Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp att sätta ihop HDR-bild

Produkter
(logga in för att koppla)

StaffanW

Aktiv medlem
Tänkte göra en förstoring till nya köket på 1x3 meter Canvas.

Har tre bilder med olika exponeringar (1,5 steg mellan) som jag skulle vilja sätta ihop till en HDR-bild, och ev fixa till färgerna lite grann (lite mustigare).

Tyvärr har jag en äldre version av Photoshop och har inget annat program med HDR, så nu undrar jag om någon har lust att labba lite med mina bilder och sätta ihop en högupplöst HDR-bild och maila över.

Dom tre bilderna finns här:
www.yrkesfoto.com/bild1.tif
www.yrkesfoto.com/bild2.tif
www.yrkesfoto.com/bild3.tif
Observera att bilderna är rätt stora att ladda hem
(70MB/st, 7715x3086 bildpunkter).
 

Bilagor

  • bild.jpg
    bild.jpg
    50.8 KB · Visningar: 569
Tre gratisprogram som fixar detta:

Qtpfsgui

Riktig tonemapping, men lite pilligt...

Hugin

Panoramaprogram som även fungerar för att fixa HDR-bilder. Version 0.7.0 finns inte att ladda ner för windows än, men en fullt användbar utvecklingsversion finns här: http://hugin.panotools.org/testing/hugin/. Även detta lite pilligt.

Enfuse GUI

Fantastiskt litet program för att snabbt och lätt sätta ihop flera bilder med olika exponering. Man behöver även ladda hem denna: http://downloads.sourceforge.net/enblend/enblend-enfuse-3.2.zip
 
Senast ändrad:
Tänkte göra en förstoring till nya köket på 1x3 meter Canvas.

Har tre bilder med olika exponeringar (1,5 steg mellan) som jag skulle vilja sätta ihop till en HDR-bild, och ev fixa till färgerna lite grann (lite mustigare).

Tyvärr har jag en äldre version av Photoshop och har inget annat program med HDR, så nu undrar jag om någon har lust att labba lite med mina bilder och sätta ihop en högupplöst HDR-bild och maila över.

Dom tre bilderna finns här:
www.yrkesfoto.com/bild1.tif
www.yrkesfoto.com/bild2.tif
www.yrkesfoto.com/bild3.tif
Observera att bilderna är rätt stora att ladda hem
(70MB/st, 7715x3086 bildpunkter).

Snygg bild!
Mitt bidrag är gjord i Photomatix som grund, sedan fixad i PS.
www.prepix.se/hdr

Oops! såg att det har blivit lite misspass i bilden. Syns speciellt i högersidan. Eller kanske inte misspass egentligen, det är nog den kromatiska abberationen som har blivit synligare. Går att fixa.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.