Annons

Hjälp: Att retuschera porträtt (bilaga)

Produkter
(logga in för att koppla)

Avslutatmedlemskap111024

Avslutat medlemskap
Hej!
Har varit inne på en mängd olika hemsidor för att lyckas läsa mig till en riktigt (med betoning på -riktigt-) lyckad metod att släta/jämna ut ansiktet samtidigt som man bibehåller detaljer och alltså inte får denna plastlook.

Har dock inte riktigt hittat vad jag eftersökt utan i stora drag är det "hur lätt som helst", och du gör si och så i fyra drag, sedan är det klart... Men realistiskt blir det då alltså tyvärr inte.

Jag har själv försökt mixtra i Photoshop med att återge detaljerna (de fina porerna) genom att först släta ut hyn, för att vidare lägga över "ljushetslagret" från LAB-läget. Jag lyckas återfå lite detaljer men resultatet är inte helt perfekt.

Nu undrar jag om någon har tiden att berätta för oss alla om det finns någon riktigt bra metod för en hyfsat generell användning, samt om denne hjälpsamme man eller kvinna skulle kunna beskriva momenten för att uppnå det resultatet.

I den här tråden finns det två-tre sådana "riktigt" lyckade exempel. Nu är det dock lite svårt att se texturerna då bilderna får vara max 400p;

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=46515&perpage=15&pagenumber=1

Tacksam på förhand.

Lägger upp originalet på:
http://www.sendspace.com/file/ttisxp

Ps. Ni som önskar jobba med den mellanupplösta bilden får gärna ladda upp den på sendspace.com och bifoga länken hit så vi kan se den i större format. Det tar mindre än 2 minuter och man behöver inte registrera sig.
 

Bilagor

  • portratt0.jpg
    portratt0.jpg
    85.3 KB · Visningar: 888
Jag har ett action som jag brukar köra på mina digitala bilder, den har 4 olika inställningar:
Mild
Normal
Aggresive
Super aggresive

Det fungerar ganska hyggligt i de flesta fall så jag tycker du skall testa, men som vanligt har jag ingen aning om vad jag hittade det någonstans.
Så kasta över ett mejl till mig....

"If you have knowledge, let others light their candles in it"
/Bernt

Så här jobbade det när jag körde normal på din bild:
 

Bilagor

  • action.jpg
    action.jpg
    40 KB · Visningar: 861
gjörde en snabb ret, har hela bilden sparade på datorn om jag ska lägga den nån annastans:)
 

Bilagor

  • portratt1.jpg
    portratt1.jpg
    97.9 KB · Visningar: 840
Healing Brush tycker jag fungerar fint om man vill behålla strukturer osv? Gör det på ett nytt lager så kan du fadea in rynkor och sånt igen om du vill.
 
Inte min grej att retuschera men jag gav det ett försök, ganka roligt.
 

Bilagor

  • portratt.jpg
    portratt.jpg
    82.4 KB · Visningar: 708
Snabbt försök.

Tekniken finns beskriven i boken CS2 för digitalfotografer av Scott Kelby, Rekommenderas.
 

Bilagor

  • portratt.jpg
    portratt.jpg
    95.3 KB · Visningar: 647
Det vart lite mer än retusch.. läste fel först, men såhär kan man göra, ett par omgångar med Neat image.
 

Bilagor

  • 01.jpg
    01.jpg
    26.3 KB · Visningar: 628
Scott Kelby igen...

Jag har gjort lika som Dick här ovan, dvs använt mig av boken.
Men jag har sänkt opaciteten från 40 (som det står i boken) till ca 20...för att inte få ett så plastigt intryck.

Men jag har dessutom lagt på ett extra lager med fyllning 50 % grå i blandningsläget "mjukt ljus" så jag kan måla försiktigt på de områden jag vill ha ljusare resp mörkare, som t ex ögonfransar och ögonbryn i det här fallet.

Hoppas det syns på den lilla bilden här i forumet...
 

Bilagor

  • portratt.jpg
    portratt.jpg
    32.1 KB · Visningar: 438
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.