att det fungerar trådlöst om jag köper en sån här?
http://www.kaffebrus.com/blixtadapter-om-du-ej-har-synkuttag-168.html

Verkar troligt, har dock inte provat själv. Det kan dock finnas en anledning till att den kommer upp som försthandstillval vid alla studiopaketen. Om det inte nämns i manualen så skicka ett mail till Kaffebrus och fråga.

Du kan ju kolla den sista varianten under tiden, med slavtändning mha av din inbyggda blixt. Funkar det så kan du ju börja plåta tills du fått svar ;-)
 
Verkar troligt, har dock inte provat själv. Det kan dock finnas en anledning till att den kommer upp som försthandstillval vid alla studiopaketen. Om det inte nämns i manualen så skicka ett mail till Kaffebrus och fråga.

Du kan ju kolla den sista varianten under tiden, med slavtändning mha av din inbyggda blixt. Funkar det så kan du ju börja plåta tills du fått svar ;-)

Prövade precis och blixtarna löser ut om jag använder min inbyggda blixt. Hur mycket påverkar det bilden att jag använder min inbyggda blixt? Jag ska fota porträtt (mina barn) och det brukar ju inte vara snyggt med blixt rakt på. Men det kanske inte blir så illa med fler blixtar inblandade?
 
Sändaren i blixtskon har väl en metallplupp i mitten på undersidan samt två metallkontakter på vardera sida? Det enda kameran gör när bilden tas är att mittpluppen kortsluts med de båda sidokontakterna vilket sändaren registrerar och skickar en trådlös signal till blixtarna som löser ut.

Det är samma sak med synckabeln, kortsluts den skall blixtarna lösas ut annars är det något som är fel på grejerna. Testa att kortsluta kontakterna på sändaren med ett gem eller liknande


Kom på en annan grej föresten. Det är inte så att dina sändare och mottagare har någon brytare för olika kanaler? Alltså att du kan dela in blixter i olika grupper som löses ut separat? Exempelvis, jag ställer in min sändare(Märke Phottix) på kanal 1, blixt ett på kanal 1 samt blixt två på kanal 2. Trycker jag av kameran löser enbart blixt ett ut, så skall det vara eftersom jag valt samma kanal för dessa. Trycker jag däremot på "testa blixt knappen" på sändaren löser båda ut, oavsett kanal. Detta nämdes inte i manualen.

Ok, tack för tipset. Nu fattar jag vad du menar med kortsluta. Ska pröva. Ang. grupper av blixtar tror jag inte att sändaren har fler än en kanal, men ska dubbelkolla.
 
Prövade precis och blixtarna löser ut om jag använder min inbyggda blixt. Hur mycket påverkar det bilden att jag använder min inbyggda blixt? Jag ska fota porträtt (mina barn) och det brukar ju inte vara snyggt med blixt rakt på. Men det kanske inte blir så illa med fler blixtar inblandade?

Behöver inte påverka så jättemycket, du kan ju minska blixtkompensationen för din egen inbyggda blixt, prova med -3,0 och se hur bilden blir. I värsta fall så får du en lätt upplättning rakt framifrån och eventuellt kan du behöva ta bort röda ögon i efterbehandlingen. Om du kör med röda ögon blixt på kameran så kommer studioblixtarna att försöka blixtra på varje blixt, vilket kan bli helt fel. Ta därför hellre bort detta i efterbehandlingen.
 
Ok, tack för tipset. Nu fattar jag vad du menar med kortsluta. Ska pröva. Ang. grupper av blixtar tror jag inte att sändaren har fler än en kanal, men ska dubbelkolla.

Om din radiosändare fungerar när du kortsluter kontakterna enligt ovan,
så är det något fel i din kamera.

Om det inte fungerar så kan det vara en sladd som är lös inne i radiosändaren. Öppna med en liten krysskruvmejsel och kolla. Det är inte svårare än att byta batteri i enheten. Om sladden är lös så löda fast den eller skicka tillbaka till kaffebrus.
 
Kaffebrus radiosändare triggas inte av blixtskon, den använder blixtskon endast som fäste. Sändaren kopplas till kameran med en synk-kabel som triggar sändaren.
 
Jag har alltså bara 5st sådana som jag har haft sedan 4 år tillbaka...

Ja, tycker att det verkar konstigt om sändaren inte gör annat än sitter fast i blixtskon. Vad ska metallplupparna under den vara där för, i så fall?

Carl, har du 100 koll på detta? Och i så fall, antar jag att lösningen är att köpa tillbehör så jag får synkuttag?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.